Easyjet
16 augustus 2002
Ray Webster licht recente problemen toe
Bij deze wil ik mijn verontschuldigingen aanbieden voor het ongemak
dat u misschien recentelijk met ons hebt ondervonden. Dit werd
veroorzaakt door verstoringen binnen ons netwerk in de afgelopen
weken. In juli heeft easyJet 28 vluchten geannuleerd waardoor 3500
passagiers problemen hebben ondervonden. Alhoewel dit slechts een
klein gedeelte van de in totaal 7500 vluchten en 1,1 miljoen
passagiers is, die we in juli vervoerden, is dit nog altijd te veel.
Afgelopen weken is er behoorlijk wat geschreven in de pers m.b.t de situatie rondom easyJet. Ik vond het daarom noodzakelijk om een en ander recht te zetten en u te informeren over de recente problemen.
Behoorlijk wat factoren hebben onze dienstregeling deze zomer
beïnvloed: problemen met de luchtverkeersleiding (stakingen,
technische storingen en langzaam-aan-acties) in Europa,
bouwwerkzaamheden op Luton Airport en de vele onweersbuien boven
Europa deze zomer.
Wij erkennen dat op de gevolgen van deze externe problemen niet altijd
volledig correct door ons is geanticipeerd. In het bijzonder door
interne problemen die te maken hadden met onze nieuwe methode om
piloten en cabinepersoneel in te roosteren, waardoor we minder goed in
staat waren om deze externe problemen op te vangen.
Een fundamentele waarde blijft recht overeind staand. Veiligheid is
het allerbelangrijkste voor easyJet en hieraan zal nooit afbreuk
gedaan worden. De recente maar tijdelijke problemen hebben dan ook
bovenal te maken met punctualiteit. Het annuleren van vluchten kunt u
daarom als een bewijs zien dat we op geen enkele manier afbreuk willen
doen aan veiligheid.
easyJet neemt op dit moment een aantal stappen om de problemen snel op
te lossen. Als gevolg van de fusie met Go Fly afgelopen week hebben we
nu een sterker management team met gezamenlijke kennis om een aantal
verandering door te voeren om de operationele prestaties te
verbeteren. Er is een tijdelijke team opgericht dat zich op deze
problemen gaat richten: verbetering van de methode voor
roosterindeling, aantrekken van extra vliegcapaciteit en het
samenvoegen van een klein aantal vluchten om op deze manier capaciteit
vrij te maken.
We zijn vastbesloten om onszelf door dit tijdelijke probleem niet te
laten afhouden van ons groeipad voor veilig en punctueel low-cost
reizen voor miljoenen Europese passagiers.
Ik wil u daarom bedanken voor u geduld en begrip en hoop dat deze
ervaring met ons in de afgelopen weken u er niet van zal weerhouden in
de toekomst wederom met easyJet te vliegen.
Met vriendelijke groet,
Ray Webster
easyJet Chief Executive
easyJet.com