22-8-2002
Innovatieve Business Class: de Opel Signum
De sportieve Vectra GTS is nog maar net geïntroduceerd, of Opel toont de derde Vectra variant: Signum. In maart 2003 beleeft de vernieuwende, flexibel in te richten en beeldschone Opel zijn publieksdebuut op de autotentoonstelling van Genève.
* Elegante topversie van de nieuwe Vectra met onderscheidende
carrosserievorm
* Opvallende veelzijdigheid en comfort in het interieur door langere
wielbasis
* Krachtige motoren en geavanceerde technologie voor superieure
rijeigenschappen
Zijn uitgestrekte ontwerp, de flexibele achterste zitrij,
uitzonderlijke uitrusting en vooruitstrevende nieuwe technologieën
maken de Signum een auto die zich verheft boven de standaard in zijn
klasse. Sterker nog, met de Signum boort Opel een geheel nieuwe markt
aan, zoals het merk dat ook deed met de Opel Zafira.
De Opel Signum is een stijlvolle verschijning met uitstekende rijeigenschappen en individueel comfort voor de passagiers met een unieke flexibiliteit van het interieur. De maten zijn ongewoon: hoewel de totale lengte van 4636 millimeter maar 40 millimeter meer bedraagt dan die van de Vectra sedan, is de wielbasis met 2830 millimeter maar liefst 130 millimeter langer. De achteroverhang is daardoor kort. De Signum laat een deel van zijn karaktertrekken zien in het speciaal ontworpen front, maar de echte aard van de Signum komt pas boven als je naar de zijkant van de auto kijkt: wat meteen opvalt is de brede C-stijl en de opvallend gevormde, koepelvormige achterruit.
Carl-Peter Forster, Voorzitter en Managing Director van Opel, verwacht
veel van het nieuwe model: De Signum is de Business Class van Opel een
unieke auto, gemaakt voor de veeleisende klant die veel belang hecht
aan dynamiek, ontwerp, kwaliteit en representativiteit. Met de Signum
is de klant in staat om zijn persoonlijkheid en levensstijl uit te
dragen. Wij zijn er van overtuigd dat de Signum mensen zal aanspreken
die op dit moment in een ander merk auto rijden en niet eerder een
Opel overwogen.
Eén van de hoogtepunten van de nieuwe Opel Signum is het innovatieve
zitsysteem. Dankzij de lange wielbasis kan de Signum achterin de
ruimte en het comfort bieden van een auto uit een klasse hoger. Naar
wens kunnen de achterpassagiers de stoelen afzonderlijk van elkaar 130
millimeter naar achteren schuiven. De rugleuning kan zelfs tot een
hoek van 28 graden worden versteld en is dan, om een vergelijking te
maken, net zo comfortabel als een stoel in de business-class van een
vliegtuig. De drie achterste zitplaatsen kunnen ook naar voren worden
geklapt zodat een volledig vlakke laadvloer ontstaat met een
laadruimte van 1.400 liter. Met de achterste zitrij opgeklapt bedraagt
de maximale inhoud van de kofferbak 480 liter.
De eerste multifunctionele Travel Assistant ter wereld
De zitplaatsen achterin bieden veel extras. De ingenieurs van Opel
hebben een zeer veelzijdige middelste zitplaats ontworpen. Wanneer het
zitvlak naar voren geklapt en omgedraaid wordt, ontstaat een zeer
praktische opbergruimte. Door de rugleuning van de middelste zitplaats
om te klappen onstaat een comfortabele armsteun. Voor degene die
achterin wil werken, een spel wil spelen, of bijvoorbeeld wil eten of
drinken, biedt de innovatieve Travel Assistant uitkomst.
De Travel Assistant is achterin te vinden tussen de twee buitenste zittingen en beschikt over de volgende zaken: twee uitklapbare werkbladen, een afvalbak, een koelbox, bekerhouders, een stopcontact, een houder voor een draagbare dvd-speler en een afzonderlijke bediening van het audiosysteem voor de achterste inzittenden. Al deze intelligente oplossingen zijn te vergelijken met de mogelijkheden die aanwezig zijn in moderne vliegtuigen. Ook het idee om kleine zaken in opbergruimtes boven het hoofd op te bergen is hier van afgeleid. De Signum wordt uitgerust met een dakconsole met leeslampjes voor de achterpassagier en maar liefst vijf opbergruimtes.
Andere noviteiten in de Signum zijn drie ECOTEC motoren waaronder een
direct ingespoten benzinemotor met een cilinderinhoud van 2.2 liter en
een maximum vermogen van 114 kW/155 pk. Tevens zal een 2.0 liter turbo
met 129 kW/175 pk zijn opwachting maken en voor de Signum beschikbaar
worden. De reeks wordt gecompleteerd door een 3.0 liter V6,
common-rail turbodiesel van 130 kW/177pk. Tezamen met het Interactive
Driving System (IDS) staan deze krachtbronnen en de inmiddels bekende
1.8 en 3.2 V6 garant voor een buitengewone rijervaring.
Er zijn meer baanbrekende voorzieningen op de Signum te vinden zoals
adaptieve koplampen (AFL hetgeen staat voor Active Forward Lighting)
met bi-xenon koplampen en een orthopedisch geoptimaliseerde en tevens
luchtgekoelde bestuurdersstoel die op acht verschillende manieren
versteld kan worden. Deze vooruitstrevende kenmerken, die alle
bijdragen tot een optimale voertuigbeheersing, zijn gewoonlijk alleen
te vinden op autos uit het topsegment.
Carl-Peter Forster wijst er op dat de Signum een belangrijke
strategische rol zal gaan spelen: De auto is, net zoals de nieuwe
Meriva, een goed voorbeeld van de innovatieve geestdrift waarmee
toekomstige Opels gemaakt zullen worden. De vernieuwing zal onder meer
blijken uit dynamische vormgeving en nieuwe veelzijdige concepten voor
de benutting van interieurruimte. In de toekomst zal tot 40 procent
van onze modellen, net als de Signum en de Meriva, gebaseerd zijn op
innovatieve concepten die niets meer met conventionele segmenten van
doen hebben of zelfs geheel nieuwe segmenten creëren. Met de Signum,
zoals de naam al zegt, zenden wij een krachtig signaal uit naar de
automobielindustrie.