Persbericht
---
Den Haag, 21 augustus 2002
'Cliënten hebben door fusie van Parnassia een betere positie gekregen en worden efficiënter geholpen'
Dat blijkt uit een onderzoek dat KPMG in opdracht van het College van
Zorgverzekeringen heeft verricht aan de hand van casestudies van vier
gefuseerde ggz-instellingen waaronder Parnassia.
De opvatting dat schaalvergroting in de zorg automatisch leidt tot een
slechtere kwaliteit van zorg en het ineffectief gebruik van middelen
is niet houdbaar gebleken. Cliënten van Parnassia hebben na de fusie
van zeven (inmiddels acht) losse instellingen nu meer
keuzemogelijkheden en er is meer samenhang in het zorgaanbod. De fusie
heeft in vrijwel alle opzichten geleid tot een verbetering in de
efficiency:
* er gaat meer geld naar de directe zorg
* de juiste zorg komt vaker op de juiste plaats (en dichter bij huis
voor de cliënt) en
* er is sprake van meer productvernieuwing.
Winst voor Parnassia-cliënt
* Cliënten hebben sinds de fusie meer invloed. De centraal
functionerende cliëntenraad beschikt over meer know-how. Er zijn
cliëntenraden per circuit ontwikkeld die bij veel aspecten van de
bedrijfsvoering worden betrokken.
* Kwaliteitstoetsing wordt onder andere verricht door structureel en
eenduidig cliëntentevredenheidsonderzoek.
* Het hulpaanbod is meer gedifferentieerd.
* Behandelmogelijkheden zijn verbeterd.
* Er is meer samenhang in het zorgaanbod.
* Het aanbod op verschillende plekken sluit beter aan bij de wens
van de cliënt.
* Bij de centrale helpdesk 'Informatiecentrum Parnassia' is
integrale informatie beschikbaar over het totale hulpaanbod.
Efficiënter werken: meer geld voor de zorg
* Er is na drie jaar 10% meer geld naar de directe zorg gegaan door
de ombouw van het budget in de richting van de zorg.
* Kennis is beter gebundeld en veel schotten zijn verdwenen (tussen
Riagg-APZ).
* Lacunes in het aanbod zijn opgevuld en de afstemming binnen
circuits en binnen de instelling is beter.
* Door optimaal gebruik te maken van de gezamenlijke mogelijkheden
wordt op facilitair gebied middels een
langetermijnhuisvestingsplan goede huisvesting gerealiseerd voor
cliënten. Voorbeeld hiervan zijn de positionering van het
Verpleeghuis en de nieuwbouw Klinisch Centrum Ouderen aan de
Albardastraat.
Productvernieuwing
Er zijn verschillende voorbeelden van productvernieuwing die mogelijk
zijn gemaakt door de fusie.
* Sociaal psychiatrisch verpleegkundigen werken samen met huisartsen
aan preventie en vroegtijdige onderkenning van problematiek.
* Er is zorgaanbod ontwikkeld voor allochtonen.
* Bij cliënten met schizofrenie is transmurale zorg in ontwikkeling.
* GGZ voor Ouderen ontwikkelt op verschillende plaatsen in de stad
Transmurale Centra Ouderenpsychiatrie voor behandeling van mensen
boven de 65 jaar met psychische klachten.
* Voor adequate crisisopvang en toeleiding van cliënten is het
Stedelijk Bureau 24-uurszorg ontwikkeld.
* De integratie en herpositionering van de Verslavingszorg heeft
inmiddels plaatsgevonden: voorheen twee apart funcionerende
instellingen.
* Binnen de jeugdzorg wordt een fusie voorbereid die mogelijk is
dankzij integratie van de ambulante jeugdfuncties binnen
Parnassia. Van daaruit wordt coherent beleid gevoerd richting een
geïntegreerde jeugd-ggz door fusie met de Jutter.
Al deze vernieuwingen zijn voorheen niet mogelijk geweest bij acht aparte autonome instellingen.
Meer informatie
Het rapport van KPMG is beschikbaar bij de branche-organisatie GGZ
Nederland via www.ggznederland.nl.
---
Noot voor de pers
Bijlage: over de werkwijze van het onderzoek en reactie GGZ Nederland
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de productgroep
Communicatie, telefoon 070 - 391 67 75
---
Parnassia, psycho-medisch centrum
---