AutoRai
16-8-2002
GM Hy-wire: grote stap voorwaarts in het heruitvinden van de
auto
Weer een stap dichter bij de nieuwe auto: General Motors Hy-wire, de
eerste rijdende auto ter wereld die brandstofstofcel- met
drive-by-wire technologie combineert.
De naam Hy-wire staat voor Hydrogen fuel cell, zoals de brandstofcel
voluit heet, gecombineerd met de toegepaste drive-by-wire techniek.
De Hy-wire belichaamt de kenmerken die al eerder tentoongesteld werden
in de AUTOnomy conceptcar op de Noord Amerikaanse internationale
autoshow in Detroit van 2002 en de autotentoonstelling van Genève. De
Hy-wire zal voor het eerst aan het publiek getoond worden op de
Autosalon van Parijs eind september.
Met het feit dat wij de Hy-wire als rijdende conceptauto in maar 8
maanden ontwikkeld hebben, tonen wij aan dat wij een grote toewijding
bezitten op het gebied van deze nieuwe technologie en dat wij tevens
de mogelijkheden hebben om snel voorwaartse stappen te maken
Met de AUTOnomy conceptcar liet GM een visie zien. De Hy-wire versnelt
de verwerkelijking van deze visie met een functionele conceptauto. Met
de Hy-wire wordt marktacceptatie van seriematig gebouwde
brandstofcelautos zonder meer versterkt, aldus Rick Wagoner,
voorzitter van General Motors.
Larry Burns, De vice-president van GM op het gebied van research,
ontwikkeling en planning, zegt over Hy-wire het volgende: Wij streven
ernaar om aansprekende en betaalbare brandstocelautos op de weg te
hebben voor het einde van het decennium. Met Hy-wire, hebben we de op
dit ogenblik meest vooruitstrevende technologieën gecombineerd in een
innovatief, rijdend voertuig, dat in grootte en gewicht overeenkomt
met hedendaagse autos.
Alle aandrijf- en controlesystemen van de Hy-wire zijn verpakt in het
nog geen 28 centimeter dikke skateboard-achtige chassis, waardoor de
binnenruimte voor vijf inzittenden en hun lading wordt
gemaximaliseerd. Er is geen motor te zien, er zijn geen pedalen om mee
te werken, alleen een enkele unit genaamd X-drive, die gemakkelijk
verplaatst kan worden waardoor eenvoudig een links- dan wel
rechtsgestuurde auto kan worden gebouwd.
Hy-wire is het product van een wereldwijde samenwerking. Ontwerpers en
ingenieurs van GM in de Verenigde Staten hebben het chassis, het
carrosserie-ontwerp, de technische constructie en de electronische
circuits ontwikkeld. Ingenieurs van GMs onderzoekscentrum in
Mainz-Kastel, Duitsland hebben het brandstofcel-aandrijfsysteem, dat
al eerder gebruikt is in de op de Zafira gebaseerde conceptcar
Hydrogen3 verder ontwikkeld. Amerikaanse ontwerpers hebben in nauwe
samenwerking met het Italiaanse designhuis Bertone uit Turijn de
carrosserie gebouwd. En de Zweedse SKF groep ontwikkelde de
drive-by-wire technologie in Nederland en Italië.
Door het combineren van brandstofcel- met drive-by-wire technologie hebben we dit voertuig op een nieuwe manier op kunnen bouwen. Hierdoor werd een nieuwe wereld geopend wat betreft opbouwvormen van het chassis en de carrosserie. Het wordt zelfs mogelijk om aangepaste carrosserieën te vervaardigen die voldoen aan individuele wensen, aldus Chris Borroni-Bird, directeur van de ontwerp en technologie fusiegroep van GM en tevens leider van het Hy-wire project.
Het is een significante stap voorwaarts naar een nieuw soort auto, die
substantieel vriendelijker is voor het milieu en die de klant voorziet
van voordelen op het gebied van rijdynamiek, veiligheid en vrijheid
van persoonlijke uitdrukking. Volgens Wayne Cherry, GMs vice president
op het gebied van design, biedt de opbouw van het chassis ontwerpers
de vrijheid om een verschillend aantal carrosserievarianten te
ontwerpen voor één en dezelfde auto.
Tot nu toe werden brandstofcel- en drive-by-wire technologie
gedemonstreerd alsof ze het einde en niet het begin waren, aldus
Cherry. Wij kijken naar deze technologie om extra mogelijkheden te
creëren op het gebied van carrosserie-ontwerpen. Dit is één van de
interpretaties die we aan dit concept kunnen geven.
Hy-wire is een sportieve, maar elegante vierdeursauto met zuivere
lijnen en een korte overhang. Ed Welburn, directeur van GM design
betreffende Body-on-Frame ontwerpen. Het ontwerp is gebouwd rondom het
feit dat er geen motorcompartiment meer aanwezig is; de Hy-wire is
open van kop tot staart. Dit hebben wij expres gedaan om de aandacht
te vestigen op de mogelijkheden op het gebied van openheid en
interieurontwerp.
Om deze kenmerken goed naar voren te brengen zijn de voor- en
achterpanelen gemaakt van glas. Toeschouwers kunnen van voor tot
achter door de auto heen kijken; het vrije gebruik van glas en de
afwezigheid van een motorkap voorzien de bestuurder van een beter
uitzicht. Om dit effect te versterken zijn zelfs de achterste stoelen
open gemaakt. Er bevindt zich geen B-stijl tussen de achterste en
voorste deuren. Rijder en passagiers beschikken over een meer dan
gemiddelde beenruimte.
Het meest bijzondere uitzicht heeft de bestuurder, aldus Welburn. Stel
je voor dat er geen motor, voetpedalen of dashboard hebt, maar voor je
heb je een open, maar veilige cockpit met overzicht van de vloer tot
aan het plafond. Het is net alsof je in een kamer staat en naar buiten
kijkt door een groot raam.
De controle-unit genaamd X-drive maakt het mogelijk om onder meer
electronisch in plaats van mechanisch te sturen en te remmen, waardoor
een grotere vrijheid ontstaat voor de bestuurder. Bestuurders krijgen
nu de optie om te remmen en te accelereren met òf de linker òf de
rechterhand. De bestuurder accelereert door zachtjes in een handgreep
te drukken. Remmen wordt op dezelfde manier gedaan. De handgrepen
bewegen tevens op en neer om te sturen.
De X-drive, die ook een electronische monitor bevat waar de vitale
functies op afgebeeld zijn, pendelt eenvoudig van de ene kant van de
Hy-wire naar de andere via een horizontale rail over de totale lengte
van het voertuig. Eén enkel verbindingspunt, de zogenaamde
docking-port zorgt voor de electronische verbinding tussen het
compleet uit aluminium opgetrokken chassis en de kunststof
carrosserie. Bij een mechanisch chassis zijn maar liefst tien
verbindingspunten aanwezig.
De brandstofcelvoorraad, die een constante kracht ontwikkelt van 94
kilowatt is geïnstalleerd in de achterkant van het chassis. Het
grootste gedeelte van het chassis is nog geen 28 centimeter dik,
aflopend naar minder dan 18 centimeter bij de randen. De
dwarsgeplaatste electromotor drijft de voorwielen aan. Drie
cilindervormige opslagtanks van 350 bar zijn centraal in het chassis
geplaatst.
De nieuwe samenstelling van al deze componenten was een enorme
uitdaging, zeker in termen van compactheid volgens Erhard Schubert,
directeur van het Mainz-Kastel onderzoekscentrum. Hoewel we er nog
niet zijn, demonstreert dit functionele prototype op een imposante
wijze hoe flexibel onze brandstofceltechnologie eigenlijk is en
hoeveel mogelijkheden deze techniek in zich heeft.
De Hy-wire weegt 1.900 kilogram en staat voor op 20 inch en achter op
22 inch wielen. Alle techniek is in het chassis verwerkt, waardoor een
lager zwaartepunt en een hoger veiligheids- en prestatiepotentieel
onstaat dan bij conventionele autos. De passieve veiligheid wordt
ingevuld door het gebruik van zogenaamde crash boxes. Dit zal gebeuren
in een later stadium van de ontwikkeling.
De meeste onderdelen van de aandrijflijn zijn gelijkmatig verdeeld
over de voor- en achterkant van het chassis, zodat het lagere
zwaartepunt opgaat voor de gehele auto, aldus Borroni-Bird. Deze opzet
draagt bij aan de algehele veiligheid terwijl de Hy-wire daarbij ook
nog eens over superieure rij-eigenschappen blijft beschikken, ook bij
zeer hoge bochtsnelheden, zelfs als de hoogste carrosserie gemonteerd
is.
De Hy-wire verandert de automobielindustrie zo drastisch dat GM meer
dan 30 patenten heeft aangevraagd die betrekking hebben op
verschillende carrosserievarianten, technologieën en fabrieksprocessen
verwant aan het concept. En steeds meer ideeën worden daar telkens
maar weer aan toegevoegd, aldus Burns.
Met de Hy-wire wordt de auto opnieuw gedefinieerd. Op een dag zou hij
tentoongesteld kunnen worden in een museum naast de eerste paardloze
rijtuigen van Carl Benz of Gottlieb Daimler, of naast Henry Fords
T-Ford, aldus Burns.