Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) Persbericht 20-08-2002
Steeds vaker een bloemetje op kantoor
Bijna 9 op de 10 bedrijven in het midden- en grootbedrijf (= 10 of
meer werkzame personen) hebben regelmatig bloemen en/of planten in het
bedrijf. Ten opzichte van 1992 is de bedrijvenmarkt van snijbloemen
bijna verdubbeld. Ook de afzet van kamerplanten is in de
bedrijvenmarkt erg gestegen sinds 1992. Dit blijkt uit het rapport
Branche in Detail van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD). Ten
opzichte van 2000 zijn de totale bestedingen aan snijbloemen in 2001
met 3% gestegen en van kamerplanten met 2%.
De bedrijvenmarkt is een enorme groeimarkt voor de snijbloemen en
kamerplanten. Steeds meer bedrijven zorgen voor groenof kleurop het
werk. Daarnaast groeit het gemiddeld bestede bedrag per bedrijf. In
2001 had de bedrijvenmarkt een omvang van 336 miljoen, waarvan 58%
betrekking had op de bestedingen aan snijbloemen.
In de periode 1992-2001 is de particuliere markt van kamerplanten in
bestedingen gedaald met 17%. De verkoop van (snij)bloemen is in
vergelijking daarbij, in dezelfde periode, maar heel licht gedaald met
1%. Consumenten hebben in 2001 aan bloemen en planten ruim 1,15
miljard uitgegeven. Daarbij gaat tweederde van de totale bestedingen
naar snijbloemen en eenderde naar kamerplanten. Redenen voor de daling
van kamerplanten in huiskamers zijn onder andere de andere inrichting
van huizen waar planten niet altijd meer verplicht aanwezig zijn om
een decoratieve functie te vervullen, het feit dat planten steeds
minder een cadeauartikel zijn en het verzorgen van planten bij
tweeverdieners door tijdgebrek erbij inschiet.
Veel bloemen worden naast bloemenwinkels gekocht op de warenmarkten en
op de bloemen- en plantenafdelingen van de supermarkten. Bij planten
valt de sterke positie van de tuincentra op, die in de loop der jaren
een groot marktaandeel op de bloemenwinkels hebben veroverd. Tot de
overige kanalen behoren onder andere de kwekers, de bouwmarkten en de
tankshops.
Sinds 1992 zijn wat de ontwikkeling van de marktaandelen bij
snijbloemen betreft de bloemenwinkels de verliezers en de warenmarkten
en supermarkten de winnaars.
De bloemenwinkels realiseerden in 2000 een gezamenlijke omzet van 910
miljoen exclusief btw. Dit is 1% meer dan in 1999. De omzet is bij
bloemenwinkels vooral hoog in het 2e en 4e kwartaal. Daarin vallen
feestdagen zoals moederdag, Pasen en Pinksteren respectievelijk
Kerstmis en de jaarwisseling. De detailhandel in bloemen en planten
biedt werk aan ongeveer 18.000 personen. Hiervan is 66% als werknemer
en 34% als ondernemer of meewerkend gezinslid actief.
Branche in Detail
Meer informatie over het rapport Branche in Detail kunt u vinden op
www.hbd.nl. Het rapport is tegen betaling van 7,50 per exemplaar te
bestellen (exclusief BTW en verzend- en administratiekosten) per
e-mail: bestel@hbd.nl, via de HBD bestellijn: telefoon 0800 023 02 05
(gratis), of per fax 070 338 57 11.