Ingezonden persbericht
TPG Post neemt initiatief richting overheid:
VOORSTEL VOOR VERANTWOORDE VERDERE OPENING
NEDERLANDSE POSTMARKT
TPG Post presenteert vandaag haar visie op de toekomst van de postmarkt in
Nederland. Deze visie is neergelegd in een brochure waarin TPG Post de
overheid een voorstel doet voor een verantwoorde verdere opening van de
Nederlandse postmarkt met garanties voor de dienstverlening aan de
consument.
TPG Post komt nu met dit initiatief tegen de achtergrond van de snelle en
complexe ontwikkelingen in de postsector. Terwijl de concurrentie in de
Nederlandse postmarkt al ver voor loopt op die in andere landen, vraagt de
markt om nog meer concurrentie. De postvolumes staan onder druk onder
andere door elektronische communicatiemiddelen. Tegelijkertijd heeft de Staat
aangegeven haar belang in TPG te willen terugbrengen. Duidelijkheid in de
regelgeving is in deze situatie van groot belang.
Harry Koorstra, Lid Raad van Bestuur TPG, verantwoordelijk voor TPG
Post: \\\"Wij stellen daarom voor om met de overheid een samenhangend
totaalpakket van maatregelen af te spreken voor de komende jaren, opdat alle
belanghebbenden in de postmarkt duidelijkheid krijgen over de regelgeving.
Deze afspraken moeten het geheel aan postale regelgeving afdekken. Alleen
dan ontstaat de zekerheid die we als bedrijf nodig hebben om een stabiel
lange termijn beleid te kunnen voeren\\\".
Hoofdpunten voorstel TPG Post
* Verkleining van het monopolie van 100 naar 50 gram in 2004
* Volledige opening van de markt in 2007 mits het Verenigd Koninkrijk en
Duitsland hetzelfde doen
* Concurrenten kunnen zich zelfstandig verder ontwikkelen
* Continuering van het huidige tariefbeheerssysteem: de consument gaat in
reële termen niet méér betalen
* De kwaliteit van dienstverlening blijft hoog
* Aantal postvestigingen blijft de komende jaren zoals is afgesproken
* Toegankelijkheid dienstverlening wordt vergroot
* Toezichtregime loopt in de pas met verdere liberalisering
Ontwikkeling concurrentie
* De verkleining van het monopolie van 100 naar 50 gram kan al in 2004
worden doorgevoerd, in plaats van de Europese datum van 2006. Zodra de
postmarkten in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk geheel worden
vrijgegeven, vermoedelijk in 2007, kan dat ook in Nederland. Hiermee blijft
Nederland voorop lopen met de liberalisering van de postmarkt, maar verliest
de rest van Europa niet uit het oog.
* Concurrenten kunnen zich zelfstandig verder ontwikkelen
Wat TPG Post betreft mogen concurrenten brievenbussen aan de weg
plaatsen, zodat een eind komt aan het monopolie van TPG Post hierop.
Tevens biedt TPG Post aan dat zij op commerciële basis gebruik kunnen
maken van postkantoren. Samen met de reductie van het monopolie biedt het
voorstel concurrenten de basis die zij nodig hebben om hun dienstverlening
verder kunnen ontwikkelen.
Garanties voor consument
* Stabiel tariefbeleid. De consument gaat niet méér betalen
Het huidige tariefbeheersingssysteem heeft goed gewerkt, en blijft tot
minimaal 2007 bestaan.
De prijs/kwaliteitsverhouding van TPG Post is de beste in Europa en de prijs
van de Nederlandse
postzegel behoort tot de laagste. TPG Post is dan bereid het
consumententarief voor een brief in
Nederland (39 eurocent) de komende vijf jaar maar een keer te verhogen met
ten hoogste de totale
inflatie in die periode. In reële termen gaat de consument dus niet méér voor
zijn binnenlandse brief
betalen.
* Kwaliteitsniveau dienstverlening blijft hoog
TPG Post biedt diensten van een hoog kwaliteitsniveau en wil dat zo houden.
TPG Post stelt zich
ten doel om de kwaliteit op hetzelfde niveau te handhaven.
* Toegankelijkheid dienstverlening wordt vergroot
TPG Post houdt zich uiteraard aan de afspraken over het aantal
postvestigingen. Daarnaast
ontwikkelt TPG Post, in samenwerking met andere marktpartijen en de
overheid, aanvullende
diensten gericht op ouderen, gehandicapten en mensen die in landelijke
gebieden wonen.
Toezicht loopt in de pas met verdere liberalisering
TPG Post stelt dat post na het openstellen van de markt een normale
bedrijfstak zal zijn geworden en dat hierdoor sectorspecifiek toezicht niet meer
nodig is.
TPG Post zal dit voorstel de komende tijd aan alle betrokken partijen
toelichten. Alleen in goed overleg kunnen de soms tegengestelde belangen
van de verschillende 'stake holders' worden geïntegreerd in een
samenhangend stelsel van afspraken over de toekomst van de Nederlandse
postmarkt.
De voorstellen van TPG Post moeten in hun onderlinge samenhang worden
gelezen en de volledige tekst van de brochure is beschikbaar op www.tpg.nl
Koninklijke TPG Post is onderdeel van TPG dat wereldwijd, onder de twee
merknamen TNT en Koninklijke TPG Post, een breed scala aan post, express
en logistieke diensten verleent. TPG heeft meer dan 143.000 werknemers in
60 landen en is actief in meer dan 200 landen. De totale omzet van TPG
bedroeg in 2001 ¤ 11,2 miljard. De omzet is gedurende het eerste halfjaar van
2002 met 4,2% gestegen. TPG N.V. is aan de beurzen van Amsterdam, New
York, Londen en Frankfurt genoteerd.
Ingezonden persbericht