Verbond van Verzekeraars
Wat er ook aan de haak hangt
De RDW heeft onlangs de brochure Wat er ook aan de haak hangt Boven de
750 kg n eigen kenteken uitgebracht. Hierin wordt ingegaan op de
nieuwe regels die vanaf 1 september gelden voor de registratie van
alle aanhangwagens, caravans en opleggers die zwaarder zijn dan 750
kg.
De belangrijkste verandering voor deze groep aanhangwagens is dat ze
zelfstandig moeten worden geregistreerd. Nu heeft een aanhangwagen nog
een registratiebewijs met technische gegevens, maar vanaf september
hoort bij iedere aanhangwagen met een treingewicht zwaarder dan 750 kg
een kentekenbewijs waarop ook gegevens van de eigenaar/houder staan.
Voortaan wordt van elke aanhangwagen zwaarder dan 750 kg bijgehouden
wie de eigenaar is.
Daarnaast moet een aanhangwagen zwaarder dan 750 kg een eigen
kentekenplaat voeren. Nu voeren aanhangwagens in Nederland nog
hetzelfde kenteken als het trekkende voertuig, maar straks wordt de
letter-cijfercombinatie die nu op het registratiebewijs staat, het
nieuwe kenteken op de kentekenplaat. In de brochure van de RDW wordt
toegelicht wat dit in de praktijk betekent.
Op 2 september reikt minister Roelf de Boer van Verkeer en Waterstaat
de eerste nieuwe kentekenplaat voor aanhangwagens uit aan een orgelman
(orgelkarren met een treingewicht zwaarder dan 750 kg moeten immers
ook van een kenteken worden voorzien) tijdens een bijeenkomst voor
genodigden in de RAI.
Bondig, augustus 2002