WERELD NATUUR FONDS
Wereld Natuur Fonds roept op tot SOS-e-mails aan wereldleiders
Wereld Natuur Fonds roept op tot SOS-e-mails aan wereldleiders
- Popgroep Kane en DJ Jean ambassadeurs van de SOS Planet Campagne -
Vanaf vandaag voert het Wereld Natuur Fonds een wereldwijde campagne
onder de naam 'SOS Planet'. De organisatie luidt de noodklok vanwege
het gebrek aan daadkracht bij de wereldleiders om de toegenomen
armoede en de vernietiging van de natuur een halt toe te roepen. Zij
roept mensen wereldwijd op een SOS-e-mail te sturen aan de
wereldleiders voor de toekomst van onze aarde. Deze e-mails zullen
eind augustus bij de Wereldtop over Duurzame Ontwikkeling worden
aangeboden aan deze wereldleiders. De popgroep Kane, DJ Jean en andere
internationale popartiesten zijn ambassadeurs van de SOS Planet
campagne.
Noodkreet van Wereld Natuur Fonds
Aanleiding voor de campagne is de tweede Wereldtop over Duurzame
Ontwikkeling van de Verenigde Naties (World Summit on Sustainable
Development, WSSD). Deze conferentie gaat eind augustus in de
Zuid-Afrikaanse stad Johannesburg van start. Het Wereld Natuur Fonds
maakt zich grote zorgen om de armste mensen op aarde en de toestand
van de natuur. Deze is in de afgelopen 10 jaar sterk verslechterd,
ondanks goede beloften van wereldleiders op de eerste conferentie over
dit onderwerp in Rio de Janeiro in 1992. De conferentie biedt
wereldleiders nu de kans om concrete actieplannen te ontwikkelen,
zodat ook de armste mensen op aarde toegang krijgen tot schoon
drinkwater en schone energie.
Oproep aan het publiek
Het Wereld Natuur Fonds biedt via deze campagne het publiek wereldwijd
de mogelijkheid hun bezorgdheid over de toekomst van de aarde direct
kenbaar te maken aan de wereldleiders en hen aan te sporen tot actie.
Naast een tv- en radiospot is daarom een speciale actie-site
ontwikkeld (zie www.wnf.nl) waar mensen hun (persoonlijke) e-mail
kunnen versturen. Deze boodschappen zullen op een bijzondere wijze bij
de hoofdingang van het conferentiecentrum te zien zijn voor alle
tienduizenden wereldleiders, regeringsvertegenwoordigers en andere
conferentiegangers. Eind augustus worden de e-mails aangeboden aan de
wereldleiders in Johannesburg.
SOS Planet Concert
Aftrap van de campagne in Johannesburg is het 'SOS Planet Concert',
een groots popconcert dat het Wereld Natuur Fonds organiseert op 23
augustus samen met de internationale ontwikkelings-organisatie CARE en
de organisator van de conferentie (Civil Society Global Forum). Op het
concert zullen Kane en DJ Jean optreden als de Nederlandse
ambassadeurs van de campagne.
Geen woorden maar daden
SOS Planet is een alarmerende oproep van de wereldbevolking aan de
wereldleiders om het tij te keren. Alexander Quarles van
Ufford, afgevaardigde namens het Wereld Natuur Fonds bij deze
conferentie: 'De wereldleiders mogen deze uitgelezen kans in
Johannesburg niet voorbij laten gaan. We kunnen niet riskeren dat de
wereldleiders nóg tien jaar praten. Dit is het moment om actie te
ondernemen voor de toekomst van onze aarde'.
Vorige maand bracht het Wereld Natuur Fonds het 'Living Planet Report'
uit. Uit dit rapport blijkt dat de snelheid waarmee de wereldbevolking
natuurlijke hulpbronnen (bossen, rivieren, oceanen, energie)
exploiteert 20% hoger is dan de snelheid waarmee de natuurlijke
ecosystemen zichzelf kunnen herstellen.
Kane en DJ Jean
De popgroep Kane en DJ Jean zijn de Nederlandse ambassadeurs van de
campagne. Zanger Dinand Woesthoff van Kane: 'De boodschap van de SOS
Planet campagne sluit aan bij ons nummer 'Hold on to the world'.
Dit is een liedje over het symbolische goed en kwaad van maatschappij
en mensheid. Het refrein kun je interpreteren als een regelrechte
oproep om de hoop niet op te geven en te vechten voor deze wereld. We
vinden het te gek dat we in een positie verkeren om op deze manier,
met onze muziek, te kunnen bijdragen aan zoiets positiefs'. DJ Jean:
'Zelf maak ik mij ook grote zorgen over de natuur en de armoede in de
wereld. Ik zie het als een enorme uitdaging om via een WNF-mix het
dance-publiek meer bij dit soort belangrijke zaken te betrekken'.
Mediapartners
In Nederland werkt het Wereld Natuur Fonds samen met AVRO, BNN en met
MTV Nederland om zoveel mogelijk mensen te activeren een SOS-email te
sturen. De programma's Arbeidsvitaminen, Pyama FM, Schiffers.fm,
1opdemiddag, BNN United, MTV-Extra en MTV News zullen uitgebreid
aandacht aan de campagne besteden.
- einde persbericht -