Persbericht P-11; Zoetermeer, 22 augustus 2002 Afd. Informatie en Communicatie, tel. (079) 368 07 07
Ook in 2e kwartaal aanhoudende volumedaling in horeca
Horeca
Gecorrigeerd voor prijsstijgingen noteert de horeca in het tweede
kwartaal 2002 een volumedaling van - 2,3%. Deze daling is opnieuw
groter dan in het vorige kwartaal en in het vierde kwartaal 2001
(-1,8%, resp. 0,0%). De horeca ondervindt in toenemende mate de
gevolgen van de aanhoudende laagconjunctuur doordat consumenten minder
buitenshuis drinken, eten of slapen.
Als gevolg van een lagere consumptie (-7,7%) is de omzetwaarde bij de
drankverstrekkers gedaald. Vorig jaar had deze sector nog de hoogste
omzetgroei in het tweede kwartaal binnen de horeca. In de
fastfoodsector en de restaurantsector is de omzetwaarde gestegen maar
het omzetvolume gedaald
(-1,2 resp. -1,0%). Ook allerlei bezuinigingsmaatregelen in het
Nederlandse bedrijfsleven hebben zijn invloed op horecabestedingen.
Hotels trachten met kortingen particulieren te lokken om de
kamerbezetting op peil te houden nu het zakelijke verkeer het
enigszins af laat weten. Door berichten over het uitblijven van
economisch herstel en dalende beurskoersen is de consument zuiniger
geworden en meer prijsbewust.
Catering en verblijfsrecreatie
De omzetwaarde van gecaterde bedrijfsrestaurants is minder
conjunctuurgevoelig en blijft met 9% stijgen. De omzetwaarde van de
verblijfsrecreatie is met 3,1% gestegen
Bovenstaande ontwikkelingen zijn opgenomen in de Barometer die het
bedrijfschap Horeca en Catering in samenwerking met het CBS uitbrengt.
Hiernaast besteedt de Barometer deze keer ondermeer aandacht aan een
onderzoek naar de toenemende cateringvoorzieningen in het onderwijs en
een onderzoek onder Duitse toeristen naar de kwaliteit van de
Nederlandse horeca die over het algemeen hoog beoordeeld wordt.
De volledige tekst van de Barometer 2e kwartaal 2002 en aanvullende
informatie is beschikbaar op onze internetsite www.BHenC.nl onder de
rubriek Barometer.