AutoRai
19-8-2002
Nieuwe Fiat Ulysse: markant en innovatief
De nieuwe Fiat Ulysse staat nu in de showroom van de Fiat-dealers. De prijslijst begint bij 29.950,-. De tweede generatie Ulysse is dynamisch en veelzijdig en beschikt over innovatieve techniek. Aan boord vinden maximaal acht personen een plaats.
Het signalement van de tweede generatie Fiat Ulysse geeft al aan dat
we te maken hebben met een topklasse ruimtewagen die op de meest
veeleisende rijders mikt en die ook nog eens zon 2.000 Euro gunstiger
is geprijsd dan de concurrentie. De nieuwe Ulysse staat vanaf heden in
de showroom van de Fiat-dealers.
Maar er is meer goed nieuws: met een prijs vanaf 29.950,- ligt de lat
ondanks de verfijnde techniek niet zo hoog dat de Ulysse buiten het
bereik van de zakelijke rijders valt. Sterker nog: in het segment van
de grote MPVs zal hij zeker de aandacht trekken. Ook als alternatief
voor de luxe middenklassers komt de nieuwe ruimte-Fiat nadrukkelijk in
beeld. Dat geldt beslist ook voor de Ulysse 2.0 16V JTD die voor
34.950,- in de prijslijst staat. Kortom: een aantrekkelijke aanbieding
in de topklasse van de MPVs. Al bij de eerste kennismaking met de
Ulysse wordt duidelijk dat alleen de naam gelijk is gebleven. De
Italiaanse ruimteauto krijgt het karakteristieke Fiat gezicht van de
nieuwe modelgeneratie mee en is ook in alle richtingen gegroeid. Zijn
maten: 475 centimeter lang, 186 breed en 175 centimeter hoog. Zoals de
kenners meteen zien, hoort hij niet alleen door zijn stijlvolle
uitstraling maar ook door zijn formaat in een hoger segment van de
autowereld thuis dan de voorgaande Ulysse. De korte motorkap, de
karakteristieke grille en koplampen, de panoramische voorruit en de
boogvormige a-stijlen verlenen hem een zeer dynamische uitstraling.
Aan de achterkant vallen de hoog doorgetrokken achterlichtblokken en
de grote, zeer praktische achterdeur op. Binnenin de auto valt met
dank aan het riante glasoppervlak meteen op hoe goed het zicht rondom
is. En daarmee het overzicht op het verkeer.
Compleet nieuw
Binnenin wordt meteen duidelijk dat het interieur nieuw en bijzonder
eigentijds is uitgevoerd. De grote ramen, het kleurcontrast tussen
boven- en onderzijde van het dashboard met daarin drie centraal
geplaatste meters, de ergonomisch rond het stuurwiel gemonteerde
bedieningselementen, de hoog geplaatste schakelpook, het
indicatiepaneel recht voor de rijder, letterlijk alles helpt mee om
van de cockpit een overzichtelijk en logisch te bedienen geheel te
maken. Uiteraard is ook in de Ulysse een hoofdrol weggelegd voor het
inmiddels vermaarde Connect telematicasysteem, dat in dit geval een
prima afleesbaar 7 inch groot beeldscherm heeft meegekregen. Omdat
alle (bedienings)elementen op de juiste hoogte zijn geplaatst,
ontstaat in de Ulysse wederom een prachtig vrij en glad
vloeroppervlak. Met alle bijbehorende extra bewegings- en zitruimte.
Ook de nieuw ontwikkelde, sportief geprofileerde stoelen en natuurlijk
de aangenaam hoge en ontspannen zithouding in de Italiaanse MPV
garanderen perfect ontspannen ritten. Hoe lang de reis en hoe ver de
bestemming ook is. Het spreekt vanzelf dat ook de bekleding en
afwerking van het Ulysse interieur van het hoogste niveau is.
Vijf tot acht personen
De nieuwe Fiat Ulysse kan afhankelijk van zijn inrichting vijf tot
acht personen vervoeren. De voorstoelen zijn desgewenst draaibaar
uitgevoerd (Captains Seats) zodat de voorste zitmeubels samen met de
uitneembare en omklapbare stoelen op de tweede en derde zitrij ook bij
een stop onderweg optimaal kunnen worden benut. Zo kan er zelfs een
soort zithoekje worden gecreëerd rondom de middenstoel die dienst kan
doen als tafeltje. In dit verband moet meteen een ander praktisch
detail worden aangestipt: in de middenconsole is een koelvak
ingebouwd. De Ulysse zit vol met dergelijke vondsten. Van de
mogelijkheid de schuifdeuren elektrisch bedienbaar te maken, via de
slim geplaatste handgrepen op de stijlen die het instappen
vergemakkelijken tot de talloze bergvakken en laden, en de klaptafels
achterop de stoelen. Er is zelfs aan een opbergmogelijkheid voor
paraplus en een uitneembaar afvalbakje gedacht. Vanzelfsprekend biedt
de Fiat Ulysse steeds voortreffelijke laadmogelijkheden, die dankzij
de omklapbare en uitneembare achterstoelen natuurlijk aan elke
gelegenheid kunnen worden aangepast. Aan alles is gedacht, zelfs een
speciaal laadnet ontbreekt niet. De Ulysse toont inhoud wanneer het
aankomt op een fikse vervoersklus. Zijn laadruimte meet maximaal bijna
drie kubieke meter, bij een laadlengte van maar liefst 220 centimeter.
Intelligente veiligheid
De toegepaste veiligheidstechniek weerspiegelt de nieuwste stand van
de techniek. Zes airbags, waaronder twee window airbags, garanderen
bescherming op alle drie de zitrijen. Maar ook driepuntsgordels,
Isofix kinderstoel bevestiging en in hoogte en hoek verstelbare
hoofdsteunen zijn zeker het vermelden waard. De Ulysse krijgt de meest
verfijnde elektronische beschermingssystemen mee. ABS met EBD en een
noodstop rem assistent zorgen samen met de schijfremmen (waarvan twee
inwendig geventileerd) voor een optimale vertraging. Bij plotseling
remmen worden de alarmlichten automatisch ingeschakeld. Ook
antislipregeling en in de topversie zelfs ESP stabiliteitsregeling
zijn standaard. Vermeldenswaardig is ook de centrale vergrendeling die
bij 10 kilometer per uur automatisch actief wordt, maar de deuren bij
een botsing meteen weer ontsluit. Op hetzelfde moment wordt de
brandstoftoevoer geblokkeerd om brandgevaar te voorkomen.
Uitrusting op niveau
Getuige onder andere de volgende standaard geleverde zaken, durven wij
hardop te spreken van een compleet uitgevoerde auto: in kleur gespoten
bumperspoilers, stuurbekrachtiging, toerenteller, mistlampen, getint
warmtewerend glas, een afdekhoes over de bagageruimte, meervoudig
verstelbare voorstoelen, tripcomputer met beeldscherm, radio met
CD-speler en acht speakers, afstandsbediening op de centrale
deurvergrendeling, elektrisch bedienbare ramen en bijvoorbeeld
anti-diefstal startblokkering. Een opvallend en vooral ook heel handig
nieuwtje - je vraagt je bijna af waarom het niet al lang gangbaar is -
vind je tegen het dak: een speciale spiegel om de kinderen achterin
zonder omkijken in de gaten te kunnen houden. De Ulysse-lijn begint
met de Active uitvoeringen. Wie nog wat hogere eisen aan de uitrusting
stelt, kan kiezen voor de Dynamic-, Emotion- of de zeer luxe Admiral
versies. Die meest verfijnde Ulysse wordt overigens vanaf begin 2003
leverbaar in de vorm van de 3.0 V6 Admiral. Individuele wensen kunnen
worden vervuld middels de lijst van fraaie extras. Waaronder de al
genoemde elektrisch bedienbare deuren, automatisch inschakelende
verlichting en bandenspanningssensoren.
Motoren en transmissies
Er is een keuze uit twee benzinemotoren en twee direct ingespoten
turbodiesels met common-rail techniek. Bij de benzine krachtbronnen
ligt het niveau reeds bij de basismotor zeer hoog: een 2.0 16V met 100
kW/136 pk en een trekkracht van maar liefst 190 Nm. Dat vertaalt zich
in een acceleratie van nul naar honderd in 11,2 seconden en een top
van 185 kilometer per uur. Overigens blijft het verbruik bescheiden,
zeker als je het formaat en de prestaties van de Ulysse in ogenschouw
neemt: 9,1 liter op 100 kilometer. De grote benzineversie paart
imposante prestaties aan een klasse uitstraling. De Ulysse 3.0 V6 24V
is een topper in dit segment. Hij levert 150 kW/204 pk en 285 Nm. Dit
staat borg voor een top van 205 kilometer per uur en een sprint naar
100 km/h binnen 10 tellen. Gemiddeld verbruik: 11,5 liter op 100
kilometer. Eveneens interessante uitvoeringen zijn de beide JTDs.
Juist in deze klasse wordt veel met diesels gereden en tellen aspecten
als verbruik en souplesse zwaar mee. Daar komt bij dat de meerprijs
voor een direct ingespoten diesel zeer binnen de perken is gebleven.
Vanaf 34.950 euro is er de Ulysse 2.0 16V JTD. Hij levert 80 kW/109 pk
en een trekkracht die de V6 benadert: 270 Nm. De standaardsprint doet
een dergelijke Ulysse in 13,4 seconden en hij laat een topsnelheid van
174 kilometer per uur noteren, dit alles bij een voortreffelijk laag
verbruik van 7 liter per 100 kilometer. Minder dan 1 op 14 dus! De
overtreffende trap op turbodieselgebied is de 2.2 16V JTD, een
common-rail krachtbron die maar liefst 94 kW/128 pk levert, een
fantastische trekkracht van 314 Nm in huis heeft en daarbij
opmerkelijk rustig is. Dat is terug te voeren op zijn trilling
dempende balansassen en talloze andere technische snufjes. Ook de
2.2-literversie gaat al vanaf lage toerentallen met speels gemak aan
het werk en legt in alle opzichten een voorbeeldige souplesse aan de
dag. Hij snelt in 12,6 seconden naar de honderd, laat een top van 182
kilometer per uur noteren en onderscheidt zich ook positief door zijn
voorbeeldige milieueigenschappen. Het verbruik blijft beperkt tot 7,4
liter op 100 kilometer en de Ulysse 2.2 16V JTD krijgt ook nog een
geavanceerd roetfilter in zijn uitlaattraject mee. Er is een keuze uit
een handgeschakelde vijfversnellingsbak en een automatische
transmissie.