Gemeente Breda

21-08-2002

Half oktober besluit uitgeschakelde verkeerslichten Markendaalseweg - Karnemelkstraat

Na een fatale storing in het regeltoestel in juli dit jaar zijn de verkeerslichten op het kruispunt Markendaalseweg - Karnemelkstraat uitgeschakeld. Sindsdien vindt daar een proeffase plaats. Na de proeffase met enkele onderzoeken, besluit het college omstreeks half oktober of de verkeersregelinstallatie definitief wordt verwijderd of dat hij alsnog wordt vervangen. De verwachting is dat het college besluit de installatie te verwijderen en dat er maatregelen komen rondom het kruispunt om zonder verkeerslichten het verkeer in goede banen te leiden.

De verkeersregelinstallatie (VRI) voor het kruispunt Markendaalseweg Karnemelkstraat dateert uit 1983. Het was al de bedoeling om hem in de loop van dit jaar te verwijderen of te vervangen. De technisch sterk verouderde installatie vertoonde veel storingen, reserveonderdelen waren vrijwel niet meer verkrijgbaar en structureel onderhoud was niet meer mogelijk. Begin juli is een fatale storing opgetreden in de installatie. Het verkeer werd niet meer geregeld. De proeffase, gebruikelijk bij het verwijderen van een VRI, is vervroegd ingesteld. De proeffase houdt in dat de gemeente gedurende enkele maanden bekijkt of het verkeerste+chnisch verantwoord is om zonder verkeerslichten, maar met eenvoudige aanpassingen aan het kruispunt, verder te gaan. Enkele eenvoudige aanpassingen waren rubberen plakbanden om één rijstrook op de Markendaalseweg te creëren en de aparte fietsstroken aan te geven. Na een evaluatie met gerichte onderzoeken, volgt een besluit over verwijderen of handhaven met de andere definitieve maatregelen voor het kruispunt. Definitieve maatregelen bestaan dan uit een met tegels uitgevoerde middenberm, betonnen stoepranden om de fietsstroken te markeren en goede bewegwijzering en belijning van het kruispunt.

De verwachting is dat het verkeer op het kruispunt Markendaalseweg Karnemelkstraat te regelen is zonder een VRI. Uit een eerste onderzoek blijkt dat de situatie verkeersveilig is en dat het openbaar vervoer voldoende kan doorstromen. Ook het aantal voertuigen dat gebruik maakt van de kruising vereist niet direct een VRI. De situatie is vergelijkbaar met het kruispunt Keizerstraat Oude Vest, waar in 2001 de verkeerslichten zonder problemen zijn verwijderd. Daarnaast verandert (volgens planning) begin 2006 het kruispunt totaal door de ontwikkelingen in de Westflank.

Breda, 21 augustus 2002