Nieuw-Vlaamse Alliantie
NMBS-investeringsplan al uitgerangeerd? (23/08/02)
Midden in de zomervakantie besliste het directiecomité van de
NMBS dat de spoorwegmaatschappij niet genoeg geld in het laatje heeft
om haar verplichtingen uit het investeringsplan 2001-2012 na te komen.
Frieda Brepoels, fractieleider in de Kamer, heeft verkeersminister
Durant daarover een lange vragenlijst bezorgd.
Brepoels vraagt zich af hoe het nu verder moet met dat
investeringsplan. Het werd immers pas in maart 2002 definitief
goedgekeurd alhoewel het met terugwerkende kracht geldig is vanaf 1
januari 2001. Al voor de goedkeuring liet toenmalig gedelegeerd
bestuurder Schouppe weten dat de NMBS zelf over onvoldoende geld
beschikt om haar deel van de investeringen te betalen. Ook had de
directie twijfels bij het systeem van alternatieve financiering dat
minister Durant de NMBS oplegt. Vreemd genoeg weerhield dat Schouppe
er niet van om gul NMBS-geld naar ABX te laten vloeien!
Minister Durant geraakte helemaal niet gealarmeerd door de houding van
de NMBS-directie. De regering was overigens ook niet onder de indruk
van de terechte kritiek van de Raad van State en liet het
investeringsplan ongewijzigd goedkeuren. Nu ook de nieuwe gedelegeerd
bestuurder Karel Vinck uitpakt met een lege geldkoffer, zitten
minister Durant en de paarsgroene regering met een gigantisch
probleem. Immers, het investeringsplan is als wet goedgekeurd! En
zelfs een paarsgroene regering is in dit land verplicht de wet uit te
voeren. Frieda Brepoels wil van minister Durant weten, hoe ze uit deze
impasse wil geraken. Ze wil ook vernemen welke investeringsprojecten
niet uitgevoerd zijn en zullen worden.
Nogmaals wordt het desastreuze paars-groene beleid - of de afwezigheid
ervan - pijnlijk duidelijk. De geloofwaardigheid is helemaal zoek: hoe
kun je van het openbaar vervoer een prioriteit maken als je niet
bereid bent ook de budgettaire gevolgen te dragen? Verklaren dat het
aantal reizigers binnen 10 jaar met 50 % moet stijgen, is duidelijk
veel makkelijker dan een duurzaam beleid voeren dat de uitbouw van de
spoorwegen op langere termijn garandeert.
Inmiddels is het voor de N-VA meer dan duidelijk dat de enige uitweg
ligt in de regionalisering van de spoorwegen en het onderhandelen van
een nieuw realistisch investeringsplan. De Vlaamse regering heeft het
NMBS-samenwerkingsakkoord tussen de federale staat en de gewesten mee
ondertekend. Het investeringsplan maakt daar deel van uit. De Vlaamse
regering mag niet dulden dat de uitvoering ervan in het gedrang komt.
Ze moet dan ook de nodige wettelijke en juridische stappen ondernemen
om de huidige situatie aan te klagen en om te buigen. Doet ze dit
niet, dan maakt ze zich mee schuldig aan de dreigende toestand van
onwettelijkheid.
Auteur:
Nieuw-Vlaamse Alliantie
Frieda Brepoels, fractievoorzitter kamer
Meer informatie:
Contactpersoon: Ben Weyts
Telefoon: 02/219 49 30
Fax: 02/217 35 10
E-post: ben.weyts@n-va.be
Url: www.n-va.be
---