22-8-2002
Kia toont vernieuwde Carens
Het design van de nieuwe Carens past helemaal in de nieuwe stijl van
Kia. De dynamisch en sportief ogende midi-MPV herbergt onderhuids de
modernste technologie. Hij behoort hiermee tot de meest geavanceerde
autos in zijn klasse.
De komst van een krachtige dieselvariant is een welkome aanvulling op
het zeer brede gamma van Kia op de Nederlandse markt. De extra rijke
standaarduitrusting past bij deze flexibele en praktische gezinsauto.
Prijzen zijn nog niet exact bekend, maar de prijslijst begint met een
bedrag lager dan 17.000 euro.
Ten opzichte van zijn voorganger is het design van de Carens op
talloze punten verbeterd. De nieuwe vormgeving is van de hand van Kias
eigen designstudios. Het eigenwijze uiterlijk oogt vernieuwend en zal
zeker ook de zakelijke rijder aanspreken. Meest opvallend zijn de
compleet nieuw vormgegeven achterzijde en het krachtige nieuwe front.
In de markt waar de Carens zich bevindt, zijn dieselversies zeer
populair. Kia ontwikkelde daarom een hypermoderne 2.0-liter
common-rail dieselmotor. Deze 112 pk/82,5 kW sterke krachtbron levert
hoge prestaties, terwijl het verbruik aantrekkelijk laag blijft. Ook
de keuze aan benzineversies is verder uitgebreid. Was er in het vorige
model slechts een 110 pk(81 kW) sterke 1.8-liter motor leverbaar, met
de komst van de nieuwe Carens is er keuze uit een 105 pk(77 kW) sterke
1.6-liter of een 126 pk(93 kW) sterke 1.8-liter motor. Zowel de
dieselversie als de 1.8-liter benzinemotor zijn leverbaar met
automatische transmissie.
De veiligheid van de Carens staat op een zeer hoog niveau. Standaard
is de auto voorzien van airbags voor bestuurder en passagier en
gordelspanners. Op bijna alle uitvoeringen zijn ABS, EBD en
zij-airbags standaard. De compacte buitenafmetingen en praktische
binnenruimte maken van de nieuwe Carens een ideale gezinsauto. De
achterstoelen kunnen worden weggeklapt waardoor er een zeer praktische
vlakke laadvloer ontstaat.
De uitrusting van de nieuwe Carens is ronduit luxe te noemen. In de
basisuitvoering beschikt de auto al over airconditioning, elektrisch
bedienbare ramen voor en achter en elektrisch verstelbare
buitenspiegels. Op de meer luxe versies zijn onder meer zaken als
Climate Control en een lederen stuurwiel standaard. De meest luxueuze
Carens wordt o.a. voorzien van parkeersensoren in de achterbumper,
lederen bekleding, regensensor en automatisch dimmende binnenspiegel.
De nieuwe Carens staat vanaf begin september bij de Nederlandse
Kia-dealers.
Bijzonder opvallend design
De styling van de nieuwe Carens is bijzonder. Het design van de auto
is ten opzichte van zijn voorganger op talloze punten aangepakt. De
auto heeft nu een duidelijk gezicht in de nieuwe Kia-stijl.
Aan de voorzijde vallen de grote heldere koplampen met helder glas direct op. Samen met de karaktervolle trapeziumvormige grille krijgt de nieuwe Carens het design dat aansluit bij de vormgeving van andere Europese midi-MPVs. De bumper heeft een forse luchtinlaat met als extra ronde breedstralers. Ten opzichte van het vorige model zijn de wielkasten verbreed en is de velgmaat gegroeid naar 15 inch.
Het grootste verschil tussen de nieuwe en de vorige Carens is het
zijaanzicht. Opvallend is de grote glaspartij die, in samenspel met de
doorlopende lijnen in de carrosserie, de Carens een dynamisch en open
karakter geeft. Dankzij elementen als verchroomde stootlijsten en
handgrepen krijgt de nieuwe Kia een extra chique uitstraling. Wat
direct opvalt, is de compleet nieuw getekende achterzijde van de
Carens. De D-pilaar werd verstevigd en de achterste zijruit groeide om
het zicht naar achteren verder te verbeteren en het interieur extra
licht te geven. Grote helderrode achterlichten kenmerken de
achterzijde.
Detail
Tot in detail is gekeken naar elementen, waaraan kopers van een
moderne auto vandaag de dag waarde hechten. Om die reden zijn
bijvoorbeeld de raamlijsten van de portieren matzwart, zodat de ruiten
van voor naar achteren optisch één geheel vormen. Verder zijn de
buitenspiegels in de kleur van de carrosserie meegespoten. En nog zon
detail: de uitlaatpijp zit verborgen achter de stoere achterbumper,
zodat werkelijk niets het strakke uiterlijk van de Carens verstoort.
Ruim en functioneel interieur
De Kia Carens is voorzien van een interieur dat past bij de dynamische
uitstraling van de buitenzijde. Het compleet nieuw ontworpen dashboard
ziet er zeer stijlvol uit. Kia verrast de consument met een uniek
design.
De kleuren donker- en lichtgrijs van de deurpanelen keren terug in het
dashboard. Zachte materialen verhogen het comfort. De centrale
middenconsole is bij de EX-versies zilverkleurig. Dit versterkt de
moderne uitstraling van het interieur. De meters zijn chroom omrand en
makkelijk afleesbaar. De volledig verstelbare bestuurdersstoel
beschikt in de EX-versies over een lendesteun en zowel in hoogte als
in hoek verstelbare hoofdsteunen.
Flexibel
Sterk punt van de Carens blijft zijn enorme ruimteaanbod. De
passagiers op de tweede rij beschikken over maar liefst 995 mm
effectieve hoofdruimte en 960 mm effectieve beenruimte. Daarmee laat
de Carens de concurrentie ver achter zich. Flexibiliteit was een van
de uitgangspunten toen de nieuwe Carens werd getekend. De achterbank
is in de verhouding 60:40 omklapbaar. De rugleuningen zijn traploos
verstelbaar.
Een ruim interieur als dat van de Carens vereist een goede
klimaatbeheersing. Standaard beschikt de Carens over een handbediende
airconditioning. De EX-uitvoeringen zijn uitgerust met een volledig
automatische klimaatregeling.
Krachtige motoren, waaronder een 2.0 CRDi
Met de introductie van de nieuwe Carens beantwoordt Kia ook aan de
wens van de Europese consument door een dieselversie te lanceren.
Naast twee benzinemotoren wordt de Carens leverbaar met een moderne
2.0-liter direct ingespoten common-rail turbodieselmotor.
2.0 CRDi
Kia introduceert een hypermoderne dieselmotor. Dankzij een
vooruitstrevende CRDi--techniek levert deze hoge prestaties bij een
laag brandstofverbruik en een geringe uitstoot. Door het hoge vermogen
van 82,5 kW(112 pk) zorgt de krachtbron voor bijzonder levendige
prestaties. De Carens CRDi haalt een topsnelheid van 172 km/uur. Ook
het forse koppel van 161,8 Nm bij 4900 toeren per minuut draagt bij
aan die levendigheid. De motor loopt bovendien stil en trillingsarm,
mede dankzij de toepassing van balansassen. In trekkracht en comfort
doet de CRDi-krachtbron niet onder voor een benzinemotor met een
vergelijkbare cilinderinhoud.
1.6 16V
Aan de basis van het motorengamma van de Carens staat een moderne
1.6-liter benzinemotor met zestienkleppentechniek. Deze levert 105 pk
bij 5800 toeren per minuut en een koppel van 141,2 Nm bij 4700 toeren
per minuut. Met deze krachtbron is de Carens in staat om een top van
170 km/u te bereiken. Gemiddeld verbruikt de Carens met deze
krachtbron 8,2 liter per 100 kilometer.
1.8 16V
De meest krachtige benzineversie is de 126 pk sterke 1.8-liter motor.
Deze motor levert een koppel van 245 Nm bij 2000 toeren per minuut.
Daarmee snelt de Carens in 12 seconden naar 100 kilometer per uur en
ligt de top op 177 kilometer per uur. Het verbruik met slechts 8,1
liter per 100 kilometer is voor een auto met deze prestaties bijzonder
aantrekkelijk.
Transmissies
De Carens 1.8 16V en 2.0 CRDi zijn tegen meerprijs ook leverbaar met
een viertraps automatische transmissie. De 1.6-liter motor wordt
alleen geleverd met een handbediende vijfversnellingsbak.
Maximale veiligheid aan boord
Kia besteedt enorm veel aandacht aan veiligheid. De Kia Carens
herbergt dan ook een compleet arsenaal aan veiligheidsvoorzieningen.
In de eerste plaats biedt de carrosserie een hoge mate van
bescherming.
De uit een stuk opgetrokken monococque body is versterkt met een
subframe dat zorgt voor de opvang van de botsing en de krachten naar
andere versterkte delen van de carrosserie overdraagt. Het schutbord
tussen het motorcompartiment en het interieur is versterkt met een
zogenaamd T-frame. Het voorkomt dat de krachtbron het interieur
binnendringt bij een aanrijding. In de portieren zitten niet alleen
balken op heuphoogte, maar zijn iets hoger ook stroken van extra sterk
staal aangebracht om een maximale bescherming te bieden bij een
aanrijding in de flank. De achterzijde van de Carens is ontwikkeld om
verwondingen door een aanrijding van achter te minimaliseren. De
bodemplaat aan de achterzijde, carrosseriebalken en versterkingen in
de opbergruimte voor het reservewiel vangen eendrachtig de klap van
een botsing op.
Remmen
Bij een goede veiligheid horen goede remmen. Vóór heeft de Carens
forse, inwendig geventileerde schijfremmen en achter zijn er
trommelremmen gemonteerd. Dankzij de rembekrachtiging is er maar
weinig pedaalkracht nodig voor een flinke vertraging. Bij de
EX-versies is ABS met schijfremmen achter standaard. Het
anti-blokkeerremsysteem omvat ook EBD (elektronische
remkrachtverdeling). De bekleding van het dashboard is
energieabsorberend en is voorzien van twee de-powered airbags, die de
kans op letsel minimaal houden. Zijairbags zijn standaard op de
EX-versies.
Gordelspanners met trekkrachtbegrenzers houden de inzittenden op hun
plaats. De stuurkolom bestaat uit delen die ten opzichte van elkaar
kunnen knikken. Bij een botsing blijft het stuurwiel zodoende op zijn
plaats.
Verfijnd onderstel
Bij het onderstel van de Carens heeft Kia gekozen voor een beproefde
opzet. De auto heeft daardoor een betrouwbare wegligging. Door de
geometrie van de voorwielophanging zijn duikneigingen bij hard remmen
of in scherp genomen bochten sterk onderdrukt. De Carens heeft dan ook
een opmerkelijk grote stabiliteit. Overhellen komt nauwelijks voor.
Hij laat een sportieve rijstijl toe.
Kia Carens - wat is er veranderd?
Exterieur
* Nieuw vormgegeven motorkap
* Nieuwe koplampen met helder glas
* Trapeziumvormige grille
* Ronde mistlampen in voorbumper
* 15 inch in plaats van 14 inch velgen
* Bredere banden, van 185 naar 195 (diesel:205)
* Nieuw vormgegeven wielcovers
* Wielkastverbreders
* Nieuw vormgegeven achterzijde
* Andere achterlichtunits
* Nieuw vormgegeven deurgrepen
* Gerestylde D-stijl
Interieur
* Nieuw stuurwiel
* Herindeling instrumentencluster
* Two-tone interieurbekleding
* Gerestylde middenconsole
* Flessen- en kaarthouders in portieren
* Verbeterde materialen in interieur
* Verbeterde laadcapaciteit
* Bagagebox in laadgedeelte
Motoren
* Nieuwe 2.0-liter common-rail dieselmotor
* Verbeterde 1.8-liter motor, nu 126 pk
* Nieuwe 105 pk sterke 1.6-liter motor als basismotor
* Automatische transmissie op 2.0 CRDi en 1.8 16V
Nieuwe opties af fabriek
* Elektrisch zonnedak (optie)
* Dakrails (optie)