AutoRai

20-8-2002

Prijzen en uitrusting Porsche Cayenne bekend

De Porsche Cayenne, die de derde modellijn van Porsche vormt, zal op de Autosalon van Parijs (28 september t/m 13 oktober) voor het eerst aan het publiek worden voorgesteld. Eind van dit jaar wordt de Cayenne in de showrooms verwacht.

De Cayenne S, die in Nederland voor een catalogusprijs van 84.950,- incl. BTW en BPM wordt aangeboden is uitgerust met een 250 kW (340 pk) sterke V8-motor. Met de als optie verkrijgbare, nieuwe 6-traps automatische transmissie Tiptronic S accelereert de Cayenne S in 7,2 seconden van 0-100 km/h. De topsnelheid bedraagt 242 km/h. Al bij lage toeren ontwikkelt de 4,5-liter motor een hoog koppel. Het maximum koppel van 420 Nm wordt geleverd tussen 2.500 en 5.500 tpm.

De zowel qua techniek als comfort nog rijker uitgevoerde Cayenne Turbo heeft een Nederlandse catalogusprijs van 142.000,- incl. BTW en BPM. De V8-motor onder de motorkap levert dankzij twee turbocompressoren met interkoeling een vermogen van 331 kW (450 pk). Voor de sprint van 0-100 km/h heeft de Turbo slechts 5,6 seconden nodig; de topsnelheid bedraagt 266 km/h. Over het gehele toerengebied is een dynamische vermogensontwikkeling en een uitstekend aanspreekgedrag beschikbaar. Dat blijkt bijvoorbeeld alleen al uit het enorme maximum koppel van 620 Nm dat tussen 2.250 en 4.750 tpm voorhanden is.

Beide modellen combineren de beste on-road-rijdynamiek met uitstekende rijeigenschappen in het terrein. Deze tot nu toe unieke combinatie in het segment van de Sport Utility Vehicles is te danken aan de permanente vierwielaandrijving Porsche Traction Management (PTM). In de basisafstemming stuurt deze 62 procent van de aandrijfkracht naar de achterwielen en 38 procent naar de voorwielen. Via een lamellenkoppeling kan de aandrijfverdeling al naar gelang de omstandigheden worden gevarieerd. Indien zware terreinomstandigheden dat vereisen kan via de tussenbak ook nog een lage gearing worden gekozen. Maar PTM reageert niet alleen op tractieverlies aan de voor- of achteras.

Sensoren meten bijvoorbeeld ook de snelheid van de auto, de dwarsversnelling, de stuurhoek en de gaspedaalstand, zodat PTM steeds de optimale spergraad voor beide assen kan berekenen en zo het actueel benodigde aandrijfkoppel intelligent over voor- en achteras kan verdelen.

Overtuigend interieurconcept
De Porsche Cayenne S onderscheidt zich niet alleen door zijn motor en onderstel, of door de uitstekende rijdynamiek die daarvan het gevolg is. Want ook in het interieur hecht Porsche waarde aan karakteristieke ontwerpkenmerken. Zo zit het contactslot links van het driespaaks stuurwiel en wordt het instrumentenpaneel gedomineerd door twee grote, ronde instrumenten met daartussen een centraal multifunctioneel display. De standaarduitrusting omvat onder meer een alarmsysteem, boordcomputer, elektrisch bedienbare ramen, elektrisch verstelbare voorstoelen en lederen stoelen. Automatische airconditioning en radio-cd-speler met dubbele tuner en tien luidsprekers zijn eveneens standaard.

De bagageruimte uitgerust met bagagevangnet en afdekscherm heeft een inhoud van 540 liter. Met enkele handgrepen kan de gedeelde leuning van de achterbank in de verhouding 40:60 worden neergeklapt om de inhoud tot maximaal 1.770 liter te vergroten. Voor het inladen van kleine voorwerpen hoeft niet de hele achterklep te worden geopend, maar biedt de apart openende achterruit een tweede toegangsmogelijkheid.

Cayenne Turbo: exponent van een nieuwe dimensie De standaarduitrusting van de Cayenne Turbo omvat naast de geheel nieuw ontwikkelde 6-traps Tiptronic-automaat ook luchtvering met automatische niveauregeling en hoogteverstelling. Deze garandeert allereerst een grotere bodemvrijheid in het terrein en door de niveauregeling een constante rijhoogte, onafhankelijk van de beladingstoestand. Daarnaast garandeert het, door een automatisch verlagen van de auto bij toenemende snelheid, bovendien maximaal rijplezier en extra actieve veiligheid. Met zes verschillende hoogteniveaus biedt deze vering een verstelbereik van 116 mm. Eveneens standaard is het nieuw ontwikkelde, variabele dempingssysteem Porsche Active Suspension Management (PASM), dat in combinatie met de luchtvering wordt aangeboden. Deze elektronische demperregeling past continu de dempingskracht aan. Dat gebeurt afhankelijk van de toestand van het wegdek en de rijstijl.

Leder en aluminium in het interieur
Afgezien van technische highlights als luchtvering en Bi-Xenon-koplampen met bochtfunctie, en een in metallic lak uitgevoerde carrosserie, is ook de interieuruitvoering van de Cayenne Turbo nog hoogwaardiger dan die van de Cayenne S. Zo wordt de Turbo standaard aangeboden met het nieuwe Porsche Communication Management (PCM), inclusief navigatiemodule, boordcomputer, antenne-diversity en een speciaal op de Cayenne afgestemd BOSE-Surround-Sound-System met veertien luidsprekers en een uitgangsvermogen van 350 watt. Ook heeft de Turbo een uitgebreid lederen interieur en de portier- en dashboardlijsten zijn uitgevoerd in aluminium. De exclusieve standaarduitrusting omvat verder een elektrisch verstel- en verwarmbaar stuurwiel, elektrisch verstelbare voorstoelen met memory-functie en stoelverwarming, verwarmbare achterbank, en ParkAssistent voor op de centimeter nauwkeurig in- of uitparkeren.

Cayenne-productie in Leipzig
De Cayenne S en de Cayenne Turbo rollen in de nieuwe Porsche-fabriek in Leipzig van de band. De motoren worden vanuit de moederfabriek in Zuffenhausen aangeleverd. Porsche AG heeft in de nieuwe fabriek, die op 20 augustus 2002 officieel is geopend, circa 128 miljoen euro geïnvesteerd. De fabriek omvat tevens een klantencentrum, waar Porsche-rijders van over de hele wereld hun nieuwe Cayenne direct bij de fabriek kunnen ophalen. Daarbij hebben ze ook de mogelijkheid om op het test- en trainingscircuit direct naast het klantencentrum en op het nabijgelegen terreinparcours onder leiding van deskundige instructeurs vertrouwd te raken met de technische capaciteiten van de Cayenne.