Gemeente Ede

Persbericht /
nummer 193 / Ede, 20 augustus 2002

Rapportage over 2001 bij omvangrijke dienstverlening: Gemeente Ede behandelt 177 klachten

Burgemeester en wethouders van Ede hebben een notitie bekeken over de klachten die vorig jaar bij de gemeente binnen kwamen. In de Klachtenrapportage 2001 leggen de directeuren van de sectoren verantwoording af over de 177 klachten die volgens de gemeentelijke klachtenregeling zijn afgedaan. Tevens vermeldt het jaarverslag de afdoening door de klachtenadviescommissie van 2 klachten, die in tweede instantie bij het college van b & w terecht kwamen. Het college constateert dat naast het aantal klachten ook de omvangrijke dienstverlening aan inwoners en cliënten vermeld mag worden. Bij de gemeente Ede is jaarlijks sprake van vele honderdduizenden (telefoon)gesprekken, brieven en contacten.

De rapportage vertoont in 2001 een toename van 26 klachten ten opzichte van de 151 klachten een jaar eerder. In 1999 waren er 149 klachten; in 1998 nog 202. Van de 177 klachten vorig jaar komen er 10 uit de sector Burger- en Bestuurszaken (BBZ), 161 uit de sector Educatie, Welzijn en Zorg (EWZ) en 6 uit de sector Ruimtelijke Ontwikkeling en Beheer (ROB). De Brandweer registreerde geen formele klachten.

Verbeteringen
De stijging bij de sector EWZ van 126 klachten in 2000 naar 161 in 2001 deed zich vooral voor in het laatste kwartaal. Tientallen klachten gingen over de lange termijn van afdoening en over medewerkers. De doorgaans vlotte doorstroming van het werk stagneerde toen tijdelijk door veranderingen in de administratie en organisatie van de hoofdafdeling Werk, Inkomen en Zorg, waar medewerkers aan moesten wennen. Na de klachtentoename zijn bepaalde administratieve processen en werkafspraken nog eens kritisch bezien en aangepast. Vermeld mag worden dat de klachtenscore bij de sector EWZ afgezet kan worden tegen het grote cliëntenbestand, hun specifieke problemen en de flinke hoeveelheid contacten en correspondentie. Ook tellen de laagdrempeligheid van de klachtvoorziening en het gevoerde klachtmanagement mee. Bijna de helft (47%) van de EWZ-klachten kwam binnen via de zgn. gele kaart, 29% telefonisch en 19% per brief. De sector Burger- en Bestuurszaken heeft jaarlijks te maken met ongeveer 60.000 bezoekers, 10.000 schriftelijke inlichtingen en de verzending van 90.000 belastingaanslagen. Het merendeel van de 10 BBZ-klachten had met de gemeentelijke belastingen te maken.

Bij de ROB-sector was in 2001 sprake van een daling van 20 naar 6 klachten.

Bij 2 klachten leidde de afhandeling tot een klacht in tweede instantie. Deze zijn in een openbare hoorzitting behandeld door de klachtenadviescommissie. Deze bestaat uit drie externe, onafhankelijke personen.

Klachtbehandeling
Klachtbehandeling is bij de gemeente Ede een geïntegreerd onderdeel van de dienstverlening. Zoals in ieder bedrijf komen ook bij de gemeente fouten voor; het blijft mensenwerk. Meestal zijn deze eenvoudig op te lossen, maar als dat niet lukt kan een inwoner, klant of bezoeker gebruik maken van de Klachtenregeling gemeente Ede. Deze voldoet aan de eisen van de Algemene wet bestuursrecht. In aansluiting op dit interne klachtrecht streeft de (landelijke) overheid naar externe, onafhankelijke klachtenregeling voor alle bestuursorganen. De Edese raadscommissie Algemene Zaken koos al eerder voor een lokale ombudscommissie. Komend najaar start hiervoor de werving van leden.
B. & W. hebben de Klachtenrapportage 2001 ter informatie naar het presidium van de gemeenteraad gestuurd.

---