AutoRai

21-8-2002

Honda Accord krijgt in 2003 nieuwe stijl en flair

De nieuwe Honda Accord wordt geen rechtstreekse vervanger van het huidige model, maar is gezien de nieuwe stijl, allure en aspiraties een auto die heel duidelijk in het bovenste segment van de middenklasse thuishoort.

De nieuweling komt in feite in het segment tussen de huidige Accord en de Legend te zitten en wordt het nieuwe vlaggenschip van Honda in de categorie exclusieve sedans.

Het huidige model Accord is gepositioneerd tussen de volumemodellen in het D-segment, een markt waar enorm veel concurrentie heerst en waarmee Honda met de opvolger bewust niet in competitie wil. Het nieuwe model wordt niet meer aangeboden in vijfdeurs uitvoering of met motoren onder twee liter cilinderinhoud en is vooral bedoeld voor de kritische en veeleisende rijder in het executive segment.

De nieuwe Accord is groter en de motoren worden krachtiger. Afwerkingskwaliteit en uitrusting liggen op een duidelijk hoger niveau. Dat komt tot uiting in de prijs, maar de nieuwe Accord biedt een onderscheidende prijs-kwaliteitverhouding ten opzichte van de directe concurrentie.

De Europese versie van de volledig nieuwe Accord beleeft deze herfst zijn wereldpremière op de Parijse Autosalon en komt begin volgend jaar op de markt. Evenals de vorige Accord-modellen mag de nieuweling met recht een wereldauto genoemd worden die in verschillende uitvoeringen over de hele wereld zal worden verkocht.

In tegenstelling tot het huidige model wordt de Europese versie van de nieuwe Accord niet geproduceerd in het Engelse Swindon maar in Japan. Dat neemt niet weg dat er een speciale Accord-versie gebouwd gaat worden voor de Europese markt, met afwijkende specificaties en afwerkings- en uitrustingsdetails. Te zijner tijd komt ook een dieselmotor beschikbaar de eerste, door Honda zelf ontworpen zelfontbrander.