Voedingscentrum
Voedingsvoorlichting blijft nodig
21 augustus
In de supermarkt, op straat, in het bedrijfsrestaurant of de
schoolkantine is het niet gemakkelijk de verleidingen van
tussendoortjes, snacks en vette producten te weerstaan. Geleidelijk
worden we ook in Nederland steeds dikker. Het Voedingscentrum probeert
fabrikanten daarom te stimuleren meer gezonde producten te maken.
Daarnaast zijn onze voorlichtingscampagnes erg belangrijk in de strijd
tegen overgewicht.
Het Voedingscentrum stimuleert fabrikanten om meer gezonde producten
te ontwikkelen. Bijvoorbeeld door minder slechte vetten in producten
te gebruiken en door het ontwikkelen van producten die de consumptie
van groenten en fruit bevorderen. Resultaat daarvan is onder andere de
Jaarprijs Goede Voeding waaraan steeds meer fabrikanten deelnemen.
Goede resultaten
Met voorlichtingscampagnes als Let op vet en Goede voeding, wat let
je? heeft het Voedingscentrum de consument meer bewust gemaakt van de
eigen verantwoordelijkheid. Hierdoor is de consumptie van (verzadigd)
vet de afgelopen tien jaar met ongeveer 5% gedaald. Daarnaast is door
onze praktische benadering, publicaties en voortdurende voorlichting
al 80% van de Nederlanders bekend met de richtlijn 2 ons groenten en 2
keer fruit. Eenderde denkt ook bewust na over zijn eigen eetgedrag,
een eerste aanzet tot gedragsverandering! Gezien de beperkte budgetten
een geweldig resultaat.
Gezondheidswinst
Als vervolg hierop ontwikkelt het Voedingscentrum nu een nieuwe
campagne gericht op het voorkomen van overgewicht. Kiezen voor minder
vette alternatieven en tussendoortjes werkt op de lange termijn
namelijk beter dan het zoveelste wonderdieet. Als tegenwicht in de
wereld vol commerciële en eetbare verleidingen, blijft onze
voortdurende, eerlijke voorlichting over gezond eten broodnodig. Wij
zien het als onze plicht de consument te wijzen op de tien jaar
gezondheidswinst die hierdoor te behalen is.