Gemeente Amsterdam
Maatregelen voetbalseizoen 2002/2003
1 Inleiding
In de afgelopen periode is tussen de diverse partners (Ajax, Arena,
gemeente, OM en politie) overleg geweest over de aanpak voor het
nieuwe voetbalseizoen 2002/2003. Hiervoor zijn diverse memo's en
notities opgesteld. Deze notitie behelst het pakket aan maatregelen
dat Ajax heeft voorgelegd vast te stellen en voor te leggen aan de
driehoek van Amsterdam. Bij goedkeuring van de driehoek zullen deze
maatregelen als uitgangspunt dienen voor het nieuwe voetbalseizoen.
Gezien de korte tijdsperiode is Ajax inmiddels wel begonnen met de
implementatie van de maatregelen. De notitie is vooraf besproken met
vertegenwoordigers van de subdriehoek (gemeente, politie en OM), Ajax
en de Arena.
Voor deze notitie is gebruik gemaakt van verschillende bronnen:
* memo van 8 april 2002 waarin Ajax een overzicht geeft van de
maatregelen naar aanleiding van de wanordelijkheden tijdens en na
afloop van de wedstrijd Ajax 2- FC Utrecht;
* evaluatie van het afgelopen voetbalseizoen 2001-2002;
* Amsterdams Convenant Betaald Voetbal;
* Beleidskader voetbalvandalisme en -geweld (september 1997).
Verder heeft er een gesprek plaatsgevonden tussen de politie en Ajax
over de maatregelen voor het voetbalseizoen 2002-2003. Voorafgaande
aan deze reactie is het goed de uitgangspunten voor het beleid rond
voetbalgeweld te vermelden:
* Uitgangspunten voor beleid zijn geformuleerd in het Amsterdamse
convenant betaald voetbal en het beleidskader bestrijding
voetbalvandalisme en -geweld;
* De verantwoordelijkheid voor het organiseren van
voetbalwedstrijden ligt bij Ajax. Ajax is verantwoordelijk voor de
organisatie en maatregelen bij voetbalwedstrijden;
* De overheid (lees: gemeente) heeft een aanvullende taak. Daar waar
nodig dient de overheid aanvullende maatregelen te treffen
(bijvoorbeeld in de vorm van politie-inzet of gebruik van
specifieke bevoegdheden van de overheid);
* De politie-inzet zal tot een minimum beperkt moeten blijven. De
inzet is afhankelijk van de risico's en wordt per wedstrijd
bekeken. Uitgangspunt is de verantwoordelijkheid van de
organisator voor een ordelijk en veilig verloop van de wedstrijd
in het stadion;
* De maatregelen zijn gericht op het voorkomen en beheersen van
(collectief) wangedrag van supporters. Bij misdragingen en/of
wanordelijkheden moet een 'lik-op-stuk' beleid gevoerd worden.
2 Maatregelen
Voor het nieuwe seizoen is het noodzakelijk te komen tot een sluitend
pakket aan maatregelen. Op basis van een inventarisatie van alle
maatregelen komen wij tot een onderverdeling naar de volgende
onderwerpen:
1 Overlegstructuur
2 Maatregelen bij thuiswedstrijden
3 Beleid richting zuidzijde (vakken 125 t/m 129)
4 Stadionverboden
5 Alcohol en drugs
6 Fysieke inrichting stadion
7 Verkeersmaatregelen
8 Maatregelen bij uitwedstrijden Ajax
9 Supportershome
2.1 Overlegstructuur
Ajax constateert in haar memo van 8 april dat er een aantal jaren
onvoldoende structureel overleg is geweest tussen de gemeente,
politie, justitie en Ajax over openbare orde en veiligheid rond
wedstrijden van Ajax. Het voorstel van Ajax een stuurgroep in te
stellen in aanwezigheid van de grote driehoek lijkt niet noodzakelijk.
Op dit moment vindt beleidsmatig overleg plaats in de subdriehoek waar
vertegenwoordigers van bestuur, justitie en politie aanwezig zijn die
namens de driehoek het woord voeren.
Wij stellen de volgende structuur voor. Eén keer per jaar vindt
overleg plaats tussen de driehoek en Ajax over het verloop van het
voetbalseizoen en vaker, indien nodig. Daarnaast functioneert het
beleidsoverleg dat 12 keer per jaar bij elkaar komt. Dit
beleidsoverleg heeft als doel elkaar te informeren over de voortgang
van het voetbalseizoen en te bespreken of de vooraf opgestelde
afspraken nog voldoen. Wel zal nader gekeken moeten worden naar de
inhoud, voorbereiding en bezetting van het beleidsoverleg. Tot slot
bestaat er het reguliere evenementenoverleg waar de specifieke
wedstrijden worden besproken met vertegenwoordigers van de
verschillende partijen.
2.2 Maatregelen bij thuiswedstrijden
Ajax heeft inmiddels haar uitgangspunten geformuleerd voor de
wedstrijdorganisatie seizoen 2002/2003. Het betreft hier maatregelen
op het terrein van de kaartverkoop, vervoerwijze bezoekende BVO, de
toegangscontrole en andere pro-actieve maatregelen. Hierbij heeft Ajax
onderscheid gemaakt in wedstrijden met een hoog, midden en laag
risico. Voor elke categorie heeft Ajax een aantal maatregelen
voorgesteld die als basis dienen voor de organisatie van de
thuiswedstrijden. Het overzicht van deze maatregelen is opgenomen in
bijlage 1. De driehoek kan zich vinden in de wedstrijdvoorwaarden
zoals door Ajax opgesteld. Wel is de driehoek van mening dat de
wedstrijden tegen NEC en AZ tot de wedstrijden met midden risico
behoren in plaats van het door Ajax voorgestelde laag risico.
De legitimatieplicht is een belangrijke maatregel die Ajax, volgens
deze voorwaarden, bij alle thuiswedstrijden wil gaan toepassen. Een
succesvolle toepassing van deze maatregel kan pas plaatsvinden,
wanneer aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
- er dient door Ajax een maximale inspanning te worden geleverd om met
behulp van de legitimatieplicht de personen met een stadionverbod uit
het stadion te weren. Ajax heeft aangekondigd de supporters te zullen
informeren over de legitimatieplicht via een bijsluiter bij de
verzending van de seizoenkaarten, via een informatieboekje bij de
eerste thuiswedstrijd van Ajax en via een persoonlijke brief aan de
seizoenkaarthouders van de 1e ring vak Zuid. Aan de zuidzijde van het
stadion zal een integrale controle plaatsvinden. Deze keuze is terug
te voeren op het feit dat de meeste stadionverboden aan de zuidzijde
van het stadion zijn afgegeven. De controle aan de zuidzijde zal
worden uitgevoerd door de beveiligingsorganisatie van WWS. De politie
zal, waar nodig, ondersteuning verlenen;
- de beveiligingsorganisatie van Ajax/Arena (WWS) dient haar eigen
informatiepositie op te bouwen om personen met een stadionverbod te
herkennen en hun de toegang tot het stadion te weigeren;
- bij de procedure met betrekking tot het weigeren van personen met
een stadionverbod zullen de volgende stappen worden onderscheiden. De
eerste stap is dat de beveiligingsorganisatie van Ajax de persoon met
een stadionverbod weigert en de toegangskaart in beslag neemt. Direct
daarop volgt de tweede stap, waarbij de beveiligingsorganisatie de
politie informeert, die vervolgens de desbetreffende persoon aanhoudt.
* De handhaving van de strafrechtelijke stadionverboden valt onder
verantwoordelijkheid van de politie.
2.3 Beleid richting zuidzijde (vakken 125 t/m 129)
Een groot deel van de problemen heeft te maken met het gedrag van
Ajax-supporters op de vakken 125 t/m 129. Uit de evaluatie van de
politie blijkt dat de supporters uit deze vakken zich vorig seizoen
meermalen collectief hebben misdragen. Zonder over te gaan tot
stigmatisering van een groep is het wel duidelijk dat het publiek in
dit deel van het stadion voor het grootste deel van de ongeregeldheden
zorgt.
Een consistent beleid van Ajax richting deze groep is dan ook
noodzakelijk. Ajax stelt in de memo van 8 april jl. voor de vakken 125
t/m 129 een 'members only' gebied te maken. In een gesprek tussen de
korpschef van Amsterdam en de algemeen directeur van Ajax is bovendien
gekeken naar de mogelijkheden de feitelijke groep raddraaiers
persoonlijk aan te spreken. Sleutelfiguren uit deze groep (ongeveer 50
personen) zullen bijeen worden geroepen om hen duidelijk te maken dat
een nieuw regime gaat gelden, waarbij wangedrag tot langdurige
uitsluiting leidt. Ook zal duidelijk moeten worden dat bij collectief
wangedrag Ajax tot maatregelen over zal gaan. Hiermee wordt getracht
de interne sociale controle van de groep uit deze vakken te
stimuleren. De bijeenkomst zal begin augustus plaatsvinden.
Inzake het terugkeerbeleid en het verschaffen van nieuwe seizoenkaarten voor de vakken 125 t/m 129 moet een onderscheid worden gemaakt tussen nieuwe aanwas en een terugkeer na een stadionverbod. Voor de eerste categorie wordt een ballotagecommissie (bestaande uit 2 medewerkers Ajax, 1 persoon Supportersvereniging Ajax, 1 persoon Onafhankelijke Fanclub Ajax, 1 persoon uit Publieksforum en 1 WWS'er) ingesteld die bekijkt of het mogelijk is nieuwe mensen tot deze vakken toe te laten. De criteria voor toelating worden door deze ballotagecommissie ontwikkeld: in ieder geval is de keuze voor toelating afhankelijk van de reeds bestaande wachtlijst en de beschikbare informatie van de aanvrager. De politie zal de ballotagecommissie adviseren over de vraag of Ajax de aanvragers wel of niet moet weigeren voor een seizoenkaart voor die vakken.
Voor de terugkeer na een stadionverbod geldt het algemene regime voor
stadionverboden (zie paragraaf 2.4). Voor een terugkeer naar de
specifieke vakken 125 t/m 129 geldt bovendien dat na een stadionverbod
de supporters op de wachtlijst terechtkomen, waarna door de
ballotagecommissie beoordeeld wordt of zij toegang krijgen tot deze
specifieke vakken. In ieder geval zullen de supporters op de vakken
125 t/m 129 na een stadionverbod niet automatisch terugkeren naar deze
vakken.
2.4 Stadionverboden
Het opleggen van een stadionverbod is geregeld in het Amsterdamse
convenant (artikel 2.7.7). De procedure rond stadionverboden dient
strak gehandhaafd te worden. Ajax stelt dat indien een persoon
gedagvaard is of indien de club zelf over bewijs van dergelijke
delicten beschikt, met onmiddellijke ingang een stadionverbod wordt
opgelegd. Dit houdt in dat politie en justitie de gegevens over
aangehouden verdachten zo snel mogelijk aan Ajax verstrekken met
inachtneming van de OM-richtlijn voor de bestrijding van
voetbalvandalisme en -geweld. Ajax zal er vervolgens voor zorgdragen
dat deze personen het verbod krijgen opgelegd.
Dit geldt ook voor de inbeslagname van seizoenkaarten. Het voorstel is
Ajax zelf in de gelegenheid te stellen de seizoenkaarten in te nemen
na aanhoudingen door de politie. De verdere uitwerking van deze
procedure dient in overleg tussen Ajax, politie, gemeente en OM plaats
te vinden. De driehoek onderschrijft de voorgestelde procedure.
Waar het gaat om de handhaving van de stadionverboden en
seizoenkaarten, het volgende. De legitimatieplicht ter controle op
stadionverboden is de volgende stap in de handhaving. Zolang het
stadionverbod van kracht is, heeft de persoon met het stadionverbod
geen recht op toegang tot het stadion. Ook dient Ajax ervoor te zorgen
dat de persoon geen gebruik meer kan maken van zijn seizoenkaart. Ajax
is verantwoordelijk voor de handhaving van beiden. De driehoek stemt
in met deze lijn.
Wel is de uitvoering afhankelijk van de handhaving: het moet worden
voorkomen dat supporters met een stadionverbod het stadion
binnenkomen. De legitimatieplicht ter controle op het stadionverbod
kan een meerwaarde bieden, mits de controle op een strikte wijze
plaatsvindt. De politie levert hier een aanvullende rol. In het gebied
rond de Arena zal de politie zich maximaal inspannen de
strafrechtelijke stadionverboden te handhaven.
Het volgende punt betreft het terugkombeleid na afloop van een
stadionverbod. Hierover zal op landelijk niveau worden gesproken.
Invoering van landelijk beleid wordt niet eerder verwacht dan met
ingang van het seizoen 2003-2004. Vooruitlopend op de invoer van
landelijk beleid, stelt Ajax met ingang van het seizoen 2002-2003 het
volgende beleid vast:
* Stadionverbod van 6 maanden: na afloop kan men in aanmerking komen
voor een seizoenkaart; wanneer men binnen 24 maanden weer bestraft
wordt voor welke overtreding dan ook, dan komt men automatisch in
een stadionverbod van 24 maanden met daarna nogmaals een
voorwaardelijke periode van 24 maanden gedurende welke men geen
recht heeft op een seizoenkaart. Wel blijft het voor deze
categorie mogelijk een los kaartje te kopen;
* Stadionverbod 12 maanden: na afloop komt men voor een periode van
12 maanden extra niet in aanmerking voor een seizoenkaart: wel
wederom voor een los kaartje;
* Bij stadionverboden van langere duur geldt dezelfde periode als
termijn waarin men geen seizoenkaart kan kopen.
Deze aanpak houdt in dat mensen die vanaf het begin van het seizoen
2002-2003 (de wedstrijd om de Johan Cruijff-schaal op 10 augustus
2002) een stadionverbod krijgen opgelegd in de bovenstaande regeling
vallen. Hiermee loopt Ajax vooruit op mogelijk beleid/maatregelen die
op landelijk niveau door de Interdisciplinaire Stuurgroep worden
genomen. In ieder geval zullen Ajax en de gemeente Amsterdam er bij
deze stuurgroep op aandringen dat hier voor het volgend seizoen
landelijk beleid voor wordt ontwikkeld.
2.5 Alcohol en drugs
Het niet meer schenken van alcohol staat expliciet opgenomen in het
beleidskader van 1997 (pagina 14). In het voorstel inzake de
uitgangspunten voor de wedstrijdorganisatie stelt Ajax voor een
alcoholverbod in te stellen bij thuiswedstrijden met een hoog risico
(PSV, Utrecht en Feyenoord). Vorig seizoen was in een deel van het
seizoen bij alle thuiswedstrijden een alcoholverbod ingesteld. Voor
dit nieuwe seizoen geldt bij wedstrijden met een midden en laag risico
geen alcoholverbod. Wel kan besloten worden een alcoholverbod in te
stellen, wanneer hier aanleiding toe is (bijvoorbeeld incidenten,
beschikbare informatie over verstoringen openbare orde enzovoorts).
Inzake drugsgebruik is het uitgangspunt dat er geen drugs worden gebruikt of verhandeld binnen het stadion. Binnen het stadion is Ajax verantwoordelijk voor de aanpak van handel en gebruik in drugs. Bij binnenkomst is de controle gericht op het niet binnenlaten van drugs. Ten aanzien van het drugsbeleid wordt afgesproken dat bij openlijk gebruik of handel in het stadion een stadionverbod wordt uitgedeeld. Wanneer drugs wordt aangetroffen bij het fouilleren, dan zullen de supporters in kwestie overgedragen worden aan de politie.
2.6 Fysieke inrichting stadion
Ajax heeft, in samenspraak met de Arena, diverse voorstellen gedaan
voor aanpassing van de infrastructuur van het stadion. Het betreft
hier een strikte compartimentering van het stadion in 9 delen, het
terugbrengen van cruciale sectorscheidingen in de oorspronkelijke
staat en waar nodig versterken en het beter beveiligen van de toegang
tot het hoofdgebouw. Het doel is te komen tot een striktere scheiding
tussen de vakken en de omlopen. De driehoek ondersteunt de voorstellen
van Ajax voor aanpassing van de fysieke inrichting van het stadion.
Een apart punt is de uitbreiding van het sfeervak 410. Ajax stelt voor het sfeervak 410 met 150 supporters uit te breiden richting vak 409. In de afgelopen seizoenen zijn meerdere malen problemen ontstaan vanuit het sfeervak 410 richting het bezoekersvak. Ook buiten het stadion laten deze supporters zich niet onbetuigd. Er dient daarom voorkomen te worden dat hier een tweede probleemgebied ontstaat. Ajax zal met de bezoekers uit deze vakken afspraken maken over hun gedrag en de handhaving van de orde en veiligheid in dit deel van het stadion. Eventuele fysieke maatregelen kunnen hierbij preventief werken. Mocht Ajax in de toekomst het vak nog verder willen uitbreiden, dan is dit afhankelijk van het wel of niet ontstaan van problemen op het gebied van de orde en veiligheid.
2.7 Verkeersafwikkeling
De politie constateert in haar evaluatie dat de reductie van inzet van
de politie bij de verkeersafwikkeling niet heeft geleid tot een
significante toename van de afwikkeltijd. In het convenant staat onder
2.12.3 het volgende vermeld: 'Ajax ondersteunt de politie actief bij
het tegengaan van diefstal uit auto's en de verkeersregulering op de
parkeerplaatsen bij het stadion. Het probleem van de
verkeersafwikkeling beperkt zich niet tot voetbalwedstrijden'. De
infrastructuur rondom het stadion vergt aanpassingen die verder reiken
dan inzet van verkeersbegeleiders en/of politiemensen. Dit probleem
zal dan ook in een apart breed samengesteld overleg besproken moeten
worden.
2.8 Maatregelen bij uitwedstrijden
In de memo van 8 april stelt Ajax diverse maatregelen voor bij het
bezoek van supporters bij uitwedstrijden (alleen uitkaarthouders,
controle op uitkaart, centrale opstapplaats). Voor de uitvoering van
deze maatregelen is Ajax zelf verantwoordelijk.
Ajax stelt voor geen alcohol meer te verkopen tijdens de heenreis van het verplichte bus- en treinvervoer van Ajax-supporters en stelt voor bij ongeregeldheden tijdens het vervoer van en naar uitwedstrijden geen supporters meer mee te nemen bij de eerstvolgende uitwedstrijd.
De supportersvereniging Ajax uit in een brief kritiek op de
verplichting tot een centrale instap voor busreizen naar
uitwedstrijden. Deze maatregel vindt plaats op initiatief van Ajax en
is ook afhankelijk van het beleid dat door de ontvangende gemeente
wordt gevoerd. Wanneer zij de Ajax-supporters via een trein- of
buscombi willen ontvangen, zal daarin moeten worden voorzien. De
ervaring leert dat in 90 % van de uitwedstrijden Ajax een geheel of
gedeeltelijke combi opgelegd krijgen. De organisatie en uitvoering van
deze maatregel kunnen echter op meerdere manieren plaatsvinden en is
een verantwoordelijkheid van Ajax. Ajax kiest bij de eerstkomende
uitwedstrijd voor een centrale opstapplaats. In de daarop volgende
wedstrijden zal bekeken worden in hoeverre decentrale opstapplaatsen
worden gehanteerd. Bij het vervoer van de supporters controleert Ajax
de supporters op het bezit van een uitkaart en de vraag of zij een
stadionverbod opgelegd hebben gekregen.
2.9 Supportershome
Reeds geruime tijd bestaat er een discussie over de vestiging van het
supportershome voor Ajax. De vestiging van het supportershome aan de
noordzijde van het stadion houdt in dat rekening moet worden gehouden
met het principe van supportersscheiding, omdat bezoekende supporters
aankomen en vertrekken via de noordzijde. In het beleidsoverleg is ook
al gesproken over de situatie rond het supportershome.
De driehoek stelt voor de volgende afspraken te maken:
* Ajax verschaft duidelijkheid over de organisatie en beheer van het
supportershome. Daarbij laat Ajax zien op welke wijze zij het
beheer van het supportershome vorm wil geven. Hierbij vraagt de
driehoek ook aandacht voor de maatregelen die Ajax wil treffen
indien zich problemen voordoen bij het supportershome;
* Het supportershome wordt niet geopend voor de benodigde
vergunningen aanwezig zijn. Hiervoor is de burgemeester van
Ouder-Amstel verantwoordelijk. De gemeente Amsterdam heeft formeel
geen rol, maar is wel bereid te adviseren over de
vergunningverlening rond het supportershome;
* De ervaringen met het supportershome zullen elke maand geëvalueerd
worden. Hierbij zal onder meer gekeken worden naar het beheer van
het supportershome en het gedrag van de supporters bij wedstrijden
van Ajax.
De discussie over de verdere ontwikkelingen rond het supportershome
wordt verder in het beleidsoverleg voetbal gevoerd. Ajax streeft
ernaar het supportershome medio september te openen. Formeel heeft
Ajax nog geen aanvraag gedaan.
2.10 Afsluiting
Het door Ajax voorgestelde pakket aan maatregelen biedt volgens de
driehoek voldoende garanties voor het handhaven van de veiligheid
rondom voetbalwedstrijden. Dit betekent echter niet dat zich geen
incidenten meer zullen voordoen. Essentieel is wel dat alle partijen
overtuigd zijn van hun eigen verantwoordelijkheid en die bereid zijn
in te vullen. Het niet uitvoeren van bepaalde afspraken betekent
automatisch dat andere partners in de keten in de problemen komen. In
de komende periode zullen de afzonderlijke partners ook op hun
bijdrage in de maatregelen aangesproken worden. Dit vereist een open
communicatie en een bevestiging van de gezamenlijke aanpak en
ingenomen standpunten. Daarbij staat de primaire verantwoordelijkheid
van de organisator voorop en zorgt de lokale overheid (gemeente, OM en
politie) voor aanvullende maatregelen. De driehoek stelt dan ook voor
de bovenstaande maatregelen na een half jaar te evalueren.
Bijlage 1
Uitgangspunten wedstrijdorganisatie seizoen 2002/2003
Dit is een aanzet om te komen tot een onderverdeling van wedstrijden
naar het risicogehalte en de daaruit voortvloeiende maatregelen zoals
o.a.:
* Kaartverkoop
* Vervoerwijze bezoekende BVO
* Toegangsverlening
* Op voorhand te nemen maatregelen.
Uitgangspunt is dat de balans van de te nemen maatregelen een ieder
het vertrouwen geeft dat de wedstrijden verantwoord gespeeld kunnen
worden.
Er zijn drie categorieën wedstrijdorganisatie:
1. Hoog risico
2. Midden risico
3. Laag risico.
Maatregelen per categorie:
1. Hoog risico
Wedstrijden tegen:
PSV, Fc Utrecht en Feyenoord.
Kaartverkoop, vervoerwijze en maatregelen voor de bezoekende BVO:
* De supporters van de bezoekende BVO kunnen de wedstrijd alleen
bijwonen indien zij gebruik maken van de verplichte treincombi.
* Op de heenreis geldt een alcoholverbod.
* Er dient bij het instappen een controle plaats te vinden op
stadionverboden.
* Indien de bezoekende BVO de Uitkaart heeft ingevoerd, hebben
alleen de Uitkaarthouders kooprecht tot een combikaart.
* De verkoop dient te lopen via Ticket Box.
* De toegangskaarten tot het stadion worden pas in de trein aan de
supporters overhandigd.
Kaartverkoop en toegangsverlening voor de Ajax supporters:
* De wedstrijd is alleen toegankelijk voor Ajax seizoenkaarthouders
en Ajax Club Card houders, die een toegangskaart bij Ticket Box
hebben gekocht. Per Ajax Club Card kan er één toegangskaart worden
gekocht.
* Er is geen stadionverkoop.
* Ajax seizoenkaarthouders kunnen dus geen losse toegangskaart
kopen!
* Legitimatieplicht ter controle op stadionverboden.
Op voorhand te nemen maatregelen:
* In het stadion geldt een alcoholverbod.
* Er wordt rond de (NS) halte ArenA en de bezoekersingang extra
hekwerk geplaatst.
* Rond het bezoekersvak 416 en 417 wordt een net gespannen, zodat er
niets gegooid kan worden naar de naast en onder gelegen vakken.
* Er wordt in het bezoekersvak extra bewakingspersoneel ingezet.
* De sectorscheidingen worden bij opening stadion in het gehele
stadion gecontroleerd gesloten.
* Na de wedstrijd worden de bezoekende supporters op de tribune
opgehouden tot het moment dat de dienstenbak vrij is van
uitstromend publiek.
2. Midden risico:
Wedstrijden tegen:
NAC, Excelsior, Vitesse, NEC, AZ, Fc Groningen en Fc Twente.
Kaartverkoop, vervoerwijze en maatregelen voor de bezoekende BVO:
* De supporters van de bezoekende BVO kunnen de wedstrijd alleen
bijwonen indien zij gebruik maken van de verplichte bus- of
treincombi.
* Indien zij met meer dan 500 supporters willen komen of met meer
dan 10 bussen, kunnen zij alleen komen middels een treincombi.
* Op de heenreis geldt een alcoholverbod.
* Er dient bij het instappen een controle plaats te vinden op
stadionverboden.
* Indien de bezoekende BVO de Uitkaart heeft ingevoerd, hebben
alleen de Uitkaarthouders kooprecht tot een combikaart.
* De verkoop dient te lopen via Ticket Box en/of middels een
gesloten registratie via de BVO.
* De toegangskaarten tot het stadion worden pas in de bus of trein
aan de supporters overhandigd.
Kaartverkoop en toegangsverlening voor de Ajax supporters:
* De wedstrijd is toegankelijk voor Ajax seizoenkaarthouders en
geselecteerde overige Club Card houders, exclusief de bezoekende
BVO, Feyenoord, Fc Den Haag en Oranje.
* De verkoop verloopt via Ticket Box.
* Per Club Card kunnen 2 toegangskaarten worden gekocht.
* Seizoenkaarthouders kunnen met hun seizoenkaart 2 extra
toegangskaarten kopen.
* Indien de wedstrijd in de voorverkoop niet is uitverkocht, vindt
er stadionverkoop plaats voor Club Card houders van Ajax en
overige geselecteerde Club Card houders, exclusief de bezoekende
BVO.
* Legitimatieplicht ter controle op stadionverboden.
Op voorhand te nemen maatregelen:
* Indien de bezoekers met een treincombi komen, wordt rond de halte
ArenA en de bezoekersingang extra hekwerk geplaatst.
* Indien de bezoekers met een buscombi komen, wordt de dienstenbak
tijdens de instroom gesloten, totdat de bezoekende BVO binnen is.
* Na de wedstrijd worden de bezoekende supporters op de tribune
opgehouden tot het moment dat de dienstenbak vrij is van
uitstromend publiek en de bussen bij ingang K zijn voorgereden.
* De sectorscheidingen worden bij opening stadion in het gehele
stadion gecontroleerd gesloten.
3. Laag risico:
Wedstrijden tegen:
De Graafschap, RBC, Sc Heerenveen, Roda JC, RKC, Zwolle en Willem II.
Kaartverkoop, vervoerwijze en maatregelen voor de bezoekende BVO:
* De supporters van de bezoekende BVO mogen op eigen gelegenheid
afreizen naar Amsterdam. De BVO wordt verzocht om haar supporters
ook zoveel mogelijk per bus naar Amsterdam ArenA af te laten
reizen.
* De bussen parkeren op P Bus en worden daar opgevangen door
stewards van Amsterdam ArenA en de bezoekende club.
* Na afloop van de wedstrijd mogen zij hun sector verlaten als de
grootste drukte buiten het stadion weg is.
* Voor de kaartverkoop geldt geen Club Card verplichting.
Kaartverkoop en toegangsverlening voor de Ajax supporters:
* In de voorverkoop wordt de wedstrijd aangeboden aan alle Club Card
houders, exclusief de bezoekende BVO. Per Club Card kunnen er één
of meerdere toegangskaarten worden gekocht.
* Na de voorrangsperiode voor de Club Card houders, is er vrije
kaarverkoop zonder Club Card verplichting.
* Indien de wedstrijd in de voorverkoop niet is uitverkocht, vindt
er stadionverkoop plaats zonder Club Card verplichting.
Op voorhand te nemen maatregelen:
* De sectorscheidingen worden bij aanvang van de wedstrijd in het
gehele stadion gecontroleerd gesloten.
* Legitimatieplicht ter controle op stadionverboden.
^
-
© gemeente Amsterdam - 19-08-2002