GroenLinks


-

Kamervragen over giflekkende trein in Amersfoort

21 augustus 2002

Het incident met de giftrein op station Amersfoort onderstreept het risico van het vervoer van gevaarlijke stoffen via het spoor. De speculaties over de oorzaak van het lek laten zien dat het gevaar uit vele hoeken kan komen, variërend van lekkende ventielen, voorwerpen die op een wagon vallen, productiefouten of extreme zomerhitte. Daar komt nog eens bij dat het incident het spoorvervoer van en naar het noorden van Nederland geheel heeft lamgelegd, waardoor vele duizenden reizigers gedupeerd worden.

Vanwege de extreme risico's van het vervoer door stedelijk gebied én de overlast die het veroorzaakt voor omwonenden en reizigers, vraagt GroenLinks de betreffende bewindspersonen om het vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor door stedelijk gebied tot een minimum te beperken.

GroenLinks pleit er al geruime tijd voor om het spoorvervoer van gevaarlijke stoffen door stedelijk gebied af te bouwen. Dat Minister Pronk in juli met Akzo een akkoord sloot om de chloortransporten per spoor te beëindigen, is positief, maar de calamiteit van gisteren in Amersfoort laat zien dat we er daarmee nog niet zijn. Waar vrachtwagens met gevaarlijke stoffen om het centrum heen worden geleid, mogen giftreinen nog steeds dwars door het centrum met hun gevaarlijke inhoud.

De GroenLinks-fractie heeft gisteren naar aanleiding van het incident in Amersfoort schriftelijke vragen gesteld aan de Ministers van Verkeer en Waterstaat, VROM en Binnenlandse Zaken (zie hieronder).

Vragen van de leden Duyvendak en Van Gent (beide GroenLinks) aan de Minister van Verkeer en Waterstaat, de Minister van VROM en de Minister van Binnenlandse Zaken over giflekkende trein in Amersfoort

Met welke reden bevond de wagon, waaruit op 20 augustus acrylnitril is gelekt, zich op het emplacement van Amersfoort? Is u bekend of het betreffende transport, danwel de aanwezigheid van de wagon, van tevoren is gemeld bij Burgemeester en Wethouders van Amersfoort?
Is er in Amersfoort een rampenplan aanwezig voor een dergelijke calamiteit zoals deze lek van acrylnitril? Zo ja, is het rampenplan op 20 augustus daadwerkelijk in werking getreden? Zo nee, waarom niet? Wat zijn de effecten van het giflek in Amersfoort op zowel de korte als de lange termijn voor de volksgezondheid? Wat zijn de potentiële risico's wanneer er een grotere hoeveelheid acrylnitril was gelekt? Wat is de oorzaak van het lek?
Worden er wettelijke eisen gesteld aan de bestendigheid van de wagon en zijn inhoud tegen oververhitting in verband met zomerse temperaturen? Zo nee, bent u bereid deze eisen te stellen? Worden er wettelijke eisen gesteld aan de robuustheid van wagons die gevaarlijke stoffen vervoeren en in het bijzonder de bestendigheid tegen mogelijke daden van vandalisme en baldadigheid (bijvoorbeeld het werpen van stenen op de wagons vanaf spoorwegviaducten)? Zo nee, bent u bereid deze eisen te stellen?
Beschikt u over gegevens over de hoeveelheid transporten van gevaarlijke stoffen die plaatsvinden in Amersfoort en andere stadskernen? Zo ja, welke stoffen betreft het en welke hoeveelheden? Zo nee, bent u bereid te inventariseren welk vervoer van gevaarlijke stoffen er door stadskernen plaatsvindt?
Bent u het met GroenLinks eens dat het transport van gevaarlijke stoffen per trein door stedelijk gebied alleen in hoge uitzondering nog toegestaan mag worden?


-
Meer weten? E-mail info@groenlinks.nl