-
Kamervragen over giflekkende trein in Amersfoort
21 augustus 2002
Het incident met de giftrein op station Amersfoort onderstreept het
risico van het vervoer van gevaarlijke stoffen via het spoor. De
speculaties over de oorzaak van het lek laten zien dat het gevaar uit
vele hoeken kan komen, variërend van lekkende ventielen, voorwerpen
die op een wagon vallen, productiefouten of extreme zomerhitte. Daar
komt nog eens bij dat het incident het spoorvervoer van en naar het
noorden van Nederland geheel heeft lamgelegd, waardoor vele duizenden
reizigers gedupeerd worden.
Vanwege de extreme risico's van het vervoer door stedelijk gebied én
de overlast die het veroorzaakt voor omwonenden en reizigers, vraagt
GroenLinks de betreffende bewindspersonen om het vervoer van
gevaarlijke stoffen per spoor door stedelijk gebied tot een minimum te
beperken.
GroenLinks pleit er al geruime tijd voor om het spoorvervoer van
gevaarlijke stoffen door stedelijk gebied af te bouwen. Dat Minister
Pronk in juli met Akzo een akkoord sloot om de chloortransporten per
spoor te beëindigen, is positief, maar de calamiteit van gisteren in
Amersfoort laat zien dat we er daarmee nog niet zijn. Waar
vrachtwagens met gevaarlijke stoffen om het centrum heen worden
geleid, mogen giftreinen nog steeds dwars door het centrum met hun
gevaarlijke inhoud.
De GroenLinks-fractie heeft gisteren naar aanleiding van het incident
in Amersfoort schriftelijke vragen gesteld aan de Ministers van
Verkeer en Waterstaat, VROM en Binnenlandse Zaken (zie hieronder).
Vragen van de leden Duyvendak en Van Gent (beide GroenLinks) aan de Minister van Verkeer en Waterstaat, de Minister van VROM en de Minister van Binnenlandse Zaken over giflekkende trein in Amersfoort
Met welke reden bevond de wagon, waaruit op 20 augustus acrylnitril is
gelekt, zich op het emplacement van Amersfoort?
Is u bekend of het betreffende transport, danwel de aanwezigheid van
de wagon, van tevoren is gemeld bij Burgemeester en Wethouders van
Amersfoort?
Is er in Amersfoort een rampenplan aanwezig voor een dergelijke
calamiteit zoals deze lek van acrylnitril? Zo ja, is het rampenplan op
20 augustus daadwerkelijk in werking getreden? Zo nee, waarom niet?
Wat zijn de effecten van het giflek in Amersfoort op zowel de korte
als de lange termijn voor de volksgezondheid? Wat zijn de potentiële
risico's wanneer er een grotere hoeveelheid acrylnitril was gelekt?
Wat is de oorzaak van het lek?
Worden er wettelijke eisen gesteld aan de bestendigheid van de wagon
en zijn inhoud tegen oververhitting in verband met zomerse
temperaturen? Zo nee, bent u bereid deze eisen te stellen?
Worden er wettelijke eisen gesteld aan de robuustheid van wagons die
gevaarlijke stoffen vervoeren en in het bijzonder de bestendigheid
tegen mogelijke daden van vandalisme en baldadigheid (bijvoorbeeld het
werpen van stenen op de wagons vanaf spoorwegviaducten)? Zo nee, bent
u bereid deze eisen te stellen?
Beschikt u over gegevens over de hoeveelheid transporten van
gevaarlijke stoffen die plaatsvinden in Amersfoort en andere
stadskernen? Zo ja, welke stoffen betreft het en welke hoeveelheden?
Zo nee, bent u bereid te inventariseren welk vervoer van gevaarlijke
stoffen er door stadskernen plaatsvindt?
Bent u het met GroenLinks eens dat het transport van gevaarlijke
stoffen per trein door stedelijk gebied alleen in hoge uitzondering
nog toegestaan mag worden?
-
Meer weten? E-mail info@groenlinks.nl