Gemeente Leiden

De meest gestelde vragen over de lightrailverbinding tussen Gouda en de kust

Tussen tram en trein: de RijnGouweLijn

BOUWEN EN WONEN - Een nieuw soort vervoer gaat over een paar jaar Gouda met de kust verbinden via Alphen aan den Rijn en Leiden: de RijnGouweLijn. Vanaf 2007 zal de RijnGouweLijn waarschijnlijk tussen Gouda en transferium 't Schouw kunnen rijden.


1. Waarom de RijnGouweLijn?


De RijnGouweLijn is nodig om de bereikbaarheid en de leefbaarheid in de corridor Gouda, Alphen aan den Rijn, Leiden, Katwijk en Noordwijk aan Zee te verbeteren en ook in de toekomst veilig te stellen en te versterken. Hiermee wordt basis gelegd voor een gezonde economische ontwikkeling in de regio. De toenemende groei van het wegverkeer in oostelijke en westelijke richting in de regio leidt tot een toename van de files. Het bestaande openbaar vervoer op regionaal en stadsniveau sluit niet goed op elkaar aan waardoor het niet aantrekkelijk is als alternatief voor de auto. Door de toenemende drukte op de wegen en verkeersremmende maatregelen gaan snelheid en comfort van het bussysteem achteruit. Het aantal reizigers loopt terug, waardoor ingrepen in het voorzieningenniveau onafwendbaar zijn. Deze mobiliteitsproblemen hebben niet alleen directe gevolgen voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van stad en land, maar ook voor de ruimtelijke en economische ontwikkeling van de hele regio. Door een hoogwaardige openbaarvervoerverbinding kunnen stads- en dorpskernen met elkaar verbonden worden, zodat niet op verschillende plekken dezelfde activiteiten hoeven te ontstaan. Activiteiten kunnen op strategische plekken langs de RijnGouweLijn worden geconcentreerd. Op deze manier werkt de RijnGouweLijn ook ruimtelijk structurerend, waardoor grote en kleinere kernen in het Groene Hart een duidelijk perspectief krijgen op een duurzame economische ontwikkeling.


2. Wat biedt de RijnGouweLijn aan extra kwaliteiten?

Lightrail is een moderne, hoogwaardige en comfortabele vorm van openbaar vervoer waarin de kenmerkende kwaliteiten van trein en tram zijn verenigd. Hierdoor is het bij uitstek geschikt voor snelle verbindingen tussen steden en dorpen in de regio. Grote stromen reizigers worden met een hoge frequentie en zonder overstap vervoerd tussen locaties buiten de stad en plaatsen aan de stadsranden en in het centrum. Op plaatsen langs het spoor waar nu geen trein stopt kunnen extra haltes worden aangelegd, zodat ook de bewoners daar een betere verbinding hebben. Verder past een tram beter in bijvoorbeeld een stadswinkelgebied dan een bus, zodat de RijnGouweLijn ook voor een prettiger openbare ruimte kan zorgen.


3. Wanneer rijdt de RijnGouweLijn?

Vanaf 2007 rijdt de RijnGouweLijn over het bestaande spoor van Gouda Centraal tot aan Leiden Lammenschans en vanaf 2008 door het centrum van Leiden. Vanaf 2010 rijdt de RijnGouweLijn over het gehele traject van Gouda Centraal tot aan de kust van Katwijk en Noordwijk aan Zee.


4. Hoe lang is de totale RijnGouweLijn?

De totale lengte van het tracé is ongeveer 50 km. De uiteindelijke lengte hangt uiteraard af van het precieze tracé, dat voor het nieuw aan te leggen tracé nog niet bekend is.

De drie tracédelen zijn:

* het bestaande spoor tussen Gouda en Leiden Lammenschans: 30 km.
* van Leiden Lammenschans tot aan Leiden Transferium 't Schouw: 6 km.

* van Transferium 't Schouw tot Noordwijk: 14 km.

5. Wat zou er gebeuren als de RijnGouweLijn niet wordt aangelegd?
Wegen in de regio slibben verder dicht door de groei van het wegverkeer, zodat ook het busvervoer stil komt te staan. De leefbaarheid van de regio gaat achteruit door een toename van files, geluid- en stankoverlast. De bereikbaarheid van de regio zal teruglopen, waardoor burgers en bedrijven zich er niet willen vestigen of zelfs wegtrekken. Hierdoor neemt ook de werkgelegenheid af. Kortom: de regio komt in een zichzelf versterkende negatieve spiraal terecht.

RijnGouweLijn in het kort

Bij lightrail worden voertuigen ingezet die het midden houden tussen trein en tram. Deze kunnen hun snelheid in de stad aanpassen aan het overige verkeer (ook aan de fiets) en halen buiten de stad snelheden van 80 tot 100 kilometer per uur. Dat maakt lightrail uitermate geschikt voor de Gouwe- en Rijnstreek, omdat stad en open gebied elkaar daar afwisselen. De RijnGouweLijn maakt voor het deel Gouda-Alphen aan den Rijn tot aan station Leiden-Lammenschans gebruik van het bestaande treinspoor. De voorkeur van zowel gemeente Leiden als de provincie is dat dan het tracé over een tramspoor loopt door Leiden, waarbij passagiers in het centrum en bij het centraal station kunnen in- en uitstappen. Over dit voorkeurstracé neemt de gemeente in de komende herfst een besluit. De komende weken beantwoordt de Stadskrant de meest gestelde vragen over de RijnGouweLijn.