ROVER: minister moet verstoringen treinverkeer aanpakken
ROVER roept Minister De Boer op tot een overtuigende aanpak van de
vele verstoringen van het treinverkeer. De spoorweginfrastructuur in
Nederland is kreupel; het aantal storingen met ontwrichtende gevolgen
voor het treinverkeer is al jarenlang bijzonder groot. Ook de
onderhoudstoestand van het spoor geeft reden tot zorg. NS werkt
inmiddels aan een verbeterplan voor de eigen
verantwoordelijkheidsgebieden, zoals treinen en personeel. Maar de
resultaten daarvan worden voor een flink deel teniet gedaan door het
grote aantal problemen met de baan, wissels en seinen, bovenleiding en
computersystemen. Voor deze infrastructuur is het Rijk
verantwoordelijk. Op dit punt ontbreekt echter een integraal
verbeterplan met concrete doelstellingen.
De ontwrichtende storingen volgen elkaar in hoog tempo op. Wissel- en
seinstoringen zijn aan de orde van de dag, het aantal problemen met de
bovenleiding is legio, de storingsgevoeligheid van computer- en
communicatiesystemen legt regelmatig complete knooppunten lam en haast
iedere afwijking van het langjarig weergemiddelde lijkt fataal.
Sommige problemen worden veroorzaakt door een opgelopen
onderhoudsachterstand, maar een aanzienlijk aantal storingen doet zich
voor op trajecten en knooppunten waar recent nieuwe systemen zijn
geïnstalleerd. Een nieuw fenomeen is gebrek aan reserve-onderdelen,
waardoor een wissel bij Alphen aan den Rijn pas in september kan
worden gerepareerd.
Het onderhoudspeil van de railinfrastructuur is inmiddels dusdanig dat
zelfs de veiligheid van het treinverkeer onder druk staat. Dat blijkt
onder meet uit de in april verschenen Trendanalyse van Railned
Spoorveiligheid. Volgens ROVER maakt dit alles duidelijk dat aan de
bedrijfszekerheid van de infrastructuur hogere eisen moeten worden
gesteld. Ook is beter toezicht nodig op het nakomen van deze eisen.
ROVER vindt dat Verkeer en Waterstaat zich teveel afzijdig heeft
gehouden en roept minister De Boer op om hierin verandering te
brengen. De hoogstnoodzakelijke verbetering van het spoorvervoer kan
niet van één kant (te weten het vervoerbedrijf NS) komen.
ROVER wil tevens dat de nieuwe minister afziet van het 'rekeningrijden
op het spoor'. NS moet aan het Rijk een steeds hoger wordende
infraheffing betalen voor het gebruik van het spoor. NS berekent deze
infraheffing door in de prijs van het treinkaartje. ROVER vindt dit
'kwartje van Netelenbos' onacceptabel, gezien de bedenkelijke toestand
van de infrastructuur, het ontbreken van een herstelplan daarvoor en
de belofte aan de automobilist om het 'kwartje van Kok' af te
schaffen.
20 augustus 2002
---