Resultaten Schiphol Group over eerste halfjaar 2002
Schiphol Group heeft in het eerste halfjaar van 2002 vóór belastingen gelijkblijvende resultaten behaald ten opzichte van vorig jaar.
Het exploitatieresultaat nam toe met 5,3% van ¤ 102,8 miljoen tot ¤ 108,2 miljoen. Het nettoresultaat daalde daarentegen van ¤ 88,5 miljoen naar ¤ 57,4 miljoen. Maar dit komt omdat Schiphol Group over 2002 voor het eerst vennootschapsbelasting moet afdragen. Hiervoor is een bedrag van ¤ 31,8 miljoen gereserveerd.
Hoofdzakelijk als gevolg van extra inspanningen op het gebied van beveiliging namen de kosten in het eerste halfjaar met 7% toe. Exclusief beveiligingsmaatregelen lagen de kosten op hetzelfde niveau als voorgaand jaar.
De hogere beveiligingskosten werden deels gecompenseerd door de invoering van een beveiligingsheffing per 1 april 2002.
De inkomsten overtroffen de verwachtingen, doordat het passagiersvervoer via Schiphol zich sneller herstelde na 11 september 2001 dan eerder was verwacht.
Ontwikkeling verkeer en vervoer via Schiphol in 1e halfjaar 2001 en 2002
Zie het origineel
http://www.schiphol.nl/schiph...mUID=991924355324
.
Passagiers
Vracht (ton)
Vliegtuigbewegingen
Realisatie 2001
19.251.503
592.149
205.421
Verwachting 2002
16.654.000
540.000
195.550
Realisatie 2002
19.071.031
607.280
194.878
De return on net assets (RONA) kwam in het eerste halfjaar uit op 4,0% tegen 4,3% in dezelfde periode van 2001, voornamelijk door meer investeringen. Benadrukt wordt dat deze percentages betrekking hebben op de opbrengsten van een half jaar en daarom niet indicatief zijn voor de niveaus op jaarbasis.
Het rendement op het gemiddelde eigen vermogen (ROE) bedroeg 3,1% tegen 5,4% in het eerste halfjaar van 2001. Exclusief het effect van de vennootschapsbelasting zou de ROE zijn uitgekomen op 4,9%.
Investeringen
De investeringen van Schiphol Group bedroegen in het eerste halfjaar ¤ 162 miljoen tegen ¤ 142 miljoen in dezelfde periode van 2001.
De belangrijkste projecten waren de aanleg van de vijfde baan, de uitbreiding en renovatie van Lounge 1, de uitbreiding van het WTC en investeringen in beveiliging en het bagagesysteem. De operationele kasstroom bedroeg in het eerste halfjaar ¤ 184 miljoen tegen ¤ 135 miljoen in de eerste helft van 2001.
Vooruitzichten
Hoewel de wereldluchtvaart nog steeds de gevolgen ondervindt van de algehele economische situatie en de aanslagen van september 2001, lijkt het vervoer op Schiphol zich sneller te herstellen dan eerder was verwacht. Hierdoor heeft de directie van Schiphol Group besloten tot een positieve bijstelling van de eerdere vervoersverwachtingen.
Zij voorziet nu voor geheel 2002 een lichte groei van het aantal passagiers en van de hoeveelheid vracht op Amsterdam Airport Schiphol. Eerder was voor 2002 nog een daling van het passagiers- en vrachtvervoer verwacht.
Het aantal vliegtuigbewegingen in het handelsverkeer zal daarentegen duidelijk achterblijven bij de eerder uitgesproken jaarverwachting van 412.000. Daar staat een toename van het gemiddelde startgewicht per vliegtuigbeweging tegenover.
Onder voorbehoud van onvoorziene omstandigheden verwacht de directie van Schiphol Group dat het resultaat vóór aftrek van rente, belastingen en afschrijvingen (EBITDA) over geheel 2002 verder zal toenemen.
Toelichting op winst- en verliesrekening en balans Schiphol Group over 1e halfjaar 2002
Stelselwijziging
Per 1 januari 2002 zijn de grondslagen voor de waardering en resultaatbepaling op enkele punten aangepast. Met ingang van 2002 worden uitgaven voor milieurisico's en groot onderhoud direct in de resultatenrekening verantwoord. De voorzieningen hiervoor zijn daarmee komen te vervallen. Door deze stelselwijziging, die mede is ingegeven door de gewijzigde richtlijnen van de Raad voor de Jaarverslaggeving, wordt het inzicht in vermogen en resultaat verbeterd en neemt de (internationale) vergelijkbaarheid toe.
Vanwege de vergelijkbaarheid zijn de cijfers over het eerste halfjaar van 2001 en de balans per 31 december 2001 aangepast.
Bedrijfsopbrengsten
De som der bedrijfsopbrengsten steeg met 6,5% tot ¤ 348,8 miljoen. De belangrijkste component hierin, de havengelden, nam met 8,8% toe tot ¤ 174,0 miljoen.
Per 1 april 2002 zijn de vliegtuiggerelateerde tarieven verlaagd met gemiddeld 4,5%. Tevens werd per 1 april 2002 een airport security charge ingevoerd om de sterk toegenomen kosten en investeringen in beveiligingsmaatregelen te bekostigen. Tot 30 juni 2002 heeft dit geleid tot een extra vergoeding van ¤ 17,3 miljoen.
De daling van het aantal vliegtuigbewegingen via Schiphol in het eerste halfjaar met 5,1% zorgde voor een negatief effect van circa ¤ 4 miljoen.
De concessie-inkomsten bleven met ¤ 55,9 miljoen nagenoeg gelijk, ondanks het feit dat het aantal passagiers op Schiphol ten opzichte van vorig jaar licht daalde (- 0,9%).
De verhuurinkomsten uit vastgoed stegen met 7% tot ¤ 49,7 miljoen. Dit was het gevolg van huurverhogingen en de oplevering van het Caravelle gebouw in het voorjaar. Omdat dit gebouw niet direct volledig verhuurd was, daalde de bezettingsgraad van het commercieel onroerend goed van Schiphol Real Estate fractioneel, maar deze bleef op een zeer hoog niveau.
De autoparkeergelden stegen licht dankzij de opbrengsten uit VIP Valet Parking, een activiteit die sinds dit jaar door Schiphol zelf wordt geëxploiteerd.
Bedrijfslasten
De bedrijfslasten stegen met 7,0% tot ¤ 240,6 miljoen. De belangrijkste oorzaak was een toename van de beveiligingskosten. In het eerste halfjaar 2002 bedroegen deze beveiligingskosten circa ¤ 21 miljoen.
De kosten van salarissen stegen enerzijds als gevolg van een groei van het aantal medewerkers op basis van fte's van gemiddeld 1.998 naar gemiddeld 2.099 en anderzijds als gevolg van hogere CAO-lonen. De groei in het aantal medewerkers vloeit voort uit de opname van Schiphol Telematics in de cijfers en het versterken van een aantal operationele afdelingen.
Exploitatieresultaat
Het exploitatieresultaat steeg met 5,3% tot ¤ 108,2 miljoen.
Het resultaat vóór aftrek van rente, belastingen en afschrijvingen (EBITDA) nam toe van 150,6 miljoen tot ¤ 159,0 miljoen. Het negatieve saldo van financiële baten en lasten steeg van ¤ 16,0 miljoen tot ¤ 19,1 miljoen, vooral als gevolg van hogere investeringen, onder meer in de aanleg van de vijfde baan. Voor vennootschapsbelasting werd een bedrag van ¤ 31,8 miljoen gereserveerd, waarna het nettoresultaat uitkwam op ¤ 57,4 miljoen tegen ¤ 88,5 miljoen in dezelfde periode van 2001.
Het resultaat deelnemingen nam aanzienlijk af, als gevolg van een lagere bijdrage van JFK IAT, waarin Schiphol USA Inc. een belang heeft van 40%, en omdat Schiphol Telematics thans partieel wordt geconsolideerd.
Eigen vermogen
Het eigen vermogen steeg van ¤ 1.860 miljoen per 31 december 2001 tot ¤ 1.930 miljoen medio 2002. De belangrijkste factoren die bijdroegen aan deze stijging waren de in het eerste halfjaar behaalde nettowinst en het indirecte beleggingsresultaat op het commerciële onroerend goed.
In mei 2002 vonden in het kader van het Euro Medium Term Note programma zes trekkingen plaats tot een totaalbedrag van ¤ 296 miljoen. Medio 2002 bedroeg het netto rentedragend vreemd vermogen 22% van het balanstotaal. In 2001 was dit 19%.
Geconsolideerde winst- en verliesrekening
Cijfertabellen beschikbaar op de website.
Zie het origineel
.