Ingezonden persbericht
GEMEENTEN LANGS CHLOORSPOOR OPNIEUW IN ACTIE NA AMERSFOORT
Rotterdam - 23 augustus 2002
Na de bijna-ramp met een treinwagon met de uiterst gevaarlijke stof
acrylnitril in Amersfoort van dinsdag 20 augustus riepen de
loco-burgemeester en de brandweercommandant op tot het weren van
dergelijke gevaarlijke transporten uit de Amersfoortse binnenstad.
Amersfoort is één van de 60 gemeenten waar ook de chloortrein wekelijks
tweemaal door de dichtbevolkte stad rijdt. Deze gemeenten hebben zich
vorig jaar uitgesproken voor het stopzetten van de chloortrein. Dit
leidde in juni tot een overeenkomst met AKZO Nobel en de minister van
mili-eu tot het beëindigen van de chloortransporten op termijn, namelijk
in 2006. Het comité Rood sein voor de Chloortrein roept deze gemeenten nu
op zich uit te spreken voor het onmiddellijk stopzetten van dergelijke
zeer gevaarlijke treinen waaronder de chloortrein.
Amersfoort ontsnapte aan een ramp, nadat een treinwagon met de uiterst
gevaarlijke stof acrylnitril nabij het centraal station begon te lekken.
Het station, het stationsplein tientallen kantoren werden ontruimd. In
een nabijgelegen woonwijk werden mensen gesommeerd ramen en deuren te
sluiten en binnen te blijven. Deze situatie duurde negen uren, waarin een
uiterst onduidelijke en verwarrende berichtgeving omtrent het gevaar, de
risico's en de maatregelen voortduurde. Uiteindelijk werd de wagon met de
giftige, explosieve en kankerverwekkende stof weggesleept naar de plek
waar de wagon vandaan kwam, Rotterdam.
De chaos in de berichtgeving en de grote onduidelijkheid over wat te doen
en hoe te handelen laten zien dat rampenplannen in zo'n geval niet
voldoende kunnen zijn om een ramp te voorkomen.
In het vorig jaar verschenen rapport De onmogelijke verantwoordelijkheid
van gemeenten, conclu-deerde het Comité Rood Sein voor de Chloortein aan
-op basis van een inventarisatie van de reac-ties van de gemeenten - dat
in geval van een chloorramp brandweer, hulpverleners en
rampenbe-strijders voor een onmogelijke taak staan. En die situatie is
niet alleen beperkt tot een chloorramp, maar geldt zeker ook voor rampen
met stoffen als acrylnitril. Gemeenten stellen slechts symboli-sche hulp
te kunnen bieden.
Inmiddels is mede vanwege het aandringen door gemeenten en provincies
door de vorige milieumi-nister op de valreep een overeenkomst met
AKZO/Nobel gesloten over het uiteindelijk beëindigen van de
chloortransporten per 2006. Een belangrijke stap vooruit - maar
vooralsnog óók een conti-nuering van de kans op een verschrikkelijk
ongeluk. Bovendien behoudt AKZO de mogelijkheid om toch nog een deel van
de chloortransporten te blijven uitvoeren.
Vandaar dat het comité de gemeenteraden langs de chloorlijn vandaag per
brief opnieuw oproept om bij de ministers van Milieu, Verkeer en
Waterstaat en Binnenlandse Zaken aan te dringen om op zo kort mogelijke
termijn in te grijpen door met maatregelen te komen om het transport van
ge-vaarlijke stoffen te beperken en veel beter te beschermen. En voor het
huidige chloortransport geldt: elke dag die we er eerder mee stoppen
behoeden we ons land voor de kans op een dramatische ramp.