22-08-2002
Renault Trafic in hogere en langere versie
Deze modellen vormen een aanvulling op het toch al uitgebreide gamma
dat momenteel verkrijgbaar is: gesloten bestelauto (twee lengtes L1 of
L2 en één hoogte H1), platform cabine, combi L1H1, diverse dubbele
cabines en talloze andere ombouwvarianten. De laadruimte van de
verhoogde bestelauto (L1H2 of L2H2) is 526 mm hoger dan de L1H1 en
biedt een royaal laadvolume van zeven kubieke meter (L1H2) en acht
kubieke meter (L2H2). De combi L2H1, bestemd voor personenvervoer,
biedt een laadlengte achter die 400 mm langer is dan de L1H1 en een
totale lengte van 5182 mm.
De lange combi zal in het eerste kwartaal van 2003 op de markt
verschijnen; de H2 uitvoeringen van de bestelauto in het tweede
kwartaal. Het aanbod zal in 2003 overigens ook nog aangevuld worden
met een nieuwe 2.5 dCi 98 kW (133 pk) motor en een minibusuitvoering.
Met 18.843 verkochte autos sinds de lancering wil de Trafic de nieuwe
referentie in het segment van de compacte bestelautos worden (klasse 2
met een GVW tussen 2.5t en 2.8t).
De Trafic bestel H2 beschikt over een royale laadruimte: zeven kubieke
meter voor de L1H2 uitvoering en acht kubieke meter voor de L2H2
(lange wielbasis). In de cabine zit een afgesloten kunststof opbergvak
boven de voorste zitplaatsen, dat een laadcapaciteit van 50 kg en een
nuttig volume van een halve kubieke meter heeft. De laadruimte is
standaard beschermd door kunststof zijwandbekleding. Naar keuze van de
klant kan de auto worden voorzien van een beschermend rasterwerk of
van een volledig tussenschot met of zonder raam.
De H2 uitvoering is door zijn royale afmetingen geoptimaliseerd voor
professioneel gebruik, er passen totaal drie Europallets in. Deze
versie heeft een laadlengte van 2400 mm (2800 mm in de verlengde L2
uitvoering), een breedte tussen de wielkasten van 1268 mm en een
binnenhoogte van bijna 1900 mm. In combinatie met de grote portieren -
één of twee zijschuifdeuren van één meter breed met of zonder ramen -
en de extra lage laadhoogte van 54 cm zorgen de verticale zijwanden
van de auto voor een perfect rechthoekig volume achter waardoor de
laadruimte optimaal is. De achterdeuren, met of zonder ramen, zijn
specifiek voor de H2 uitvoering en garanderen optimaal laden en lossen
dankzij de openingshoogte van 1818 mm.
De verhoogde bestelauto richt zich hoofdzakelijk op klanten die een
behoorlijke laadruimte nodig hebben voor allerlei soorten gebruik,
zoals pakkettransport (koeriersdiensten) of mobiele werkplaatsen
(binnenin is staan mogelijk met een binnenhoogte van bijna 1,90 m).
Ook andere toepassingen zorgen voor een optimalisering van het gebruik
van het volume, de hoogte en de lengte van de laadruimte van de auto.
De L1H1 uitvoering gesloten of met ramen - heeft een nuttig laadvolume van vijf kubieke meter en een laadruimte met een binnenhoogte van 1387 mm. De lange L2H1 heeft een nuttig laadvolume van 5,9 kubieke meter.
Het Trafic gamma kan voortaan optioneel worden uitgerust met een nieuw
systeem van mobiele bevestigingspunten, waarmee de lading op de meest
ideale manier kan worden vastgezet met behulp van verschuifbare
bevestigingsogen.
De combi versies zijn leverbaar met twee, drie, vijf, zes, acht of
negen plaatsen. Ze zijn uitgerust met verwijderbare banken en een
neer- en opklapbare achterbank waardoor een grote modulariteit
ontstaat. In de verlengde uitvoering (L2H1) zal de Trafic Combi vanaf
het eerste trimester van 2003 400 mm meer binnenlengte bieden met een
laadvolume van 2,15 kubieke meter en tot negen zitplaatsen.
Uitgerust met een multifunctionele bank met verschillende
opbergruimtes is de Trafic met dubbele cabine perfect geschikt voor
het gecombineerde transport van maximaal personen en goederen. Er
kunnen spullen vervoerd worden van meer dan twee meter lengte dankzij
de opklapbare zitting (opklapbare zitting niet toegestaan in Nederland
vanwege fiscale eisen) in combinatie met een nuttig laadvolume van
3,29 kubieke meter.
Een auto die is afgestemd op elke behoefte
De H2 versies van de Trafic zullen eind 2003 verkrijgbaar zijn in ruim
vijftig varianten met twee wielbases (3098 of 3498 mm), twee
laadvermogens (1000 et 1200 kg) en vijf typen carrosserieën (gesloten
bestel, dubbele cabine, platform cabine, combi en minibus) om zo veel
mogelijk afgestemd te zijn op de eisen van elke beroepsgroep. De
platform cabine versie maakt het mogelijk om op- en ombouw versies te
maken zoals gekoeld vervoer, volume vervoer of campers.
Het Trafic gamma
Bestelauto
* L1H1 (1000 of 1200 kg laadvermogen, gesloten of met ramen)
* L1H2 (1200 kg, gesloten)
* L2H1 (1200 kg, gesloten of met ramen in de voorste panelen)
* L2H2 (1200 kg, gesloten)
Dubbele Cabine
* L1H1 (1000 of 1200 kg)
* L2H1 (1200 kg)
Platform Cabine
* L2H1 (1450 kg)
Combi
* L1H1 (1000 of 1200 kg, met 2, 3, 5, 6, 8 of 9 plaatsen)
* L2H1 (1200 kg, met 2, 3, 5, 6, 8 of 9 plaatsen)
Krachtige en zuinige motoren
Motoren zijn een essentiële factor voor succes op de
bedrijfsautomarkt waar klanten tegelijkertijd krachtige motoren
willen maar ook een lage kilometerkostprijs. De Trafic is
leverbaar met de 1.9 dCi met 82 en 100 pk en de 2.0 16v met 120
pk. De dCi turbodieselmotoren met common rail-techniek
optimaliseren de prestaties en het koppel, in combinatie met lage
verbruikscijfers, CO2-uitstoot en kilometerkostprijs. Deze moderne
en zuinige motoren voldoen aan de Euro 2000 emissienorm (Euro
III).
De 1.9 dCi ontwikkelt een vermogen van 82 pk (60 KW) bij 3500
t/min en heeft een maximum koppel van 190 Nm vanaf 2000 t/min. De
krachtigste uitvoering van de 1.9 dCi biedt 100 pk (74 KW) bij
3500 t/min en een maximum koppel van 240 Nm bij slechts 2000
t/min, waarvan 200 Nm al beschikbaar is vanaf 1500 t/min, het
bewijs van een perfect soepele motor bij lage toeren. Deze versies
verbruiken respectievelijk slechts 7,7 l/100 km voor de combi en
7,4 l/100 km voor de besteluitvoering bij gecombineerd gebruik
volgens de Europese norm. Dat houdt in dat met de brandstoftank
met een inhoud van negentig liter de auto een actieradius heeft
van bijna 1200 kilometer.
De 2.0 16v benzinemotor, die zijn sporen al heeft verdiend in
verscheidene andere modellen van het Renault gamma (Scénic, Laguna
en Espace), ontwikkelt een vermogen van 120 pk (88 KW) bij 4700
t/min en een koppel van 190 Nm bij 3750 t/min. Hij verbruikt 9,7
l/100 km km bij gecombineerd gebruik volgens de Europese norm.
Motorengamma Trafic
Het motorenaanbod van de Trafic zal in het eerste halfjaar van
2003 uitgebreid worden met de 2.5 dCi 16v. Deze motor biedt een
maximaal vermogen van 133 pk (98 KW) bij 3500 t/min en een koppel
van 310 Nm bij slechts 2000 t/min. De motor onderscheidt zich door
een hoog prestatieniveau maar ook door een beheerst
brandstofverbruik van slechts 8,1 l/100 km bij gecombineerd
gebruik volgens de Europese norm.
Een versnellingsbak met zes versnellingen die rijcomfort
bevordert, brandstofverbruik beperkt en akoestisch comfort
garandeert
De handgeschakelde zesbak van Renault de zogenaamde PK6 wordt
standaard gecombineerd met de 1.9 dCi met 100 pk, de 2.0 16v en
binnenkort met de 2.5 dCi. De zesde versnelling biedt veel
voordelen: zo zorgt hij voor een efficiënter gebruik van het
potentieel van de dieselmotoren, die al over een ruim koppel
beschikken vanaf de laagste toerentallen. Hij zorgt ook voor goed
op elkaar aansluitende overbrengingsverhoudingen, waardoor het
toerental en dus ook het verbruik en het geluidsniveau beperkt
wordt. Korte overbrengingsverhoudingen zorgen namelijk voor een
beter gebruik van het motorkoppel, waardoor de auto beter
accelereert in de tussenliggende versnellingen.
Ten behoeve van het akoestisch comfort hebben de ingenieurs van de
afdeling Renault Bedrijfsautos bij het ontwikkelen van de auto
veel tijd besteed aan de filtering van het motorgeluid door middel
van een optimale isolatie van de motorruimte, het interieur, de
hemelbekleding en de speciale afstellingen van de constructie.
Gedurende het gehele ontwikkelingsproces werd voor het berekenen
van de constructie en het oplossen van de akoestische problemen
gewerkt met digitale simulaties. De behandeling van het dak en de
plaatsing van de ribben zijn op die manier nauwkeurig bepaald (via
berekening van de trillingen).
Ook alle verbindingen tussen de treinen en de carrosserie zijn
voorzien van filterend materiaal dat zorgt voor een betere
akoestiek en een beter wegcontact. Met een snelheid van 60 km/uur
op een grindweg (standaard procedure van Renault) wordt een
geluidsniveau gemeten van 73 decibel bij de bestelauto en 69
decibel bij de combi. Hiermee bereiken ze hetzelfde niveau als de
beste personenautos.
Een zuinige auto
De klanten van de nieuwe Trafic zullen tevreden zijn met de
bijzonder lage kilometerkostprijs van deze auto. Behalve het lage
brandstofverbruik zijn de onderhoudsintervallen ruimer gespreid.
Zo hoeft een kleine onderhoudsbeurt slechts om de 30.000 km (of om
de twee jaar) te worden uitgevoerd. De motoren en
versnellingsbakken zijn gemaakt om minimaal 250.000 kilometer mee
te gaan. De constructie van de auto is geheel gegalvaniseerd en de
holle delen zijn behandeld met een waslaag. De constructeur geeft
dan ook een anticorrosie garantie van twaalf jaar op de nieuwe
Trafic.
Daar komt nog bij dat de reparatiekosten voor schade na kleine
aanrijdingen lager zijn. De reparatietijd is vier maal korter
geworden en er raken veel minder onderdelen beschadigd bij een
aanrijding met een snelheid van 15 km/uur (radiateur, langsliggers
vóór en achter, voorschermen en bodemplaat achter blijven
onbeschadigd). Hierdoor valt de nieuwe Trafic in de lagere
verzekeringstarieven. Dit geldt vooral ook voor de Duitse markt,
waar een aanrijding bij 15 km/uur vaak wordt gebruikt als
classificatienorm.
Het hoogste veiligheidsniveau in haar categorie
Op het gebied van de actieve veiligheid behoort de Trafic tot de
beste in zijn klasse. De auto is uitgerust met een voortrein die
de auto een haast even hoog niveau van veercomfort en
koersvastheid biedt als de monospaces van het Renault gamma. Dat
komt met name door de bevestiging van een stabilisatorstang met
scharnierbevestiging op de eenheid veer - schokdemper.
Achter zorgt een draaibare achteras met getrokken draagarmen en
panhardstang, naast een uitstekend compromis tussen comfort en
dynamica, dat een kenmerk is van de meeste monospaces, voor een
efficiënte filtering van de trillingen die rijgeluiden
veroorzaken. Het gebruik van lastafhankelijke, hydraulische
schokdempers (gekoppeld aan de variabele flexibiliteit van de
vering) zorgt voor een verbetering van het comfort bij lichte en
zware belasting.
Alle versies van de nieuwe Trafic krijgen vier schijfremmen. Vóór
zijn deze geventileerd (met een afmeting van 305 (Æ) x 28 mm) en
voorzien van klauwen met dubbele zuigers met een diameter van 40
en 45 mm. Achter zijn de schijven (afmeting 280 (Æ) x 12 mm)
voorzien van remklauwen met een automatisch stelmechanisme.
Dit krachtige en efficiënte remsysteem is standaard uitgerust met
ABS met elektronische remkrachtverdeler, waardoor deze auto zich
als referentie in het segment van de compacte bedrijfsautos kan
positioneren. Zo bleek na tests in het testcentrum van Renault in
Aubevoye, waarbij achter elkaar werd geremd met warme remmen, dat
een nieuwe Trafic die 100 km/uur rijdt na maximaal 43 meter
stilstaat.
De standaard 16 banden kregen speciale aandacht om comfort,
weggedrag, akoestiek en weerstand tegen rijgeluiden en slijtage zo
goed mogelijk met elkaar te kunnen combineren.
Ook de constructie van de auto is grondig bestudeerd, zodat de
frontale crash-tests bij 64 km/uur in plaats van bij 56 km/uur
(Europese wetgeving voor personenautos) met goed resultaat kunnen
worden afgelegd. De nieuwe Trafic is voorzien van versterkte zones
met geprogrammeerde kreukelzones en een constructie die bestaat
uit zeer sterk staal (volledig gegalvaniseerd) en talrijke
beschermende elementen aan de buitenzijde van de auto.
Tenslotte biedt de nieuwe Trafic standaard een bestuurdersairbag,
3-puntsgordels met gordelspanners en spankrachtbegrenzers (behalve
op de middenplaatsen achter) en hoofdsteunen op alle plaatsen. Dit
kan worden aangevuld met een passagiersairbag en thorax
zij-airbags vóór.
Een uitgesproken en duidelijke stijl voor professioneel gebruik
Door zijn duidelijke en uitgesproken stijl geeft de nieuwe Trafic
een dynamische, maar ook solide indruk en breekt hij met de
klassieke geldende normen voor bedrijfsautos. Hij is modern en
gewaagd door de aflopende neus en de strakke lijnen. Bovendien
geeft hij een veilige indruk door de brede flankbeschermingen en
de massieve bumpers waarbij rekening is gehouden met de eisen voor
professioneel gebruik.
De auto past in de lijn van de Kangoo trend door de look van de
grote koplampen en de markante wielkasten. De verticaal geplaatste
achterlichten zijn van directe invloed op het laadvolume.
De toegang tot de bestuurdersplaats, waarvan de ergonomie
aangepast is aan comfort en functionaliteit, is gemakkelijker
geworden dankzij een bestuurdersruimte die een jumbo effect heeft
gekregen, maar wat geen negatieve invloed op de totale hoogte van
de auto heeft gehad.
Het interieur van de nieuwe Trafic biedt vernuftig comfort
Het functionele dashboard van de Trafic heeft talrijke
opbergvakken die afgestemd zijn op verschillende beroepen en is
een combinatie van design, comfort en gebruiksgemak.
Het interieur van de nieuwe Trafic lijkt vanwege de ergonomie
sterk op dat van een monospace. Het biedt standaard een
dashboardkap die voorkomt dat documenten (facturen, pakbonnen...)
in de voorruit weerspiegelen, een in diepte verstelbaar stuur en
een verlicht en gekoeld dashboardkastje in combinatie met
airconditioning (hier passen twee anderhalve liter flessen in).
Om ergonomische redenen is de versnellingspook op het dashboard
geplaatst (vrije doorgang naar de laadruimte) en bevat elk
voorportier een groot opbergvak waarin een twee liter fles past.
Een bedrijfsauto met het comfort van een personenauto
Net als de Master en de Kangoo Express biedt de Trafic standaard
een groot aantal comfortuitrustingen: stuurbekrachtiging,
zonwerend glas, centrale portiervergrendeling met
FM-afstandsbediening, in hoogte verstelbare bestuurderstoel en in
diepte verstelbaar stuur.
Optioneel kan de auto onder andere worden uitgebreid worden met
een achterruitwisser en achterruitverwarming, elektrische
bedienbare ramen, airconditioning, warmtewerende voorruit,
elektrisch bedienbare en verwarmbare buitenspiegels, het Carminat
navigatiesysteem met verkeersinformatie, een uitgebreid aanbod
autoradios met cassettespeler of cd-speler, een verwarmbare
bestuurders- en bijrijdersstoel, een in hoogte verstelbare
bijrijdersstoel, verwarmbare voorruit, mistlampen en een
voorbereiding voor een mobiele telefoon.
Op het gebied van de anti-diefstalbeveiliging is er bijzondere
aandacht besteed aan de stuurkolom, het reservewiel, dat optioneel
beschermd kan worden door een afsluitbare houder, en aan de
sloten, die op geen enkele manier opengehaakt kunnen worden.
Aangevuld met de standaard startonderbreking en optioneel
verkrijgbare dubbele centrale portiervergrendeling en een
alarmsysteem, geeft de nieuwe Trafic geen aanleiding tot
ongerustheid, een fundamentele eigenschap bij professioneel
gebruik.
Stijgende verkoop van de compacte bestelautos
De Europese bedrijfsautomarkt liet in het eerste semester van 2002
een daling zien van 6% met 925.000 verkochte autos. Deze markt
wordt gekenmerkt door een sterke mix van bestelautos die in het
eerste semester van 2002 ongeveer 47% van de Europese markt
vertegenwoordigden. De compacte bestelautos zelf vormen de kern
van de markt met bijna 40% van het totale segment van bestelautos
in Europa, ofwel bijna 171.000 verkochte autos in het eerste
semester van 2002.
Trafic, het middelpunt van de bedrijfsautostrategie van Renault
Sinds oktober 1998 is Renault leider op de Europese
bedrijfsautomarkt en deze positie wordt regelmatig versterkt. Aan
het einde van het eerste semester van 2002 was Renault nog steeds
de nummer één met een marktaandeel van 16,4% tegenover 14,9% in
2001.
De Afdeling Bedrijfsautos van Renault streeft naar een productie
van 700.000 autos tegen 2010. Daarvoor kan deze afdeling rekenen
op haar organisatie, op strategische samenwerkingsverbanden en op
een jong en innovatief gamma.
De Kangoo Express, leider in het segment van de kleine
bestelautos, is nog steeds de nummer één op de Europese
bedrijfsautomarkt waar deze auto een marktaandeel had van 25,7% in
het eerste semester van 2002 (38.851 verkochte autos).
De Trafic, "International Van of the Year 2002", en de Master
moeten ervoor zorgen dat Renault aan het eind van 2003 een
marktaandeel heeft van 14% in het segment van de bestelautos. In
het eerste semester van 2002 vertegenwoordigt de Trafic 2,2% van
de bedrijfsautomarkt in West-Europa. Met 18.843 verkochte autos
sinds de lancering heeft de Trafic een aandeel van 4,4% in het
segment van de bestelautos.
De Trafic is ontworpen en getekend op de Afdeling Industrial
Design van Renault en ontwikkeld door de ingenieurs van de
Afdeling Renault Bedrijfsautos in Villiers St. Frédéric in de
Parijse regio. Hij wordt momenteel geassembleerd in de IBC fabriek
van General Motors Europe in Luton (Verenigd Koninkrijk) met een
gemiddelde productie van 86.000 autos per jaar. De H2 uitvoering
zal uitsluitend in de fabriek van Nissan in Barcelona worden
geproduceerd.