Nederlands Huisartsen Genootschap
Een nieuw NHG-product: De telefoonhandleiding
Triage, protocollair werken, delegeren ensamenwerken zijn hot issues
op de huisartsenpost. Het NHG wil met het project Spoedeisende
Geneeskunde het kwaliteitsbeleid een krachtige impuls geven, ondermeer
door stevige ondersteuning te bieden bij de triage door de assistente.
In korte tijd wordt een telefoonhandleiding ontwikkeld bestaande uit
zestig telefoonkaarten:goed voor ruim 80 procent van de hulpvragen in
de avond-, nacht- en weekenduren. De handleiding is ook geschikt voor
de telefonische beoordeling van klachten overdag en tijdens de
ANW-diensten. Bovendien wordt het materiaal gebruikt bij de scholing
van dokters(dienst)assistentes.
Lerend product
De telefoonhandleiding vraagt van het NHG een andere werkvorm. Want
over een aantal onderwerpen bestaat vrijwel geen evidence. Om snel op
de vraag in te springen is gekozen voor het principe van een lerend
product, een werkwijze die in het buitenland met soortgelijke
producten al eerder beproefd is. Het komt erop neer dat de
telefoonkaart nieuwe stijl in beperkte mate evidence-based en voor een
substantieel deel experience- en consensus-based zal zijn.Dit, én het
feit dat triage op de huisartsenpost nog in de kinderschoenen staat,
maakt dat al doende de telefoonkaarten worden bijgesteld. Qua inhoud
en qua stramien. De ervaring zal leren hoe de telefoonhandleiding voor
de huisartsenpost het beste kan worden opgebouwd en welke
functionaliteiten nodig zijn. Het NHG zal na een jaar desgewenst een
verbeterde versie voorbereiden.
Werkconferentie
Hoe wordt de nieuwe NHG-Telefoonhandleiding gemaakt? Het stramien van
de bestaande telefoonkaarten wordt vervangen door een nieuw. Met
uiteraard meer aandacht voor triage. Het aantal van 22 wordt
uitgebreid naar 52. Op ditmoment wordt hard gewerkt aan een opzet voor
34 nieuwe telefoonkaarten; vier vande al bestaande worden geheel
herschreven. Deskundige huisartsen, doktersassistentes en
NHG-stafleden zullen de definitieve inhoud vaststellen in een
werkconferentie op 12 september aanstaande. Vervolgens vindt
autorisatie plaats.
Hoeveel spoed?
Naast de protocollen voor 52 klachten ontwikkelt een NHG-werkgroep
acht triageprotocollen voor levensbedreigende ziektebeelden. Deze
werkgroep, die bestaat uit huisartsen en assistentes, buigt zich ook
over een ordening op urgentie: levensbedreigend, spoed, dringend,
routine.
Wat verschijnt wanneer?
Op de NHG-website vindt u de onderwerpen die mits de toets van
autorisatie wordt doorstaan in de telefoonhandleiding terechtkomen.
Het geheel wordt samengevoegd in een handzaam boek dat tijdens het
telefoneren geraadpleegd kan worden. Het NHG streeft ernaar het eerste
exemplaar te presenteren op zijn congres van 15 november aanstaande.
Een digitale versie zal in de loop van 2003 volgen.
Roeland Drijver, huisarts, projectleider Spoedeisende Geneeskunde