EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

EVO vindt paniekreacties na lekke tank in Amersfoort overtrokken

Spoorwegemplacementen moeten een milieuvergunning hebben.

Gemeentebesturen willen graag de grond van de emplacementen gebruiken voor woonbebouwing in de stadscentra. Dat is volgens EVO de kern van de ophef die steeds wordt gemaakt rond futiliteiten met gevaarlijke stoffen op die emplacementen.

De milieuvergunning van de emplacementen schrijft nu eenmaal voor dat als er iets (kleins) misgaat, meteen groot alarm moet worden geslagen. Groot alarm betekent voor de gemeentebestuurders dat er weer volop mogelijkheden ontstaan om, zogenaamd in het belang van de veiligheid, verplaatsing (en dus het voor woonbebouwing beschikbaar komen) van het emplacement te eisen.

Het ging deze week in Amersfoort om een kleine lekkage in de pakking bovenop een vloeistoftank. De inhoud is brandbaar en giftig. De tank heeft dus geen openingen onder de vloeistofspiegel. Slechts bij overdruk zal een beetje damp zich door de lekke pakking naar buiten weten te werken. Een minimaal incident.

De reactie van de autoriteiten loog er niet om: evacuatie van bewoners en de inzet van âmaanmannetjesâ. Maar de tank werd niet naar een veilige plaats gebracht. Oud-kamerlid Poppe reageerde met de woorden: 'Er zat een engeltje op de tank, er hadden duizenden doden kunnen vallen'. Bij een lekke pakking? Dat was een zuiver staaltje van volksbangmakerij.

EVO wil dat lading, en dus ook gevaarlijke lading, kan worden vervoerd op een manier die veilig is en het best aansluit bij de wensen van verladers en ontvangers van de lading. Bij de keuzemogelijkheden moet spoorvervoer niet worden uitgesloten, zeker niet omdat kleine incidenten zodanig worden opgeblazen dat een valse schijn van onveiligheid ontstaat.