AutoRai
20-8-2002
Prijzen en uitrusting Porsche Cayenne bekend
De Porsche Cayenne, die de derde modellijn van Porsche vormt, zal op
de Autosalon van Parijs (28 september t/m 13 oktober) voor het eerst
aan het publiek worden voorgesteld. Eind van dit jaar wordt de Cayenne
in de showrooms verwacht.
De Cayenne S, die in Nederland voor een catalogusprijs van 84.950,-
incl. BTW en BPM wordt aangeboden is uitgerust met een 250 kW (340 pk)
sterke V8-motor. Met de als optie verkrijgbare, nieuwe 6-traps
automatische transmissie Tiptronic S accelereert de Cayenne S in 7,2
seconden van 0-100 km/h. De topsnelheid bedraagt 242 km/h. Al bij lage
toeren ontwikkelt de 4,5-liter motor een hoog koppel. Het maximum
koppel van 420 Nm wordt geleverd tussen 2.500 en 5.500 tpm.
De zowel qua techniek als comfort nog rijker uitgevoerde Cayenne Turbo heeft een Nederlandse catalogusprijs van 142.000,- incl. BTW en BPM. De V8-motor onder de motorkap levert dankzij twee turbocompressoren met interkoeling een vermogen van 331 kW (450 pk). Voor de sprint van 0-100 km/h heeft de Turbo slechts 5,6 seconden nodig; de topsnelheid bedraagt 266 km/h. Over het gehele toerengebied is een dynamische vermogensontwikkeling en een uitstekend aanspreekgedrag beschikbaar. Dat blijkt bijvoorbeeld alleen al uit het enorme maximum koppel van 620 Nm dat tussen 2.250 en 4.750 tpm voorhanden is.
Beide modellen combineren de beste on-road-rijdynamiek met uitstekende
rijeigenschappen in het terrein. Deze tot nu toe unieke combinatie in
het segment van de Sport Utility Vehicles is te danken aan de
permanente vierwielaandrijving Porsche Traction Management (PTM). In
de basisafstemming stuurt deze 62 procent van de aandrijfkracht naar
de achterwielen en 38 procent naar de voorwielen. Via een
lamellenkoppeling kan de aandrijfverdeling al naar gelang de
omstandigheden worden gevarieerd. Indien zware terreinomstandigheden
dat vereisen kan via de tussenbak ook nog een lage gearing worden
gekozen. Maar PTM reageert niet alleen op tractieverlies aan de voor-
of achteras.
Sensoren meten bijvoorbeeld ook de snelheid van de auto, de
dwarsversnelling, de stuurhoek en de gaspedaalstand, zodat PTM steeds
de optimale spergraad voor beide assen kan berekenen en zo het actueel
benodigde aandrijfkoppel intelligent over voor- en achteras kan
verdelen.
Overtuigend interieurconcept
De Porsche Cayenne S onderscheidt zich niet alleen door zijn motor en
onderstel, of door de uitstekende rijdynamiek die daarvan het gevolg
is. Want ook in het interieur hecht Porsche waarde aan karakteristieke
ontwerpkenmerken. Zo zit het contactslot links van het driespaaks
stuurwiel en wordt het instrumentenpaneel gedomineerd door twee grote,
ronde instrumenten met daartussen een centraal multifunctioneel
display. De standaarduitrusting omvat onder meer een alarmsysteem,
boordcomputer, elektrisch bedienbare ramen, elektrisch verstelbare
voorstoelen en lederen stoelen. Automatische airconditioning en
radio-cd-speler met dubbele tuner en tien luidsprekers zijn eveneens
standaard.
De bagageruimte uitgerust met bagagevangnet en afdekscherm heeft een
inhoud van 540 liter. Met enkele handgrepen kan de gedeelde leuning
van de achterbank in de verhouding 40:60 worden neergeklapt om de
inhoud tot maximaal 1.770 liter te vergroten. Voor het inladen van
kleine voorwerpen hoeft niet de hele achterklep te worden geopend,
maar biedt de apart openende achterruit een tweede
toegangsmogelijkheid.
Cayenne Turbo: exponent van een nieuwe dimensie
De standaarduitrusting van de Cayenne Turbo omvat naast de geheel
nieuw ontwikkelde 6-traps Tiptronic-automaat ook luchtvering met
automatische niveauregeling en hoogteverstelling. Deze garandeert
allereerst een grotere bodemvrijheid in het terrein en door de
niveauregeling een constante rijhoogte, onafhankelijk van de
beladingstoestand. Daarnaast garandeert het, door een automatisch
verlagen van de auto bij toenemende snelheid, bovendien maximaal
rijplezier en extra actieve veiligheid. Met zes verschillende
hoogteniveaus biedt deze vering een verstelbereik van 116 mm. Eveneens
standaard is het nieuw ontwikkelde, variabele dempingssysteem Porsche
Active Suspension Management (PASM), dat in combinatie met de
luchtvering wordt aangeboden. Deze elektronische demperregeling past
continu de dempingskracht aan. Dat gebeurt afhankelijk van de toestand
van het wegdek en de rijstijl.
Leder en aluminium in het interieur
Afgezien van technische highlights als luchtvering en
Bi-Xenon-koplampen met bochtfunctie, en een in metallic lak
uitgevoerde carrosserie, is ook de interieuruitvoering van de Cayenne
Turbo nog hoogwaardiger dan die van de Cayenne S. Zo wordt de Turbo
standaard aangeboden met het nieuwe Porsche Communication Management
(PCM), inclusief navigatiemodule, boordcomputer, antenne-diversity en
een speciaal op de Cayenne afgestemd BOSE-Surround-Sound-System met
veertien luidsprekers en een uitgangsvermogen van 350 watt. Ook heeft
de Turbo een uitgebreid lederen interieur en de portier- en
dashboardlijsten zijn uitgevoerd in aluminium. De exclusieve
standaarduitrusting omvat verder een elektrisch verstel- en
verwarmbaar stuurwiel, elektrisch verstelbare voorstoelen met
memory-functie en stoelverwarming, verwarmbare achterbank, en
ParkAssistent voor op de centimeter nauwkeurig in- of uitparkeren.
Cayenne-productie in Leipzig
De Cayenne S en de Cayenne Turbo rollen in de nieuwe Porsche-fabriek
in Leipzig van de band. De motoren worden vanuit de moederfabriek in
Zuffenhausen aangeleverd. Porsche AG heeft in de nieuwe fabriek, die
op 20 augustus 2002 officieel is geopend, circa 128 miljoen euro
geïnvesteerd. De fabriek omvat tevens een klantencentrum, waar
Porsche-rijders van over de hele wereld hun nieuwe Cayenne direct bij
de fabriek kunnen ophalen. Daarbij hebben ze ook de mogelijkheid om op
het test- en trainingscircuit direct naast het klantencentrum en op
het nabijgelegen terreinparcours onder leiding van deskundige
instructeurs vertrouwd te raken met de technische capaciteiten van de
Cayenne.