HALFJAARBERICHT 2002
Uitblijven van marktherstel beantwoord met verdere rationalisaties
Resultaat
Over het eerste halfjaar 2002 heeft RSDB een nettoresultaat behaald
van EUR 4,2 mln, tegenover EUR 6,9 mln over hetzelfde tijdvak in 2001.
Afgenomen marktvraag en mede daardoor fors toegenomen prijsdruk in alle voor RSDB relevante marktsegmenten hebben geleid tot een operationele resultaatteruggang. Bovendien is in verband met verdergaande rationalisaties, als gevolg waarvan de werkgelegenheid met 90 arbeidsplaatsen zal afnemen, een voorziening getroffen.
Mede onder invloed van gedaalde papierprijzen nam de omzet met 7,6% af
tot EUR 303,1 mln. De toegevoegde waarde daalde met 4,4% tot EUR 151,4
mln. Een beperkte toename van de personeelskosten, lagere
afschrijvingen en lagere overige bedrijfskosten deden de som der
bedrijfslasten met 1,5% dalen van EUR 143,8 mln tot EUR 141,7 mln. Het
bedrijfsresultaat, dat uitkwam op EUR 9,7 mln, 33,3% minder dan vorig
jaar, bevat een voorziening voor de vermelde rationalisaties ad EUR
1,0 mln. Exclusief deze post bedroeg de operationele resultaatafname
26,5 %.
De solvabiliteit bedroeg ultimo juni 2002 31,2%, gelijk aan ultimo
2001. De kasstroom uit operationele activiteiten bedroeg EUR 27,6 mln
(2001: EUR 28,3 mln). De winst per aandeel over het eerste halfjaar is
met 34% gedaald van EUR 1,75 in 2001 tot EUR 1,15 over het eerste
halfjaar 2002, berekend over een gewogen gemiddeld aantal van
3.650.275 geplaatste gewone aandelen (2001: 3.942.984 aandelen).
Vooruitzichten
In aansluiting op het tussentijdse bericht van 17 juni 2002 kan worden
gesteld dat het uitblijven van zicht op marktherstel zorgt voor verder
toenemende druk op het prijsniveau van zowel incidentele orders als
van contractorders. De negatieve invloed hiervan op de
resultaatontwikkeling wordt deels gepareerd middels ingrijpende
rationalisaties. Het effect van deze rationalisaties zal deels nog in
2002 positief doorwerken in de kostenverhoudingen. Wanneer de huidige
markttrend zich ongewijzigd voortzet zal het nettoresultaat, zoals
eerder aangegeven, over het gehele jaar 2002 genomen met circa 30%
afnemen en zal de winst per aandeel met circa 27% afnemen ten opzichte
van 2001.
Drie merken
x EUR1 mln
2002
2001
omzet
bedrijfsresultaat
omzet
bedrijfsresultaat
Roto Smeets
217,2
9,1
227,4
11,0
PlantijnCasparie
83,1
-/- 0,1
94,3
2,8
Media Partners
7,3
0,7
9,7
0,8
Het aantal medewerkers in fulltime equivalenten daalde van 4.025
ultimo 2001 tot 3.875 per 30 juni 2002.
Roto Smeets
In de door Roto Smeets bediende Noordwest-Europese markt is in de
marktsegmenten tijdschriften, catalogi, directories sprake van
afgenomen vraag. De groei in het retailsegment was ruim onvoldoende om
deze ontwikkeling per saldo te compenseren. Bij nog steeds
onverminderd ruim capaciteitsaanbod is de bestaande prijsdruk verder
toegenomen. Roto Smeets heeft haar marktaandeel, met uitzondering van
Frankrijk, zeker behouden. In het Verenigd Koninkrijk en Belgi is
zelfs sprake van verdere groei. Met de acquisitie van het tijdschrift
Fortune werd de positie in het segment Pan-Europese tijdschriften
verder versterkt. De binnen de verkoopafdelingen en binnen de
diepdrukkerijen in Deventer en Etten-Leur op schema lopende
herstructurering van de organisatie is inmiddels ook binnen de
offsetdrukkerijen in Weert, Utrecht en Doetinchem in gang gezet. De
werkgelegenheid zal hierdoor met bijna 90 arbeidsplaatsen verder
teruglopen. Vakbonden en vertegenwoordigend overleg zijn inmiddels
geraadpleegd. Dit deel van de organisatie-aanpassing is ultimo 2003
gerealiseerd.
PlantijnCasparie
De business-to-business markt, waarop PlantijnCasparie zich richt, is
hard geraakt door de afkoeling van de economie. De afnemende vraag
leidt tot een ware prijzenslag in de markt. De teruggang in
toegevoegde waarde en resultaat is voelbaar over de gehele linie in de
activiteitengebieden prepublishing, full servicedrukken en direct
marketing.
Intern veroorzaakten gerealiseerde nieuwbouwplannen onvoorziene
aanloopproblemen. Op de locaties in Hilversum, Eindhoven en Ten
Klei-Purmerend zijn reorganisaties in gang gezet. De vestiging in
Tilburg is eerder dit jaar gesloten. Verdere ingrepen zijn in
voorbereiding.
Media Partners
De markt voor sponsored media heeft zich in de eerste helft van het
jaar relatief goed gehouden, zeker ook de positie van Media Partners
in die markt. Volume-erosie op bestaand pakket is gecompenseerd met
nieuwe opdrachten onder andere voor Hunkemüller en Holland Casino. De
projecties bij bestaande opdrachtgevers voor de tweede helft van het
jaar zijn terughoudend. Ook in dit segment van de markt is prijserosie
inmiddels gaande.
Hilversum, 22 augustus 2002
ROTO SMEETS DE BOER NV
Raad van Bestuur