VIANED
PERSBERICHT
Verbreding A4: Hoezo duurder?!
21 augustus 2002
VIANED heeft met stijgende verbazing kennis genomen van de conclusie dat de verbreding van de A4 tussen Burgerveen en Leiden duur zou kunnen uitvallen en de analyse van het Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid (EIB) die hieraan ten grondslag ligt.
In haar analyse stelt het EIB dat de orderportefeuilles van de grote infrastructuurbouwers momenteel vol zitten en dat die situatie niet snel zal verslechteren. Vanuit de eigen ledenkring zegt VIANED geheel andere geluiden te horen te hebben gekregen. De ordeportefeuilles zijn zeer matig gevuld, de moordende concurrentie van de laatste jaren is nog volop gaande en de prijzen zijn nog steeds slecht.
De verbreding van de A4 zal tussen 2004 en 2006 worden aanbesteed. De
grote railprojecten waarmee de grote aannemingsbedrijven zich volgens
het EIB hebben volgegeten, zijn tegen die tijd afgerond, waardoor er
zeer veel capaciteit vrijvalt. Dit zal de concurrentie alleen maar
vergroten.
Het EIB stelt vast dat er de komende jaren veel werk op de markt komt
door de start van het Bereikbaarheidsoffensief Randstad. VIANED geeft
daarover als reactie: 'Eerst zien en dan geloven'. Het BOR moet gezien
worden als onderdeel van het MIT, waarvan toenmalig minister
Netelenbos van Verkeer en Waterstaat zei dat het in beton gegoten lag
en alles wat daar (lees MIT) opgenomen was volgens planning uitgevoerd
zou worden. In de marktmonitor van het AVBB werd echter recent nog
geconstateerd dat zo'n 48 projecten uit het MIT om allerlei redenen
vertraagd zijn. Waarom zou dit met het BOR anders gaan, zo stelt
VIANED vast.
Maar ook al zou er vanuit het BOR veel projecten op de markt komen dan
nog is er voldoende capaciteit beschikbaar in de totale gww-sector om
deze projecten uit te voeren. Door de projecten op wat kleinere schaal
aan te besteden kan ook de capaciteit van het MKB worden aangesproken.
Een ander argument tegen hogere inschrijvingskosten van de A4 vormen
de ontwikkelingen in het verleden. De stijging van de gww-productie in
1999 ten opzichte van het jaar ervoor bijvoorbeeld nam zeer fors toe,
maar het leidde niet tot hogere inschrijfprijzen. De rendementen van
de aannemingsbedrijven tonen het tegenovergestelde aan. Uit cijfers
van het EIB blijkt verder dat de gww-productie in het mogelijke jaar
van aanbesteden van de A4, zijnde 2004, met 0.7 procent zal afnemen.
Je zou bijna tegen Rijkswaterstaat zeggen, niet wachten tot 2006,
AAAAnbesteden.