Nationaal Dubo Centrum
maandag 19 augustus 2002
Opening duurzame basisschool
Het cursusjaar 2002 -2003 start voor openbare basisschool 'De
Sokkerwei' in een duurzaam schoolgebouw dat onlangs is opgeleverd.
Het concept voor dit gebouw kwam in 1998 tot stand op initiatief van
de Medezeggenschapsraad van De Sokkerwei. Op basis van de kwaliteit
van de plannen kreeg het project de status van 'Demonstratieproject
Duurzaam Beslissen', een programma van de Rijksgebouwendienst om
duurzaam bouwen in de utiliteitssector te stimuleren.
Een belangrijke reden om de school duurzaam te bouwen, is de
voordelige exploitatie van het gebouw waardoor meer financiën aan het
onderwijs kunnen worden besteed in plaats van energie of water (de
school exploiteert het gebouw zelf). De investering in de
energiebesparende maatregelen is volgens berekening in zeven jaar
terugverdiend.
Ambities duurzaam bouwen
Een van de eerste stappen van dit project bestond uit het opstellen
van een plan waarin de ambities voor duurzaamheid zijn geformuleerd.
Het plan betreft naast een schoolgebouw voor basisonderwijs onder meer
naschoolse opvang, een huisartsenpraktijk en (school)woningen. Met
name voor de basisschool en de naschoolse opvang is in het plan
Sokkerwei het streven erop gericht een duurzaam gebouw te ontwerpen
dat stimulerend en ondersteunend is voor de ontwikkeling en verzorging
van duurzaam onderwijs. De school wordt gekenmerkt door de integratie
van een ecologisch ingerichte omgeving en natuurlijke processen, waar
ook de woningen deel van uit maken.
Themakeuzes
Het ontwerp, de vorm, de oriëntatie, de inrichting en de
materiaalkeuze staan in het teken van compact bouwen met een maximale
besparing, direct en indirect, van materialen en energie. Waar
mogelijk zijn lokale en regionale bronnen van materialen en energie
benut.
Om dit ambitieniveau bereikbaar te maken, zijn verschillende thema's
onderscheiden die integraal in het ontwerp zijn verwerkt. Dit zijn
onder meer het gebruik van de zon (passief, actief) gericht op een
nulenergie-balans, de toepassing van duurzame bouwmaterialen van met
name hernieuwbare grondstoffen die passen binnen een kringloop- en
ketenbeheer en zo min mogelijk verstoring van de waterbalans door
hemelwater maximaal in het gebied op te nemen in combinatie met
drinkwaterbesparing. Sociale duurzaamheid krijgt een invulling door
een aangenaam woon-, leef-, en verblijfsgebied, gebaseerd op
verblijfskwaliteit en sociale veiligheid.
Voorbeeldfunctie
De school moet een rol gaan spelen bij het verspreiden en uitwisselen
van kennis en informatie. Hiervoor heeft de gemeente Castricum in 2000
een 'Stuurgroep Duurzaam Castricum' ingesteld. Het duurzaam bouwen van
De Sokkerwei en de ontwikkeling van duurzaam basisonderwijs kunnen zo
bijdragen aan het duurzaamheidsbeleid van de gemeente, de regio en de
provincie.
De gemeente Castricum kan lessen trekken uit het bouwproces, uit de
duurzaam bouwen-ervaring en uit de kennis die tijdens het proces is
verworven. Op deze manier kan Castricum het duurzaam bouwen op een
hoger plan trekken, in het bijzonder voor de bestaande bouw. De
Stuurgroep Duurzaam Castricum moet hierbij een belangrijke rol spelen.