AutoRai
21-8-2002
Honda Accord krijgt in 2003 nieuwe stijl en flair
De nieuwe Honda Accord wordt geen rechtstreekse vervanger van het
huidige model, maar is gezien de nieuwe stijl, allure en aspiraties
een auto die heel duidelijk in het bovenste segment van de
middenklasse thuishoort.
De nieuweling komt in feite in het segment tussen de huidige Accord en
de Legend te zitten en wordt het nieuwe vlaggenschip van Honda in de
categorie exclusieve sedans.
Het huidige model Accord is gepositioneerd tussen de volumemodellen in
het D-segment, een markt waar enorm veel concurrentie heerst en
waarmee Honda met de opvolger bewust niet in competitie wil. Het
nieuwe model wordt niet meer aangeboden in vijfdeurs uitvoering of met
motoren onder twee liter cilinderinhoud en is vooral bedoeld voor de
kritische en veeleisende rijder in het executive segment.
De nieuwe Accord is groter en de motoren worden krachtiger.
Afwerkingskwaliteit en uitrusting liggen op een duidelijk hoger
niveau. Dat komt tot uiting in de prijs, maar de nieuwe Accord biedt
een onderscheidende prijs-kwaliteitverhouding ten opzichte van de
directe concurrentie.
De Europese versie van de volledig nieuwe Accord beleeft deze herfst
zijn wereldpremière op de Parijse Autosalon en komt begin volgend jaar
op de markt. Evenals de vorige Accord-modellen mag de nieuweling met
recht een wereldauto genoemd worden die in verschillende uitvoeringen
over de hele wereld zal worden verkocht.
In tegenstelling tot het huidige model wordt de Europese versie van de
nieuwe Accord niet geproduceerd in het Engelse Swindon maar in Japan.
Dat neemt niet weg dat er een speciale Accord-versie gebouwd gaat
worden voor de Europese markt, met afwijkende specificaties en
afwerkings- en uitrustingsdetails. Te zijner tijd komt ook een
dieselmotor beschikbaar de eerste, door Honda zelf ontworpen
zelfontbrander.