Humanistisch Verbond


Vijftig jaar internationaal humanisme groots gevierd

De wereldwijde humanistische beweging moet beter zichtbaar zijn. Om dat te bereiken moeten de organisaties die aangesloten zijn bij de IHEU meer samenwerken en meer aandacht besteden aan de onderlinge verschillen. Van 3 t/m 6 juli discussieerde humanisten van over de hele wereld op het Wereld Humanisten Congres dat dit jaar in het teken stond van het vijftigjarig bestaan van de International Humanist and Ethical Union.
Ook gedurende de rest van het congres was profilering een belangrijk item. Daarnaast gaven nationale en internationale wetenschappers, schrijvers, acitivisten en beleidsmakers hun licht op de positie van het humanisme van vandaag de dag. Belangrijker nog, uit verschillende invalshoeken werd eveneens naar de toekomst gekeken. Zo zei Jan Pronk, voormalig minister van ontwikkelingssamenwerking, dat globalisering alleen mogelijk is als er wereldwijde waarden en een globale ethiek ontstaan. Volgens Abdullahi An-Naïm, drs. in de rechten, moet iedereen daar zijn verantwoordelijkheid in nemen, want zo zei hij, ieder persoon moet handelen en ieder mens telt. Urvashi Butalia, Indiase schrijfster en feminist, vroeg aandacht voor de positie van de vrouw in een humanere wereld. Iedere samenleving heeft zijn eigen niveau van geweld tegen vrouwen. Van een humane samenleving kan dus geen sprake zijn zolang vrouwen - en andere minderheidsgroeperingen - niet als gelijken worden beschouwd. Rob Buitenweg, directeur van de Universiteit van Humanistiek, is het daar helemaal mee eens en herhaalt nog eens in zijn speech dat het seculier humanisme aan de grond ligt van de universele rechten van de mens. Naast de internationale kijk op het humanisme liet Nederland ook praktische toepassingen zien van het humanisme. Vier video's lieten zien wat het betekent om als uitvaartbegeleider, geestelijke verzorger bij de landmacht, vrijwilliger bij Humanitas en als student aan de Universiteit voor Humanistiek betrokken te zijn bij de Nederlandse samenleving. Uit de discussie die daarop volgde blijkt dat de prioriteiten van de verschillende humanistische organisaties zeer uiteenlopend zijn. Elkaar begrijpen is moeilijk als men in India door het kasteverschil nauwelijks te eten krijgen of recht van spreken, terwijl in Nederland de personen die vrijwillig in het leger gaan geestelijke hulp krijgen aangeboden. Culturele achtergrond en economische situatie bepalen in grote lijnen welke kerntaken de organisaties zichzelf toebedelen.

Verleden, heden en toekomst
Vijftig jaar geleden presenteerde weekblad Elsevier de oprichting van de International Humanist and Ethical Union als zeven organisaties van `wildemannen' uit West-Europa, Amerika en India die bij elkaar komen als `Noormannen der nieuwe rede'. Vijftig jaar later is de organisatie uitgegroeid tot een instantie met bijna 100 leden wereldwijd. Reden genoeg voor het Humanistisch Archief en de IHEU haar bewogen geschiedenis op te schrijven.
In `International Humanist and Ethical Union 1952-2002. Past, present and future' passeren zoals de titel al doet vermoeden, het verleden, het heden en de toekomst de revue. Van de theoretisch-filosofische oprichtingsjaren naar de jaren '60 waarin iedere bestaande activiteit vanuit humanistisch oogpunt nog eens werd over gedaan. Vanaf 1975 neemt een jongere generatie het heft in handen waarbij vooral het financiële draagvlak wordt vergroot. De humanisten laten hun stem duidelijker horen en met de val van het communisme in 1989 lijkt de weg voor een sterke wereldwijde humanistische beweging open liggen. Organisatorische problemen gooien begin jaren '90 echter roet in het eten en een periode van onzekerheid en interne discussies breekt aan. Met de verhuizing van het bureau van Utrecht naar Londen in 1996 wordt een nieuwe start gemaakt. Anno 2002 liggen de kerntaken van de IHEU bij het opkomen voor de rechten van niet-kerkelijken, advies geven aan organisaties als de VN, het Europees Parlement en de Raad van Europa, het bevorderen van internationale humanistische contacten en humanistische standpunten ten gehore brengen.
Naast een geschiedenisoverzicht komen eveneens jonge en oude humanisten aan het woord die de standpunten van vooraanstaande humanisten als L. Fragell en B. Gogineni bekritiseren. Zo spreekt Stephanie Kirmer over de noodzaak van georganiseerde jonge humanisten en schrijft Norm Allen over de mogelijkheden die benut moeten worden als het gaat om het verspreiden van het humanisme in de Derde wereld en de rol die de IHEU daarin zou moeten spelen. Vikas Gora heeft het over de nieuwe richting die het humanisme op moet gaan waarbij meer aandacht ligt op het praktische dan op het theoretische.

International Humanist and Ethical Union 1952-2002. Past, present and future. Bert Gasenbeek en Babu Gogineni (red.) ISBN: 90-5898-041-3, uitgeverij De Tijdstroom.

Workshops IHEU Congres
Educatie, armoede en gelijkheid van de sexen, humanisme, mensenrechten en menselijke waarden. Slechts een kleine greep uit het aanbod van workshops dat georganiseerd werd. Iedere workshop werd afgesloten met een aantal aanbevelingen van de deelnemers. Tijdens een afsluitende plenaire bijeenkomst gaven Marius Ernsting, directeur van Humanitas en Babu Gogineni, voorzitter van de IHEU enkele (praktische) op- en aanmerkingen.
Naast bovengenoemde onderwerpen werden onder meer sociale uitsluiting, humanisme en islam, de kracht van diversiteit en homo-emancipatie en transseksualiteit bediscussieerd. Ook de aanbevelingen die hieruit voortvloeiden, werden voorafgaand aan de plenaire bijeenkomst beoordeeld door alle aanwezigen.
Over het belang van jongeren bij de ontwikkeling van het humanisme was vrijwel iedereen het eens: negatieve stereotypen die ouderen over jongeren en andersom hebben, moeten eindelijk eens achtergelaten worden. Daarnaast moet actief een poging gedaan worden de samenwerking tussen jong en oud te versterken.
Ook over de ontvangst van vluchtelingen bestaat weinig onenigheid. Door middel van praktische programma's moeten vluchtelingen wegwijs gemaakt worden in de samenleving. Hoe moeilijk aanpassing en integratie ook zijn, mensen moeten de mogelijkheid hebben te gaan en staan waar zij willen, zeker wanneer de mogelijkheden om een leven te creëren niet mogelijk is in eigen land.
De stellingen betreffende gelijke behandeling van de sexen krijgen de meest uiteenlopende reacties. Zo beweren enkele vrouwen dat zij beoordeeld willen worden op basis van hun kunnen en niet alleen om hun vrouwzijn. Aan de andere kant is deze selectie wel nodig om de eerste vrouwen op bepaalde posities te krijgen, zeker in landen waar het percentage geleerde vrouwen beduidend lager is dan het aantal mannen. Andere aanbevelingen zijn de promotie van educatie op het gebied van mensenrechten, extra aandacht voor de scheiding tussen kerk en staat waarbij afschaffing van de Sharia (islamitische wetgeving) bovenaan het lijstje staat en het verkrijgen van meer invloed in organisaties als de Verenigde Naties, de Europese Unie en nationale overheidsinstanties.

Jongerenconferentie groot succes
Een wereldwijde verspreiding en acceptatie van het humanisme wordt alleen bereikt als er een betere samenwerking komt met humanistische jongeren. Zonder jongeren sterft de humanistische beweging een zachte dood.
Dat is de conclusie van de jongerenconferentie van de International Humanism and Ethical Youth Organization die parallel liep aan het Wereld Humanisten Congres in Noordwijkerhout.
Om beter gehoord te worden zijn de jongeren eveneens van mening dat meer jongeren in het bestuur van de IHEU zitting moeten hebben. Ook moeten humanistische organisaties financiële middelen ter beschikking stellen om het voor de jongerenorganisaties mogelijk te maken activiteiten te organiseren. De jongerenconferentie van 2 t/m 5 juli in Utrecht werd bezocht door vijftig mensen uit 16 landen. De IEYO heeft de afgelopen jaren verschillende projecten georganiseerd. Zo bestaat er een humanistenuitwisseling waarbij jongeren de kans krijgen voor een bepaalde periode bij een humanistische organisatie in een ander land te werken. Begrip voor elkaar, van de wereld en de problemen om ons heen is volgens de jongeren het beste te krijgen door de wereld vanuit verschillende perspectieven te bezien.

De toekomst van het humanisme
Waarom hebben de belangrijke ideeën en ver reikende visies die tijdens het congres naar voren zijn gekomen, relatief zo weinig invloed op wereldschaal? Die vraag stelde Harry Kunneman, voorzitter van de Humanistische Alliantie, tijdens zijn toespraak over de toekomst van het humanisme. Om daadwerkelijk een verandering teweeg te brengen - en een praktische bijdrage te leveren aan een humanere wereld - vraagt hij aandacht voor de volgende aspecten.
Ten eerste moet de humanistische beweging zich internationaliseren, feminiseren en sterker politiek opstellen. Humanisme is ontstaan uit een overwegend blanke beweging van middelbare mannen en ook daar moet verandering in komen. De verschuiving van westers humanisme naar oosters humanisme moet plaats hebben, waarbij duurzaamheid een belangrijk begrip is.
In de tweede plaats moet er eenduidigheid komen wat betreft de plek voor religie en spiritualiteit binnen het humanisme. Een pijnlijk onderwerp waar de meer conservatieve landen zoals Amerika en Groot Brittannië het moeilijk mee hebben. Tijdens de laatste vijftig jaar heeft er een verschuiving plaatsgevonden van `een begrafenis zonder god' naar `de viering van het leven'. Dagelijkse religieuze en spirituele invloeden leiden ook tot inspiratie, solidariteit en waarden. Ook religies die deze waarden praktisch tot uiting brengen moeten door humanisten worden geaccepteerd.
In de derde plaats vindt Kunneman dat het humanisme niet alleen een stel theoretische termen omvat, maar tevens ruimte biedt aan praktische oplossingen. Het zijn niet alleen ideeën, het zijn morele, ethische en existentiële vraagstukken die in de praktijk via bijvoorbeeld onderwijs en zorg tot uiting kunnen en moeten komen. Hierin zou ook het bedrijfsleven en de commerciële sector een rol kunnen spelen.
Om de eerste drie stellingen te bereiken is het bovendien nodig dieper in te gaan op de verschillende aspecten en inhoudelijke veranderingen van de humanistische theorieën en filosofieën. Met name de begrippen autonomie, rationaliteit en existentieel die in het humanisme veelvuldig gebruikt worden, moeten worden herzien.

Verklaring van Amsterdam 2002
Betrouwbare kennis van de wereld en onszelf ontstaat door een voortdurend proces van waarneming, evaluatie en herziening. Het humanisme baseert zich daarmee niet op een dogmatische religie maar stelt de mens en haar kunnen centraal. Dat staat in de herziene verklaring van de grondbeginselen van het humanisme. De oplossingen voor de problemen in de wereld liggen in het menselijk denken en handelen en niet in een goddelijke ingreep. Democratie, mensenrechten en menselijke ontwikkeling zijn basisrechten en niet alleen toepasbaar op grote schaal of in de politiek maar in iedere menselijke relatie. Persoonlijke vrijheid wordt door humanisten gecombineerd met sociale verantwoordelijkheid zonder geloofsoplegging en is gebaseerd op educatie vrij van indoctrinatie. Tijdens de discussie over het aannemen van de herziene verklaring vroegen enkele humanisten om toevoeging van de begrippen duurzaamheid, geweldloosheid, economische rechtvaardigheid en sociale gelijkheid. Volgens Roy Brown, bestuurslid van de IHEU, hoeven deze actiepunten niet in de verklaring worden opgenomen omdat deze aspecten direct voortvloeien uit de grondbeginselen.
Bij de oprichting van de IHEU in 1952 werd een document samengesteld waarin de fundamenten van het humanisme werden vastgesteld. Anno 2002 vond het bestuur dat die stellingen tegen het daglicht gehouden moesten worden. De herziene slotverklaring werd unaniem aangenomen.
---