Gemeente Amersfoort
Oplossing verkeersveiligheid Brouwerstunnel
datum: 15 augustus 2002
Begin augustus hebben de Samenwerkende Groeperingen Leefbaar
Amersfoort (SGLA) vragen gesteld over de verkeers- en sociale
veiligheid van de Brouwerstunnel en over de ligging van deze tunnel.
Naar aanleiding van deze vragen is besloten om inderdaad verbeteringen
aan te brengen om de verkeersveiligheid en sociale veiligheid te
verbeteren. Voor de ligging van de tunnel houdt de gemeente vast aan
het coördinatieplan CSG Noord wat in 1999 door de raad is vastgesteld.
Dit antwoordt wethouder Brink op vragen van de SGLA.
Verkeersveiligheid
Om een gevaarlijke oversteek onder aan de tunnel te vermijden wordt
het voetpad tussen de keerwanden aan beide zijden van het fietspad
gelegd. Dit heeft als voordeel dat de voetganger die de tunnel uit
komt wandelen rechtdoor kan lopen en niet meer onder aan de helling
hoeft over te steken. Het profiel tussen de keerwanden wordt doorgezet
tot aan de Stationsstraat zodat de voetganger die vanuit Puntenburg
richting tunnel loopt niet alsnog moet oversteken.
Ligging van de tunnel
Voor de ligging van de tunnel wordt verwezen naar het coördinatieplan
CSG Noord dat in 1999 door de gemeenteraad is vastgesteld. Voor dit
plan is destijds een uitgebreid traject van inspraak, participatie en
raadpleging gevolgd.
Sociale veiligheid
De sociale veiligheid is ook aan de orde geweest in het
coördinatieplan. Om dit aspect te vergroten heeft de ontwerper de
bouwblokken F en G-3 dichter bij de tunnelmond gelegd. Verder is in de
brief van de SGLA aangegeven dat de keerwand die grenst aan de trap
een onveilige plek is. Hier wordt een oplossing gezocht door het
invullen van deze dode hoek.