Gemeente Leiden
De meest gestelde vragen over de lightrailverbinding tussen Gouda en
de kust
Tussen tram en trein: de RijnGouweLijn
BOUWEN EN WONEN - Een nieuw soort vervoer gaat over een paar jaar
Gouda met de kust verbinden via Alphen aan den Rijn en Leiden: de
RijnGouweLijn. Vanaf 2007 zal de RijnGouweLijn waarschijnlijk tussen
Gouda en transferium 't Schouw kunnen rijden.
1. Waarom de RijnGouweLijn?
De RijnGouweLijn is nodig om de bereikbaarheid en de leefbaarheid in
de corridor Gouda, Alphen aan den Rijn, Leiden, Katwijk en Noordwijk
aan Zee te verbeteren en ook in de toekomst veilig te stellen en te
versterken. Hiermee wordt basis gelegd voor een gezonde economische
ontwikkeling in de regio. De toenemende groei van het wegverkeer in
oostelijke en westelijke richting in de regio leidt tot een toename
van de files. Het bestaande openbaar vervoer op regionaal en
stadsniveau sluit niet goed op elkaar aan waardoor het niet
aantrekkelijk is als alternatief voor de auto. Door de toenemende
drukte op de wegen en verkeersremmende maatregelen gaan snelheid en
comfort van het bussysteem achteruit. Het aantal reizigers loopt
terug, waardoor ingrepen in het voorzieningenniveau onafwendbaar zijn.
Deze mobiliteitsproblemen hebben niet alleen directe gevolgen voor de
bereikbaarheid en leefbaarheid van stad en land, maar ook voor de
ruimtelijke en economische ontwikkeling van de hele regio. Door een
hoogwaardige openbaarvervoerverbinding kunnen stads- en dorpskernen
met elkaar verbonden worden, zodat niet op verschillende plekken
dezelfde activiteiten hoeven te ontstaan. Activiteiten kunnen op
strategische plekken langs de RijnGouweLijn worden geconcentreerd. Op
deze manier werkt de RijnGouweLijn ook ruimtelijk structurerend,
waardoor grote en kleinere kernen in het Groene Hart een duidelijk
perspectief krijgen op een duurzame economische ontwikkeling.
2. Wat biedt de RijnGouweLijn aan extra kwaliteiten?
Lightrail is een moderne, hoogwaardige en comfortabele vorm van
openbaar vervoer waarin de kenmerkende kwaliteiten van trein en tram
zijn verenigd. Hierdoor is het bij uitstek geschikt voor snelle
verbindingen tussen steden en dorpen in de regio. Grote stromen
reizigers worden met een hoge frequentie en zonder overstap vervoerd
tussen locaties buiten de stad en plaatsen aan de stadsranden en in
het centrum. Op plaatsen langs het spoor waar nu geen trein stopt
kunnen extra haltes worden aangelegd, zodat ook de bewoners daar een
betere verbinding hebben. Verder past een tram beter in bijvoorbeeld
een stadswinkelgebied dan een bus, zodat de RijnGouweLijn ook voor een
prettiger openbare ruimte kan zorgen.
3. Wanneer rijdt de RijnGouweLijn?
Vanaf 2007 rijdt de RijnGouweLijn over het bestaande spoor van Gouda
Centraal tot aan Leiden Lammenschans en vanaf 2008 door het centrum
van Leiden. Vanaf 2010 rijdt de RijnGouweLijn over het gehele traject
van Gouda Centraal tot aan de kust van Katwijk en Noordwijk aan Zee.
4. Hoe lang is de totale RijnGouweLijn?
De totale lengte van het tracé is ongeveer 50 km. De uiteindelijke
lengte hangt uiteraard af van het precieze tracé, dat voor het nieuw
aan te leggen tracé nog niet bekend is.
De drie tracédelen zijn:
* het bestaande spoor tussen Gouda en Leiden Lammenschans: 30 km.
* van Leiden Lammenschans tot aan Leiden Transferium 't Schouw: 6
km.
* van Transferium 't Schouw tot Noordwijk: 14 km.
5. Wat zou er gebeuren als de RijnGouweLijn niet wordt aangelegd?
Wegen in de regio slibben verder dicht door de groei van het
wegverkeer, zodat ook het busvervoer stil komt te staan. De
leefbaarheid van de regio gaat achteruit door een toename van files,
geluid- en stankoverlast. De bereikbaarheid van de regio zal
teruglopen, waardoor burgers en bedrijven zich er niet willen vestigen
of zelfs wegtrekken. Hierdoor neemt ook de werkgelegenheid af. Kortom:
de regio komt in een zichzelf versterkende negatieve spiraal terecht.
RijnGouweLijn in het kort
Bij lightrail worden voertuigen ingezet die het midden houden tussen
trein en tram. Deze kunnen hun snelheid in de stad aanpassen aan het
overige verkeer (ook aan de fiets) en halen buiten de stad snelheden
van 80 tot 100 kilometer per uur. Dat maakt lightrail uitermate
geschikt voor de Gouwe- en Rijnstreek, omdat stad en open gebied
elkaar daar afwisselen. De RijnGouweLijn maakt voor het deel
Gouda-Alphen aan den Rijn tot aan station Leiden-Lammenschans gebruik
van het bestaande treinspoor. De voorkeur van zowel gemeente Leiden
als de provincie is dat dan het tracé over een tramspoor loopt door
Leiden, waarbij passagiers in het centrum en bij het centraal station
kunnen in- en uitstappen. Over dit voorkeurstracé neemt de gemeente in
de komende herfst een besluit. De komende weken beantwoordt de
Stadskrant de meest gestelde vragen over de RijnGouweLijn.