Installatie Landelijke Cliëntenraad
Uitkeringsgerechtigden, gepensioneerden en mensen met een handicap of chronische ziekte hebben nieuwe gezamenlijke stem gekregen. Dit is een uitvloeisel van de nadrukkelijke wens van de Tweede Kamer bij de behandeling van de Wet Structuur Werk in Inkomen. Op 22 augustus is de Landelijke Cliëntenraad geïnstalleerd. Zeven maanden na de invoering van de Wet Structuur Uitvoering Werk en Inkomen is nu dus ook de Landelijke Cliëntenraad op grond van artikel 12 van deze wet een feit. Deze raad vertegenwoordigt de belangen van de cliënten op het gebied van werk en inkomen en zal zich bemoeien met het beleid en de uitvoering. Ook heeft zij tot taak het bewerkstelligen van goede cliëntenparticipatie bij de Centra voor Werk en Inkomen (CWI), het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) en de Sociale Verzekeringsbank (SVb). Zodat ook hier de stem van de cliënt op goede wijze wordt gehoord.
Nu het ons land economisch minder voor de wind gaat, is het belangrijk dat ook cliënten een goede spreekbuis hebben gekregen om hun stem te laten horen. Onderwerpen waar de Landelijke Cliëntenraad zich het komende half jaar mee bezig gaat houden zijn onder meer de WAO, gesubsidieerde arbeid en reïntegratie. In het voorjaar van 2003 zal de Landelijke Cliëntenraad een conferentie over cliëntenparticipatie organiseren.
De Landelijke Cliëntenraad heeft een onafhankelijk voorzitter, de heer Jan Laurier (oud wethouder van sociale zaken in Leiden) en bestaat uit vertegenwoordigers van negen landelijke cliëntenorganisaties en drie gemeentelijke cliëntenorganisaties. Zodra de cliëntenraden bij de Centra voor Werk en Inkomen (CWI), het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) en de Sociale Verzekeringsbank (SVb) zijn geïnstalleerd , zullen afgevaardigden van deze raden in de Landelijke Cliëntenraad zitting nemen.
De Landelijke Cliëntenraad zal conform de wet regelmatig overleg voeren met de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, de Raad voor Werk en Inkomen en de CWI, het UWV en de SVb.