Nieuw-Vlaamse Alliantie


NMBS-investeringsplan al uitgerangeerd? (23/08/02)

Midden in de zomervakantie besliste het directiecomité van de NMBS dat de spoorwegmaatschappij niet genoeg geld in het laatje heeft om haar verplichtingen uit het investeringsplan 2001-2012 na te komen. Frieda Brepoels, fractieleider in de Kamer, heeft verkeersminister Durant daarover een lange vragenlijst bezorgd.

Brepoels vraagt zich af hoe het nu verder moet met dat investeringsplan. Het werd immers pas in maart 2002 definitief goedgekeurd alhoewel het met terugwerkende kracht geldig is vanaf 1 januari 2001. Al voor de goedkeuring liet toenmalig gedelegeerd bestuurder Schouppe weten dat de NMBS zelf over onvoldoende geld beschikt om haar deel van de investeringen te betalen. Ook had de directie twijfels bij het systeem van alternatieve financiering dat minister Durant de NMBS oplegt. Vreemd genoeg weerhield dat Schouppe er niet van om gul NMBS-geld naar ABX te laten vloeien!

Minister Durant geraakte helemaal niet gealarmeerd door de houding van de NMBS-directie. De regering was overigens ook niet onder de indruk van de terechte kritiek van de Raad van State en liet het investeringsplan ongewijzigd goedkeuren. Nu ook de nieuwe gedelegeerd bestuurder Karel Vinck uitpakt met een lege geldkoffer, zitten minister Durant en de paarsgroene regering met een gigantisch probleem. Immers, het investeringsplan is als wet goedgekeurd! En zelfs een paarsgroene regering is in dit land verplicht de wet uit te voeren. Frieda Brepoels wil van minister Durant weten, hoe ze uit deze impasse wil geraken. Ze wil ook vernemen welke investeringsprojecten niet uitgevoerd zijn en zullen worden.

Nogmaals wordt het desastreuze paars-groene beleid - of de afwezigheid ervan - pijnlijk duidelijk. De geloofwaardigheid is helemaal zoek: hoe kun je van het openbaar vervoer een prioriteit maken als je niet bereid bent ook de budgettaire gevolgen te dragen? Verklaren dat het aantal reizigers binnen 10 jaar met 50 % moet stijgen, is duidelijk veel makkelijker dan een duurzaam beleid voeren dat de uitbouw van de spoorwegen op langere termijn garandeert.

Inmiddels is het voor de N-VA meer dan duidelijk dat de enige uitweg ligt in de regionalisering van de spoorwegen en het onderhandelen van een nieuw realistisch investeringsplan. De Vlaamse regering heeft het NMBS-samenwerkingsakkoord tussen de federale staat en de gewesten mee ondertekend. Het investeringsplan maakt daar deel van uit. De Vlaamse regering mag niet dulden dat de uitvoering ervan in het gedrang komt. Ze moet dan ook de nodige wettelijke en juridische stappen ondernemen om de huidige situatie aan te klagen en om te buigen. Doet ze dit niet, dan maakt ze zich mee schuldig aan de dreigende toestand van onwettelijkheid.

Auteur:
Nieuw-Vlaamse Alliantie
Frieda Brepoels, fractievoorzitter kamer

Meer informatie:
Contactpersoon: Ben Weyts
Telefoon: 02/219 49 30
Fax: 02/217 35 10
E-post: ben.weyts@n-va.be
Url: www.n-va.be


---