Gemeente Helden

Nieuwe raadscommissies in Helden Op 7 maart vonden de gemeenteraadsverkiezingen plaats en dat is het startsein geweest voor andere verhoudingen in het gemeentelijke bestuur. We noemen dit 'dualisme'. De raad richt zich voortaan sterker op de burgers en besteedt meer aandacht aan de controle van het college van burgemeester en wethouders.
Het gemeentebestuur is veranderd om ervoor te zorgen dat iedere inwoner weet wie wat doet in de gemeente. De taakverdelingen van raadsleden, wethouders, burgemeester, ambtenaren en commissies zijn opnieuw vastgelegd. Door de verandering zijn er ook nieuwe raadscommissies ingesteld. Deze commissies bespreken de plannen of de voorstellen voordat deze in de gemeenteraad aan de orde komen. Hieronder vindt u de samenstelling én de agenda's van de raadscommissies.
Samenstelling en agenda 'commissie Algemeen Bestuur en Veiligheid'

Commissievoorzitter:

P.J.M. Craenmehr.

Leden:

CDA: P.W.M. van Horen, J.W.J.A. Zelen-Versteegen, H.J.M. Kleuskens-van der Zanden*

IH'82: C.H. Benthem

VVD: M.A.E. Rutten*

PvdA: A. Matabadal

GroenLinks: S. van Hensberg*

Plaatsvervangende leden:

CDA: A.H.T. Cruijsberg-van Mullekom

IH'82: C. Verhaegh

VVD: J.A.M. Derks

PvdA: J. Krebbers*

GroenLinks: L. van Weel-Duijf*

De eerste commissie Algemeen Bestuur en Veiligheid wordt gehouden op 26 augustus om 20.30 uur in de commissiekamer (begane grond) van het gemeentehuis in Panningen. De voorzitter van de commissie nodigt u uit om bij deze commissievergadering aanwezig te zijn. De agenda is als volgt:


1. Opening.
Het raadspresidium stelt voor onderstaande agendapunten te behandelen:


2. Spreekrecht


3. Mededelingen


4. Raadsvoorstel tot het vaststellen van de verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en het intrekken van de Verordening Persoonregistraties Helden, inclusief het reglement voor de gemeentelijke bevolkingsadministratie Het betreft een aanpassing van de gemeentelijke regelgeving aan de op
1 september 2001 in werking getreden Wet bescherming persoonsgegevens. De inwerkingtreding heeft gevolgen voor het verstrekken van persoonsgegevens.


5. Bespreken stand van zaken m.b.t. verzoek om verruiming openingstijden Palladio
De commissie wordt op de hoogte gebracht van de bevindingen van het college op dit
moment nu alle partijen die hierbij betrokken zijn gehoord zijn.


6. Bespreken procedure begrotingsbehandeling
7. Ingekomen stukken

8. Rondvraag


9. Sluiting

P.J.M. Craenmehr.


---

---
Samenstelling en agenda 'commissie Economische Zaken'

Commissievoorzitter:
R. Janssen

Leden:

CDA: M.P.J. Ebisch-Brummans, J.M.B. Meulendijks, J.M. van Lier*

IH'82: C.H. Benthem

VVD: J.A.M. Derks

PvdA: B. Hendriks*

GroenLinks: B. den Blanken*

Plaatsvervangende leden:

CDA: P.H.G. Nouwen*

IH'82: L. Leenders*

VVD: M. Rutten*

PvdA: J. op de Ven*

GroenLinks: A. Philipsen

De eerste commissie Economische Zaken wordt gehouden op 28 augustus om 19.30 uur in de commissiekamer (begane grond) van het gemeentehuis in Panningen. De voorzitter van de commissie nodigt u uit om bij deze commissievergadering aanwezig te zijn. De agenda is als volgt:


1. Opening.
Het raadspresidium stelt voor onderstaande agendapunten te behandelen:


2. Spreekrecht


3. Mededelingen


4. Raadsvoorstel tot het beschikbaar stellen van een raamkrediet ad 320.000,00 voor
het aanbrengen van beveiligingsvoorzieningen in schoolgebouwen De commissie bespreekt het voorstel om 320.000,= te investeren in beveiliging van
schoolgebouwen om daarmee de premie voor de eigenarenverzekeringen te verminderen.


5. Raadsvoorstel tot werving van ondernemers buiten de gemeente Helden voor de Pit.
De commissie bespreekt het voorstel om af te wijken van het uitgangspunt dat de bezetting van het winkelcentrum de Pit voor 80 % uit lokale ondernemers moet bestaan. Tevens wordt het advies van de branche advies commissie over de invulling van der Pit besproken..
6. Raadsvoorstel tot het vaststellen van: I. de reservepositie grondexploitatie II. de diverse geactualiseerde grondexploitaties per 1-1-2002 en de daarin vermelde bouwterrein-prijzen III. de nota fonds bovenwijkse voorzieningen IV. de nota fonds sanering milieuhinderlijke bedrijven De commissie bespreekt de jaarlijks te actualiseren grondexploitaties van woon-, winkel- en industriegebieden en de daaruitvoortvloeiende kavelprijzen. Tevens wordt de reservepositie grondexploitatie besproken waarin alle resultaten van de exploitaties worden verzameld met als doel te bekijken welke financiële buffer nodig is om de toekomstige tekorten op te vangen.


7. Actieve informatie:
- Helden-Dorp: toeristische visie

8. Ingekomen stukken

9. Rondvraag


10. Sluiting


R. Janssen

---

---

Samenstelling en agenda 'commissie Leefbaarheid'

Commissievoorzitter:

J. Verhoijsen

Leden:

CDA: M.G.J.A.C. Absil, L.H.J. Caelers-Bos, M. Amhaouch, P. Lormans*

IH'82: J.W.P.M. van Horen, W. Naus*

VVD: J.A.M. Derks

PvdA: J. op de Ven*

GroenLinks: A. Philipsen

Plaatsvervangende leden:

CDA: A.P.L. Gijsen*

IH'82: M. Gielen*

VVD: P.J.M. Craenmehr

PvdA: A. Matabadal

GroenLinks: M. Buddemeijer*

De eerste commissie Leefbaarheid wordt gehouden op 27 augustus om 19.30 uur in de commissiekamer (begane grond) van het gemeentehuis in Panningen. De voorzitter van de commissie nodigt u uit om bij deze commissievergadering aanwezig te zijn. De agenda is als volgt:


1. Opening
Het raadspresidium stelt voor onderstaande agendapunten te behandelen:


2. Spreekrecht


3. Mededelingen


4. Raadsvoorstel tot het vaststellen van het onderwijskansenplan 2002-2006
De commissie bespreekt het onderwijskansenplan wat een vervolg is op het in 1998 door de raad vastgestelde onderwijsachterstandenplan. Het plan is het beleidskader dat de raad voor 4 jaar vaststelt en tot doel heeft de talenten van leerlingen zo optimaal mogelijk te ontplooien. Het gaat hierbij vooral om kinderen en jongeren die op grond van sociale, economische en culturele factoren minder kans hebben op een succesvolle loopbaan.


5. Raadsvoorstel tot het vaststellen van het projectplan Lokaal vrijwilligerswerk in de
schijnwerper.
De commissie bespreekt het plan voor het doorontwikkelen van het vrijwilligersbeleid in de gemeenten Helden, Kessel Maasbree en Meijel.


6. Ingekomen stukken

7. Rondvraag


8. Sluiting

J. Verhoijsen

---

---

Samenstelling en agenda 'commissie Ruimte en Sport'

Commissievoorzitter:

C. Verhaegh

Leden:

CDA: M.L.M. Verhoijsen, M.J.G. Kersten*, J.T.M. Timmermans*

IH'82: M. Peeters*

VVD: S.M.G. Vintges*

PvdA: T. van Rijn*

GroenLinks: R. Janssen

Plaatsvervangende leden:

CDA: P.L.T. Maessen*

IH'82: J.W.P.M. van Horen

VVD: P.J.M. Craenmehr

PvdA: B. Hendriks*

GroenLinks: S. van Hensberg*

De eerste commissie Ruimte en Sport wordt gehouden op 29 augustus om 19.30 uur in de raadszaal van het gemeentehuis in Panningen. De voorzitter van de commissie nodigt u uit om bij deze commissievergadering aanwezig te zijn. De agenda is als volgt:


1. Opening
Het raadspresidium stelt voor onderstaande agendapunten te behandelen:


2. Spreekrecht


3. Mededelingen


4. Raadsvoorstel tot het vaststellen van een nieuwe wegenlegger in het intrekken van
de wegenlegger uit 1975
De commissie bespreekt het voorstel omtrent de huidige structuur van het wegennet van de gemeente met daarin vast te stellen alle gewenste openbare wegen die gelegen zijn buiten de bebouwde kom


5. Raadvoorstel tot het instemmen met het sluiten van de bestuursovereenkomst
Reconstructiewet concentratiegebieden De commissie bespreekt het voorstel om op bestuurlijk niveau een overeenkomst te sluiten over de wijze van betrokkenheid van gemeenten en waterschappen bij de totstandkoming en uitvoering van het reconstructieplan, alsmede over de afstemming met de procedures voor vaststelling of herziening van bestemmingsplannen.


6. Raadsvoorstel tot onttrekking aan het openbaar verkeer van de onverharde weg
tussen de Neerseweg en t Höltje te Helden De commissie bespreekt het voorstel tot onttrekking van bovengenoemde weg aan het openbaar verkeer met als doel deze grond te kunnen ruilen. Na de ruil kan er een opvangbassin van hemelwater gerealiseerd worden in Helden-Dorp.


7. Raadsvoorstel tot wijziging van het beleid tot afwenteling van planschadeclaims
De commissie bespreekt het voorstel om het beleid te wijzigen en in overeenstemmin te brengen met de laatste uitspraak van de rechter hierover. Doel is om de planschadekosten die kunnen ontstaan door wijziging van het bestemmingsplan in het belang van een aanvrager niet ten laste van de gemeente te laten komen maar voor rekening van de aanvrager.


8. Raadsvoorstel tot uitvoering en gedeeltelijke bekostiging van de aanleg van een
leisure-park in sportcomplex de Riet te Panningen De commissie bespreekt het voorstel omtrent de aanleg van de atletiekbaan en overige trendy sportvoorzieningen zodat een multifunctioneel sportcomplex ontstaat.
9. Raadsvoorstel tot instemming met de bouwsteen reconstructie district Helden e.o.
De commissie bespreekt de bouwsteen die een gebiedsspecifieke invulling weergeeft van de ontwikkelingsmogelijkheden voor de landbouw en de recreatie en toerisme en de verbetering van de leefbaarheid in Helden en omgeving. Deze bouwsteen vormt samen met andere bouwstenen de basis voor het door de provincie op te stellen reconstructieplan voor Noord en Midden Limburg.
10. Actieve informatie:
- woningbouwcontingenten
- dossier Egchel-Noord
- verkeerssituatie Kaumeshoek Het college geeft informatie aan de commissie over de onderwerpen die onder dit agendapunt zijn genoemd.


11. Ingekomen stukken


12. Rondvraag



13. Sluiting


C. Verhaegh


---

---

De commissiekamer is bereikbaar via de zij-ingang, links van de hoofdingang, de raadszaal via de hoofdingang.

Via de gemeentelijke website: www.helden.nl kunt u de achterliggende stukken downloaden. U vindt deze onder 'Nieuws & Actueel' bij 'De meest recente agenda's'. Ook liggen in de infohoek van het gemeentehuis de agendas en notulen van de raadscommissies voor iedereen ter inzage.

Spreekrecht

Iedereen kan gebruik maken van het spreekrecht, dit is het democratisch recht om mondeling toelichting te geven op een onderwerp. Het spreekrecht kent wel enkele spelregels:


* het spreekrecht geldt alleen voor onderwerpen die op de agenda van de commissie staan;

* het spreekrecht geldt voor maximaal 10 minuten;
* wilt u gebruik maken van het spreekrecht dan moet u dit vooraf aan de vergadering bij de voorzitter van de commissie melden.


-