Drempels weg
Tweede regionale internetdag in Tilburg voor mensen met motorische handicap
leerzaam
16-08-2002
Op 14 augustus vond de tweede regionale internetdag plaats in de regio
Brabant. De Mytylschool Tilburg had midden in de vakantie speciaal
zijn deuren geopend voor lichamelijk gehandicapten die meer over
internet wilden weten. Ambassadeur Karolijne van Veggel en de oud
landelijk ambassadeur Jacco van Dijk waren van de partij.
Het zal met de vakantieperiode te maken hebben dat er maar weinig mensen komen opdagen. Op het allerlaatste moment krijgen de organisatoren te horen dat er een groep van 5 personen niet zal komen. De mededeling heeft nauwelijks effect op de reeds aanwezigen. Zij bekijken aandachtig de introductievideo van Drempelsweg vanaf het internet. Jacko nodigt iedereen uit zich voor te stellen en peilt wat bij deze en gene de reden is om aanwezig te zijn.
Muur
Krien Verhoek vertelt dat hij aanwezig was bij de slotmanifestatie
Drempelsweg in Theater Carré, begin april. Hij heeft er toen veel van
opgestoken en krijgt sindsdien briefjes thuis met daarop nieuwe
informatie over Drempelsweg en toegankelijk internet. Krien is
vice-voozitter van de gehandicaptenvereniging in zijn woonplaats. Daar
loopt hij tegen een muur van onwil bij de gemeente als hij namens zijn
vereniging iets voor gehandicapten voor elkaar probeert te krijgen.
Over internet hoeft hij al helemaal niet te beginnen. Krien lijkt het
initiatief Drempelsweg daarom te gebruiken als voorbeeld van hoe het
wél kan.
Hij heeft thuis een internetcursus gedaan. Ik ben nu dagelijks wel een
uur of 10 op internet te vinden, vertelt hij. Maar elke keer
verschijnt er een lijstje van adressen van websites waar ik allemaal
geweest ben. Dat vind ik vervelend, dus dat lijstje mag van mij wel
weg. Alleen, ik weet niet hoe ik dat voor elkaar kan krijgen. Daarmee
heeft Krien meteen aangegeven waarom hij er vanmiddag is. Niet zozeer
voor een cursus internetten dus, maar om specifieke informatie te
krijgen over het programma waarmee hij werkt. Karolijne zal hem na de
introductie gaan vertellen hoe het zit.
Begeleider
Eric van Gemert is begeleider bij een activiteitencentrum voor
lichamelijk (en visueel) gehandicapten in West-Brabant. Hij heeft zelf
geen handicap, maar is naar de cursus gekomen omdat hij nieuwsgierig
is, en ook omdat hij meer wil weten over trackball- en easyball-muizen
om mee te navigeren. Eric: Ik geef les in Word, Windows en allerlei
andere programmas, en straks ga ik daar internet bijdoen. Daarom wilde
ik weleens zien hoe daarover in de cursus van Drempelsweg wordt
gesproken. Ik kan er alleen maar voordeel mee doen, ook voor de mensen
die ik dadelijk ga lesgeven.
Motoriek
De videointroductie betreft behalve het filmpje over de landelijke
ambassadeurs die de voor- en nadelen van internet bespreken, ook een
filmpje over de echte drempels die zij tegenkomen . Na de vertoning
komen er meteen reacties los.
Eric: Dat was herkenbaar.
Jacko: Wat bedoel je?
Eric: Over die motoriek. En de hoeveelheid info die vaak te groot is.
Jacko: Maar die kleine iconen kun je vaak zelf op je scherm vergroten.
Het enige is dat veel websites die mogelijkheid uit cosmetisch oogpunt
hebben vastgezet.
Eric: Maar dan zijn de hulpmiddelen vaak nog een probleem. Veel mensen
hebben die niet en ze kosten veel geld. Wij hebben bijvoorbeeld
grotere toetsenborden, en zelf de muizen aangepast. Maar dan zijn er
nog allerlei andere aanpassingen die we moeten doen waarvoor geen geld
is.
Jacko: Maar je kunt in plaats van je muis ook vaak een toetsenbord
gebruiken.
Eric: Ja, met de pijltjes. Maar dan zit je ook weer met die motoriek.
Daarbij komt dat alle leerprocessen veel tijd kosten voor de
begeleiders.
Jacko: Mankracht dus.
Eric: Precies, mankracht.
Zo krijgen we via begeleider Eric een interessante kijk op het
computeren bij een Brabants activiteitencentrum voor lichamelijk
gehandicapten. De aanwezigheid van Eric duidt erop dat zijn
organisatie het internetten serieus neemt. Ze heeft daarvoor ook
allerlei faciliteiten geregeld. Toch blijft het een probleem om
materiaal en mensen op elkaar af te stemmen. Er is dus altijd
verbetering mogelijk, mogen we concluderen uit Erics verhaal.
Internet-opties
Krien en Karolijne zijn intussen samen achter een computer gaan zitten
om de problemen die Krien bij het internetten had, op te zoeken en te
verhelpen. Krien is echt een geoefende internetter. Hij gebruikt
bijvoorbeeld de rubriek favorieten in zijn programma. Ik heb er zelf
mappen in gemaakt, vertelt hij. Ik luister bijvoorbeeld vaak naar de
politiescanner, dus heb ik verschillende frequenties waarop die te
beluisteren is, bij elkaar gezet.
Karolijne: En wat doe je nog meer?
Krien: Ik ben regelmatig aan het chatten.
Karolijne: O, dat doe ik eigenlijk nooit, vanwege de telefoonrekening.
Krien: Heb je dan geen kabel? Dat is echt handig, hoor.
Karolijne: Nee, nog niet. Maar binnenkort gaan we verhuizen en dan zal
het er wel zijn. Ik kan bijna niet wachten.
Ze gaan samen kijken naar het probleem dat Krien had. Karolijne legt
uit dat Krien in de bovennavigatie van Internet Explorer naar extra
moet gaan. Daar kiezen voor internet-opties geeft een scherm waarop je
veel kunt aanpassen, zoals je lettergrootte en kleuren, vertelt
Karolijne. Maar je kunt er ook je geschiedens aanpassen. Krien: Dat
zal ik dan nu meteen noteren, dan vergeet ik het nooit meer. Als hij
dat heeft gedaan bezoeken ze nog enkele boodschappenwebsites. Daarbij
blijkt weer eens dat het invullen van formulieren niet gemakkelijk is,
onder meer omdat veel formulieren niet toegankelijk zijn (sommige
velden zijn in de kleur rood aangegeven; bij een fout moet je weer
helemaal opnieuw beginnen; je hebt vaak een credit card nodig; et
cetera).
Variabelen
Ondanks dat de cursus dit keer in de vakantietijd is gehouden, en de
belangstelling daardoor wat minder lijkt, heerst er na afloop toch
tevredenheid. Iedereen is het erover eens dat de cursussen moeten
doorgaan. Ze vinden het nog steeds geen optie om een cursus via de
website te geven. Of zoals Jacko het zegt: Het is gewoon te moeilijk
om een internetcursus aan te bieden die voor iedereen toegankelijk is.
Daarvoor zijn er te veel variabelen.