TNT Post Groep NV
TPG Post neemt initiatief richting overheid:
VOORSTEL VOOR VERANTWOORDE VERDERE OPENING NEDERLANDSE POSTMARKT
Brochure "Op weg naar grenzeloze concurrentie"
(klik hier om te downloaden)
Adobe Acrobat PDF
Adobe Acrobat PDF
Initiatief TPG Post voor verdere opening Nederlandse postmarkt
TPG Post neemt initiatief richting overheid
Totaalpakket van voorstellen voor openen van de Nederlandse
postmarkt
Garanties voor de consument:
- Stabiel tariefbeleid; de consument gaat niet meer betalen
in reële termen
- Kwaliteitsniveau dienstverlening blijft hoog
- Toegankelijkheid dienstverlening speciale groepen verbeterd
Nederland blijft voorop lopen met vrijmaken van postmarkten in
Europa
Zekerheid over regelgeving voor beleggers (inclusief de Nederlandse
overheid)
---
21 augustus 2002
TPG Post presenteert vandaag haar visie op de toekomst van de
postmarkt in Nederland. Deze visie is neergelegd in een brochure
waarin TPG Post de overheid een voorstel doet voor een verantwoorde
verdere opening van de Nederlandse postmarkt met garanties voor de
dienstverlening aan de consument.
TPG Post komt nu met dit initiatief tegen de achtergrond van de snelle
en complexe ontwikkelingen in de postsector. Terwijl de concurrentie
in de Nederlandse postmarkt al ver voor loopt op die in andere landen,
vraagt de markt om nog meer concurrentie. De postvolumes staan onder
druk onder andere door elektronische communicatiemiddelen.
Tegelijkertijd heeft de Staat aangegeven haar belang in TPG te willen
terugbrengen. Duidelijkheid in de regelgeving is in deze situatie van
groot belang.
Harry Koorstra, Lid Raad van Bestuur TPG, verantwoordelijk voor TPG
Post: "Wij stellen daarom voor om met de overheid een samenhangend
totaalpakket van maatregelen af te spreken voor de komende jaren,
opdat alle belanghebbenden in de postmarkt duidelijkheid krijgen over
de regelgeving. Deze afspraken moeten het geheel aan postale
regelgeving afdekken. Alleen dan ontstaat de zekerheid die we als
bedrijf nodig hebben om een stabiel lange termijn beleid te kunnen
voeren".
Hoofdpunten voorstel TPG Post
* Verkleining van het monopolie van 100 naar 50 gram in 2004
* Volledige opening van de markt in 2007 mits het Verenigd
Koninkrijk en Duitsland hetzelfde doen
* Concurrenten kunnen zich zelfstandig verder ontwikkelen
* Continuering van het huidige tariefbeheerssysteem: de consument
gaat in reële termen niet méér betalen
* De kwaliteit van dienstverlening blijft hoog
* Aantal postvestigingen blijft de komende jaren zoals is
afgesproken
* Toegankelijkheid dienstverlening wordt vergroot
* Toezichtregime loopt in de pas met verdere liberalisering
Ontwikkeling concurrentie
* De verkleining van het monopolie van 100 naar 50 gram kan al in
2004 worden doorgevoerd, in plaats van de Europese datum van 2006.
Zodra de postmarkten in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk
geheel worden vrijgegeven, vermoedelijk in 2007, kan dat ook in
Nederland. Hiermee blijft Nederland voorop lopen met de
liberalisering van de postmarkt, maar verliest de rest van Europa
niet uit het oog.
* Concurrenten kunnen zich zelfstandig verder ontwikkelen
Wat TPG Post betreft mogen concurrenten brievenbussen aan de weg
plaatsen, zodat een eind komt aan het monopolie van TPG Post
hierop. Tevens biedt TPG Post aan dat zij op commerciële basis
gebruik kunnen maken van postkantoren. Samen met de reductie van
het monopolie biedt het voorstel concurrenten de basis die zij
nodig hebben om hun dienstverlening verder kunnen ontwikkelen.
Garanties voor consument
* Stabiel tariefbeleid. De consument gaat niet méér betalen
Het huidige tariefbeheersingssysteem heeft goed gewerkt, en blijft
tot minimaal 2007 bestaan. De prijs/kwaliteitsverhouding van TPG
Post is de beste in Europa en de prijs van de Nederlandse
postzegel behoort tot de laagste. TPG Post is dan bereid het
consumententarief voor een brief in Nederland (39 eurocent) de
komende vijf jaar maar een keer te verhogen met ten hoogste de
totale inflatie in die periode. In reële termen gaat de consument
dus niet méér voor zijn binnenlandse brief betalen.
* Kwaliteitsniveau dienstverlening blijft hoog
TPG Post biedt diensten van een hoog kwaliteitsniveau en wil dat
zo houden. TPG Post stelt zich ten doel om de kwaliteit op
hetzelfde niveau te handhaven.
* Toegankelijkheid dienstverlening wordt vergroot
TPG Post houdt zich uiteraard aan de afspraken over het aantal
postvestigingen. Daarnaast ontwikkelt TPG Post, in samenwerking
met andere marktpartijen en de overheid, aanvullende diensten
gericht op ouderen, gehandicapten en mensen die in landelijke
gebieden wonen.
Toezicht loopt in de pas met verdere liberalisering
TPG Post stelt dat post na het openstellen van de markt een normale
bedrijfstak zal zijn geworden en dat hierdoor sectorspecifiek toezicht
niet meer nodig is.
TPG Post zal dit voorstel de komende tijd aan alle betrokken partijen
toelichten. Alleen in goed overleg kunnen de soms tegengestelde
belangen van de verschillende stake holders worden geïntegreerd in een
samenhangend stelsel van afspraken over de toekomst van de Nederlandse
postmarkt.
Koninklijke TPG Post is onderdeel van TPG dat wereldwijd, onder de
twee merknamen TNT en Koninklijke TPG Post, een breed scala aan post,
express en logistieke diensten verleent. TPG heeft meer dan 143.000
werknemers in 60 landen en is actief in meer dan 200 landen. De totale
omzet van TPG bedroeg in 2001 11,2 miljard. De omzet is gedurende het
eerste halfjaar van 2002 met 4,2% gestegen. TPG N.V. is aan de beurzen
van Amsterdam, New York, Londen en Frankfurt genoteerd.