Gemeente Breda
21-08-2002
Half oktober besluit uitgeschakelde verkeerslichten Markendaalseweg -
Karnemelkstraat
Na een fatale storing in het regeltoestel in juli dit jaar zijn de
verkeerslichten op het kruispunt Markendaalseweg - Karnemelkstraat
uitgeschakeld. Sindsdien vindt daar een proeffase plaats. Na de
proeffase met enkele onderzoeken, besluit het college omstreeks half
oktober of de verkeersregelinstallatie definitief wordt verwijderd of
dat hij alsnog wordt vervangen. De verwachting is dat het college
besluit de installatie te verwijderen en dat er maatregelen komen
rondom het kruispunt om zonder verkeerslichten het verkeer in goede
banen te leiden.
De verkeersregelinstallatie (VRI) voor het kruispunt Markendaalseweg
Karnemelkstraat dateert uit 1983. Het was al de bedoeling om hem in de
loop van dit jaar te verwijderen of te vervangen. De technisch sterk
verouderde installatie vertoonde veel storingen,
reserveonderdelen waren vrijwel niet meer verkrijgbaar en structureel
onderhoud was niet meer mogelijk. Begin juli is een fatale storing
opgetreden in de installatie. Het verkeer werd niet meer geregeld. De
proeffase, gebruikelijk bij het verwijderen van een VRI, is vervroegd
ingesteld. De proeffase houdt in dat de gemeente gedurende enkele
maanden bekijkt of het verkeerste+chnisch verantwoord is om zonder
verkeerslichten, maar met eenvoudige aanpassingen aan het kruispunt,
verder te gaan. Enkele eenvoudige aanpassingen waren rubberen
plakbanden om één rijstrook op de Markendaalseweg te creëren en de
aparte fietsstroken aan te geven. Na een evaluatie met gerichte
onderzoeken, volgt een besluit over verwijderen of handhaven met de
andere definitieve maatregelen voor het kruispunt. Definitieve
maatregelen bestaan dan uit een met tegels uitgevoerde middenberm,
betonnen stoepranden om de fietsstroken te markeren en goede
bewegwijzering en belijning van het kruispunt.
De verwachting is dat het verkeer op het kruispunt Markendaalseweg
Karnemelkstraat te regelen is zonder een VRI. Uit een eerste onderzoek
blijkt dat de situatie verkeersveilig is en dat het openbaar vervoer
voldoende kan doorstromen. Ook het aantal voertuigen dat gebruik maakt
van de kruising vereist niet direct een VRI. De situatie is
vergelijkbaar met het kruispunt Keizerstraat Oude Vest, waar in 2001
de verkeerslichten zonder problemen zijn verwijderd. Daarnaast
verandert (volgens planning) begin 2006 het kruispunt totaal door de
ontwikkelingen in de Westflank.
Breda, 21 augustus 2002