NMBS
30/07/02
Laatste rechte lijn voor de hogesnelheidstrein
Testritten gaan van start
De hogesnelheidslijn tussen Leuven en Luik wordt op 15 december 2002
in dienst genomen. De werken van burgerlijke bouwkunde en de aanleg
van de sporen, de bovenleiding en de spoorweguitrusting zijn
ondertussen volledig achter de rug. Een aantal statische testen
(bijvoorbeeld de bediening van de wissels) vonden ook reeds plaats.
Maandag 29 juli werd de vaste tractie-installatie (tractie-onderstation), die elektriciteit aan de nieuwe lijn zal leveren, onder spanning gezet. De bovenleiding zelf wordt in principe donderdag 1 augustus onder spanning gezet. Daaruit volgt dat de omwonenden de veiligheidsregels die inherent zijn aan het bestaan van een elektrische spoorlijn nauwgelet moeten respecteren.
Een eerste reeks, nog steeds statische, testen gedurende ongeveer drie
weken tijd heeft tot doel te checken of alle elektrische uitrusting
naar behoren werkt. Vervolgens, tussen 19 augustus en eind september,
staan de eerste testritten op het programma: eerst zijn de testritten
aan de beurt met een binnenlandse trein die tot 220 km/h versnelt, dan
klimt een hst-stel tot 330 km/h.
Aan het einde van de testperiode zal de NMBS een dossier indienen bij
het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur om de toelating te
krijgen om de lijn in dienst te nemen, voor beide types van treinen.
Na 1 oktober zijn tien weken opleiding gepland om de treinbestuurders tot in de puntjes vertrouwd te maken met de lijn.
© 2002 NMBS