ROTTERDAM, 22 AUGUSTUS 2002

Ondanks verminderd resultaat eerste halfjaar 2002
Implementatie strategie Smit Internationale N.V ligt op koers


· Divisie Harbour Towage presteert conform verwachting. Met name buitenlandse sleepdiensten hebben zich positief ontwikkeld. In de Rotterdamse haven zijn maatregelen in gang gezet om het resultaat te verbeteren.
· De Divisie Terminals heeft volgens verwachting gepresteerd.
· Het resultaat van de Divisie Salvage blijft achter bij het historische gemiddelde omdat zich in het afgelopen half jaar geen belangrijke bergingen hebben aangediend.
· De Divisie Transport & Heavy Lift presteert, zoals vermeld in het persbericht d.d. 1 juli 2002, teleurstellend als gevolg van het uitstel van diverse gecontracteerde projecten.
HALFJAARCIJFERS 2002

· Het bedrijfsresultaat van Smit Internationale N.V. daalt van EUR 9,5 miljoen in de eerste helft van 2001 naar EUR 4,6 miljoen in de eerste helft van 2002.
· In het bedrijfsresultaat 2002 zijn begrepen overige bedrijfsopbrengsten (boekwinsten op verkoop van activa) van EUR 2,3 miljoen (1e halfjaar 2001 EUR 0,2 miljoen.) alsmede negatieve koersontwikkelingen tot een bedrag van EUR 2,7 miljoen.
· Het resultaat van de niet-geconsolideerde deelnemingen bedroeg EUR 4,3 miljoen ten opzichte van EUR 3,3 miljoen vorig jaar.
· De rentelast is gedaald van EUR 6,3 miljoen in het eerste half jaar 2001 naar EUR 4,7 miljoen in het eerste half jaar 2002.
· De netto winst daalt van EUR 6,8 miljoen naar EUR 4,7 miljoen.
· De netto winst per aandeel, gecorrigeerd voor ingekochte aandelen, bedraagt EUR 0,63 ten opzichte van EUR 0,95 over dezelfde periode van 2001.
· Gebaseerd op de huidige dollarkoers, wordt verwacht dat over geheel 2002 een netto resultaat zal worden behaald van ongeveer EUR 12 miljoen (EUR 1,63 per aandeel).
STRATEGIE
De implementatie van de vorig jaar geformuleerde nieuwe strategie ligt op schema. De strategie houdt in dat SMIT zich sterk focust op haar kernactiviteiten, zoals het slepen, bergen, hijsen en transporteren. Een van de uitgangspunten van de nieuwe strategie is het controleren en managen van alle SMIT-activiteiten. Dit houdt in dat ook deelnemingen nader worden bekeken op synergie en samenhang met SMIT. Daar waar onvoldoende managementinvloed en onvoldoende synergie met SMIT-activiteiten is, zal worden overwogen tot het afstoten van het belang in een deelneming.

Ontwikkelingen per Divisie
HARBOUR TOWAGE
Havensleepdiensten en gerelateerde maritieme diensten.

Bedrijfsresultaat eerste half jaar 2002: EUR 2,8 miljoen. (2001: EUR 2,7 miljoen)

De buitenlandse havensleepdiensten presteren conform de verwachtingen. Voor de Rotterdamse haven heeft de Directie een efficiëntieslag in gang gezet. De tarieven in de Rotterdamse haven worden verhoogd. Tevens wordt gekeken naar het nog efficiënter inzetten van mensen en materiaal.

In de Rotterdamse haven speelt bovendien het wegvallen van de zogenaamde fiscale faciliteit. Deze faciliteit komt er op neer dat korting wordt verkregen op de loonbelasting van zeevarenden. Deze belastingmaatregel is begin negentiger jaren ingesteld door de Nederlandse overheid. De Europese Commissie heeft het fiscale voordeel bestempeld als 'oneigenlijke staatssteun' en eist dat de Nederlandse overheid het belastingvoordeel afschaft, respectievelijk terugvordert. Gezien deze problematiek heeft SMIT vanaf 1 juli 2001 deze regeling niet meer in de resultatenrekening verantwoord.

Met de geplande efficiëntieslag in de Rotterdamse haven ziet de Directie mogelijkheden om de resultaten voor deze gehele Divisie op langere termijn verder te verbeteren.

DIVISIE TERMINALS
Maritiem management en ondersteuning aan offshore en onshore terminals.

Bedrijfsresultaat eerste half jaar 2002: EUR 6,9 miljoen. (2001: EUR 8,9 miljoen)

Met de langlopende contracten in deze groeiende markt, zorgt de Divisie Terminals voor een stabiele basis in de resultaatontwikkeling van de groep. Zo ook in het eerste half jaar van 2002, hoewel het resultaat minder is dan vorig jaar. Dit komt grotendeels door de lagere koers van de US dollar, aangezien de gehele divisie in US dollars rapporteert. Driekwart van het verminderde resultaat is toe te schrijven aan de lagere omrekenkoers. Tevens speelt hierbij mee dat de 'oude' marktgroep Port & Coastal en de nieuwe Divisie Terminals niet geheel vergelijkbaar zijn in cijfers .

Naast een reeds bestaand operationeel contract voor een Terminal in Litouwen, is hiervoor nu ook een management contract binnengehaald. Tevens is in het eerste half jaar een aflopend contract vernieuwd. De belangrijkste lange termijn contracten zijn in Afrika, Zwarte Zee gebied, Baltische Staten, Midden Oosten, Azië en in het Caribisch gebied.

DIVISIE SALVAGE
Berging, wrakopruiming, milieuzorg en advisering.

Bedrijfsresultaat eerste half jaar 2002: EUR -/- 2,6 miljoen. (2001: EUR 0,9 miljoen)

Gezien het onvoorspelbare karakter worden de verwachtingen in de bergingsmarkt door SMIT gebaseerd op een historisch gemiddelde van EUR 4 miljoen per jaar. In de eerste helft van 2002 hebben zich geen belangrijke projecten in de bergingsmarkt aangediend, waardoor SMIT Salvage in deze periode fors onder dit gemiddelde presteerde.

De Divisie Salvage zit in een consortium waarvan onlangs is gebleken dat het een kansrijke kandidaat is voor de tweede fase van de wrakopruiming in de Westerschelde. Hierbij gaat het om het verwijderen van 38 wrakken. Het verkrijgen van dit contract, zou een bijdrage leveren aan het resultaat van SMIT in 2002 en met name in 2003.

Verbeterde veiligheidsmaatregelen maken de scheepvaart veiliger en het aantal incidenten daalt. Echter, schaalvergroting en het vervoer van meer gevaarlijke goederen maken dat de incidenten steeds complexer worden. SMIT Salvage richt zich op die complexe bergingen. Voorbeelden hiervan zijn de bergingen van de KURSK en de IVOLI SUN vorig jaar. Met dit soort milieubeschermende bergingen kan SMIT Salvage zich onderscheiden van kleinere en vaak lokale concurrenten.

DIVISIE TRANSPORT & HEAVY LIFT
Pontonverhuur, zwaar transport, (zee)sleepvaart, zwaar hijswerk, uitvoering en ondersteuning van civiele werken op het water.

Bedrijfsresultaat eerste half jaar 2002: EUR -/- 3,6 miljoen. ( 2001: EUR - 0,4 miljoen)

Zoals bij de jaarcijfers reeds aangekondigd, bevindt deze Divisie zich in 2002 nog in het rationalisatieproces als gevolg van de vorig jaar doorgevoerde strategiewijziging. Derhalve was voorzien dat het resultaat van deze Divisie dit jaar nog zal achterblijven. Daarnaast werd deze Divisie, zoals vermeld in het persbericht van 1 juli 2002, geconfronteerd met uitstel van grote reeds gecontracteerde projecten naar volgend jaar. Het materieel dat daardoor nu beschikbaar is, kan niet op korte termijn worden ingezet. Ook de lagere dollarkoers had een negatieve invloed op het resultaat in deze divisie.

Als onderdeel van de vorig jaar geformuleerde nieuwe strategie, zijn in deze Divisie diverse werkmaatschappijen samengevoegd om zodoende een 'economy of scale' te behalen. In de afgelopen weken is gekeken hoe de overcapaciteit als gevolg van het samenvoegen, versneld kan worden opgelost en welke deelmarkten op langere termijn waardevol blijven. De extra maatregelen die zullen worden getroffen, zijn als volgt:
· Het bare-boat contract voor de ASIAN HERCULES II, zal in maart 2003 worden beëindigd.
· Van de drie bestaande grote bokken zal minstens één grote bok worden verkocht om de huidige overcapaciteit te reduceren. Daarmee wordt de bezettingsgraad ten opzichte van de huidige situatie vergroot.
· Twee van de vier kleinere bokken worden uit de markt genomen, eveneens om de bezettingsgraad van de andere bokken te vergroten.
· Circa 25% van het materieel (slepers- en bakken) in deze Divisie zal worden verkocht. Ook hiermee wordt de bezettingsgraad van het resterende materieel op een acceptabel niveau gebracht.
· De drie grote offshore bakken (de zogenaamde SMIT-barges) worden verkocht.
· Het zwaar transport met de drie grote half afzinkbare GIANT-bakken wordt voortgezet.
Voor bovenstaande maatregelen is inmiddels advies aangevraagd bij de Ondernemingsraad en ook de vakbonden zijn hierover geïnformeerd. Het uitvoeren en implementeren van deze nieuwe maatregelen zal eind 2003 grotendeels zijn afgerond. De Directie verwacht niet dat op de geplande verkopen substantiële boekwinsten zullen worden gemaakt. Als gevolg van de reeds bestaande, verschoven projecten en de rationalisatie wordt verwacht dat het resultaat van deze Divisie volgend jaar zal verbeteren.

NIET-GECONSOLIDEERDE DEELNEMINGEN
Het resultaat van de niet-geconsolideerde deelnemingen is vergeleken bij het voorgaande jaar gestegen van EUR 3,3 miljoen tot EUR 4,3 miljoen. Keppel Smit Towage (KST) behaalde een beter resultaat dan in de vergelijkbare periode van 2001. Een nieuwe 7-jarig contract voor een Terminal in Azië werd gewonnen. Ook het resultaat van Unie van Redding- en Sleepdienst (URS), waarin de Groep thans een belang heeft van 49,9%, is aanmerkelijk verbeterd, mede dankzij een boekwinst van twee verkochte schepen (ca. EUR 0,6 miljoen). De overige deelnemingen presteerden conform verwachting.

VOORUITZICHTEN
Ook voor het tweede half jaar van 2002 ziet SMIT zich geconfronteerd met een aantal onzekerheden die het doen van een uitspraak over het gehele jaar 2002 bemoeilijken. Met name het onvoorspelbare karakter van de bergingsmarkt, de toenemende invloed van de dollarkoers op de resultaten van SMIT en het nog lopende rationalisatieproces spelen hierbij een rol. Gebaseerd op de huidige dollarkoers, wordt verwacht dat over geheel 2002 een netto resultaat zal worden behaald van ongeveer EUR 12 miljoen. Hierbij is er van uitgegaan dat de afwikkeling van de niet voortgezette operaties geen resultaat oplevert. Verder zijn de verwachtingen voor de Divisie Salvage voor het tweede halfjaar gebaseerd op het historisch gemiddelde.

Voor nadere informatie:
Smit Internationale N.V.
Dhr. B. Vree Dhr. W.H. Kanis
Voorzitter Directieraad Chief Financial Officer
Telefoon: 010 - 4549911 Telefoon: 010 - 4549911
Fax: 010 - 4549298 Fax: 010 - 4549333
e-mail: b.vree@smit.com e-mail: w.kanis@smit.com

Cijfertabellen als Excel bestand beschikbaar.

Profiel van de onderneming
SMIT heeft een traditie van meer dan 160 jaar dienstverlening in de maritieme sector. Met een combinatie van kennis, ervaring en materieel heeft SMIT uitstekende reputatie opgebouwd. Om de klanten overal en altijd op de beste manier van dienst te zijn heeft SMIT kantoren in alle werelddelen. Met haar internationalen kantorennetwerk kan inspelen op de toenemende globalisering en haar international opererende klanten wereldwijd van dienst zijn. De diensten van SMIT zijn ondergebracht in vier Divisies:
· SMIT Harbour Towage: havensleepdiensten en gerelateerde maritieme diensten.
· SMIT Terminals maritiem management en ondersteuning aan offshore en onshore terminals.
· SMIT Salvage: berging, wrakopruiming, milieuzorg en advisering.
· SMIT Transport & Heavy Lift: pontonverhuur, zwaar transport, (zee)sleepvaart, zwaar hijswerk, uitvoering en ondersteuning van civiele werken op het water.