7ccd21.gif
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
25-8-2002; Betreft wedstrijdverslag Grand Prix Tsjechië, circuit Brno
VAN DE LAGEMAAT (19E) PROFITEERT VAN CRASHES HEETHOOFDEN
3e TOP 10 SCORE VOOR HARUCHIKA AOKI MET 9e PLAATS
Tevreden gezichten kenmerkten dit weekeinde de pitbox van het DeGraaf Grand Prix Team tijdens de 10e GP van dit seizoen in het Tsjechische Brno. Zowel tijdens de trainingen als ook in de race boekten Haruchika Aoki (9e) en Henk van de Lagemaat (19e) de vervanger van de gestopte Jarno Janssen resultaten die aan de verwachtingen voldeden, en voor Van de Lagemaat in zijn eerste buitenlandse GP-optreden zelfs daarboven.
Vanaf zijn 12e startplaats demonstreerde Aoki een bliksem start a la Wil Hartog in zijn toptijden. Aoki rukte in de eerste ronde maar liefst 6 plaatsen naar voren op naar de 6e plaats, maar moest in het verloop van de race toch zijn meerdere erkennen in een aantal concurrenten. De motor loopt goed en het rijwielgedeelte wordt ook steeds beter. Maar het is nog nét geen 100%, zoals dat nodig is voor een top 5 plaats. Maar met deze 3e Top 10-klassering in de laatste 4 GP s moet ik stellen dat we op schema liggen. Voor de laatste 4 GP s, dus na Estoril en Rio, komt er nog divers nieuw materiaal van de race-afdeling van Honda (tijdens de 13e GP in het Japanse Motegi) beschikbaar, dus dat geeft de burger weer extra moed , aldus Aoki, die in de laatste ronde nog een carambolage had met landgenoot Matsudo, die daardoor op 2-honderdste van een seconde de 8e plaats voor zijn neus wegkaapte.
Voor Van de Lagemaat pakte zijn eerste GP-optreden na zijn wildcardstart tijdens de Dutch TT in Assen van 1999 uitstekend uit. De coureur uit Everdingen trainde zich naar een 25e plaats, en testte in de warm-up training op zondagmorgen nog een andere Dunlop voorband, die met zijn hardere compound beter uitpakte en ook in de race prima voldeed. Mijn start ging wel, maar was niet zodanig dat ik terrein goed kon maken op enkele van mijn concurrenten. Ik kreeg in de 2e en 3e bocht weer aansluiting met de mannen voor me, maar toen het achter op het circuit berg-op ging liepen ze iets te makkelijk bij me weg. Daarna reed ik eigenlijk een eenzame race, waarbij ik me prima kon blijven concentreren. Het was niet makkelijk en omdat ik alleen reed lag mijn tempo eigenlijk iets te laag ten opzichte van de trainingen. Maar in mijn eerste buitenlandse GP-optreden op een nieuwe baan, met een voor mij nieuwe motor en team, en dan als 19e over de finish komen. Dat is niet slecht. Natuurlijk profiteerde ik van de crashes van een aantal heethoofden in die laatste rondes, maar dat is een keer geluk hebben bij dit spelletje. Ja, deze 19e plaats, de race zonder problemen te hebben uitgereden en niet gelapt zijn, dat smaakt naar méér , meldt Van de Lagemaat, die op korte termijn met team-eigenaar Arie Molenaar rond de tafel gaat om te zien of hij ook de overige GP s voor het DeGraaf Grand Prix Team op het hoogste internationale niveau kan meestrijden. In dat geval zal hij zijn ambities in het Europees Kampioenschap moeten laten varen, want de UEM reglementen staan niet toe dat een EK-rijder meerdere races in de GP s meestrijdt en dan ook nog in de EK-races actief is voor de titelstrijd.
Dunlop s 100e 250cc GP-overwining
Marco Melandri zorgde met zijn 250cc GP-winst op het 5,4 km lange circuit van Brno voor de 100e GP-overwinning van Dunlop in de 250cc klasse.
3x Italië
De Tsjechische Grand Prix werd wat de overwinningen betreft een Italiaans onderonsje. Met Cecchinello (125cc), Melandri (250cc) en Biaggi s eerste winst in de MotoGP-klasse, nadat Rossi uitviel nadat hij eerste een pitstop maakte voor het verwisselen van versleten rubber, waren de hoogste treden op het ereschavot allemaal voor Italianen weggelegd.
Restant GP-kalender, nog 6 GP s te gaan:
8 sept. Estoril/P; 21 sept. (za) Jacarepagua/Rio; 6 okt. Motegi Pacific/J ; 13 okt. Sepang/Mal; 20 okt. Phillip Island/Aus ; 3 nov. Valencia/E
Uitslag 250cc race + WK-stand na 10 van de 16 GP s:
1. Marco Melandri, I, Aprilia 41.41,572 = 155.508 km/uur gem.; 2. Sebastian Porto, Arg, Yamaha op 7,023; 3. Toni Elias, E, Aprilia op 8,135; 4. Fonsi Nieto, E, Aprilia op 8,307; 5. Casey Stoner, Aus, Aprilia op 11,322; 6. Randy DePuniet, F, Aprilia op 11,636; 7. Roberto Locatelli, I, Aprilia op 16,988; 8. Naoki Matsudo, J, Yamaha op 20,984; 9. Haruchika Aoki, J, DeGraaf Honda op 21,002; 10. David Garcia, E, Honda op 30,259; 19. Henk van de Lagemaat, NL, DeGraaf Honda op 2.05,290.
Tussenstand 250cc wereldkampioenschap:
1. Melandri, 195; 2. F. Nieto, 158; 3. Rolfo, 127; 4. Elias, 102; 5. Porto, 94; 6. Battaini, 88; 7. Locatelli, 87; 8. DePuniet, 86; 13. H. Aoki, 42.
Uitslag MotoGP-race (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) + WK-stand na 10 van de 16 GP s:
1. Max Biaggi, I, Yamaha 44.36,498 km/uur = 159.879 km/uur gem.; 2. Daijiro Katoh, J, Honda 4-takt op 2,755; 3. Tohru Ukawa, J, Honda 4t op 7.598; 4. Sete Gibernau, E, Suzuki, op 11,889; 5. Carlos Checa, E, Yamaha op 14,029; 6. Loris Capirossi, I, Honda op 18,260; 7. Jeremy McWilliams, GB, Proton op 24,840; 8. Norick Abe, J, Yamaha op 26,572; 9. Alex Barros, Bra, Honda op 28,741; 10. Olivier Jacque, F, Yamaha op 29,156; 12. Jurgen vd Goorbergh, NL, Honda op 38,670.
Tussenstand MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) wereldkampioenschap:
1. Rossi, 220; 2. Ukawa, 140; 3. Biaggi, 134; 4. Checa, 96; 5. Barros, 94; 6. Abe, 90; 7. Kato, 80; 8. Capirossi, 75; 19. Jurgen vd Goorbergh, 27.
Uitslag 125cc race + WK-stand na 10 van de 16 GP s:
1. Lucio Cecchinello, I, Aprilia 41.18,287 = 149,121 km/uur gem.; 2. Daniel Pedrosa, E, Honda op 0,202; 3. Arnaud Vincent, F, Aprilia op 0,278; 4. Hector Barbera, E, Aprilia op 0,494; 5. Manuel Poggiali, RSM, Gilera op 0,495; 6. Steve Jenkner, D, Aprilia op 0,717; 7. Simone Sanna, I, Aprilia op 0,901; 8. Alex de Angelis, I, Aprilia op 1,309;
Tussenstand 125cc wereldkampioenschap:
1. Poggiali, 171; 2. Vincent, 169; 3. Pedrosa, 160; 4. Cecchinello, 116; 5. Jenkner, 106; 6. Sanna, 67; 7. P. Nieto, 65; 8. De Angelis, 63.
Ingezonden persbericht