AutoRai
15-8-2002
Opel Astra, Coupé en Cabrio krijgen 125 pk sterke dieselmotor
De omvangrijke Opel Astra-reeks krijgt een krachtige uitbreiding van het motorenprogramma. De Astra Coupé, Astra Cabrio, de drie-, vier- en vijfdeurs varianten alsmede de stationwagon zijn nu met een 92 kW / 125 pk sterke 2.2 DTi dieselmotor verkrijgbaar.
Met dit dieseloffensief speelt Opel in op de toenemende vraag naar sterke dieselmotoren. De dynamische zelfontbrander, die in de Zafira al enige tijd leverbaar is, ontwikkelt een maximaal koppel van 280 Nm tussen de 1500 en 2750 tpm. Naast de grote kracht van de motor, ook bij lage toeren, blinkt de 2.2 DTi ECOTEC motor uit door een uitzonderlijk laag brandstofverbruik en voorbeeldige loopeigenschappen. Met de krachtige diesels zetten de Opel Astra Cabrio en de Coupé nieuwe maatstaven in hun eigen klasse. Geen andere fabrikant heeft in deze segmenten een vergelijkbaar aanbod paraat.
2.2 DTi ECOTEC-motor: een indrukwekkende krachtbron met modernste
techniek
De 2,2 liter turbodiesel motor combineert kracht met souplesse,
voorbeeldige loopeigenschappen en souplesse met economische
efficiëntie en is daarmee bijzonder geschikt voor de verschillende
Astra modellen. De basis van deze superieure prestaties ligt in de
moderne techniek: directe injectie onder hoge druk (1.800 bar),
variabele turbinegeometrie, interkoeler, vierkleppen per cilinder en
twee in tegengestelde draaiende balansassen zorgen voor een bijzonder
gecultiveerde loop.
Astra Coupé 2.2 DTi: elegante sportwagen met een krachtig hart
Met zijn elegante, atletische design straalt de Opel Astra Coupé veel
dynamiek uit. De sportstoelen, het driespaaks sportstuur en de metalen
accenten dragen bij aan het sportieve gevoel in het ergonomische
interieur. Het sportieve karakter van het interieur sluit naadloos aan
bij het motorenaanbod. Naast drie ECOTEC benzinemotoren (variërend van
92 kW / 125 pk tot 141 kW / 192 pk) is nu dus ook een krachtige direct
ingespoten turbodiesel motor leverbaar. De aantrekkelijke tweedeurs
coupé vormt samen met de 2.2 DTi motor een unieke combinatie in zijn
klasse. Geen andere coupé in hetzelfde prijssegment is verkrijgbaar
met zon sterke dieselmotor.
Dankzij de vijf versnellingsbak en het uitstekende koppelverloop 280
Nm koppel is steeds beschikbaar tussen de 1500 en 2750 tpm is de
souplesse uitmuntend: een tussensprint van 80 km/h naar 120 km/h in de
vijfde versnelling neemt slechts 10,5 seconden in beslag. De sprint
van 0 naar 100 km/h vergt slechts 9,9 seconden, de topsnelheid ligt op
207 km/h. De dieselversie van de coupé is bovendien onder alle
omstandigheden bijzonder zuinig: het gemiddelde verbruik ligt op 6.3
liter per 100 km (gemeten volgens de MVEG norm). Zoals op alle Astra
Coupé varianten behoort het TC Plus, een tractiecontrolesysteem dat
zowel op de remmen als op de motor ingrijpt, tot de
standaarduitrusting. De Astra Coupé 2.2 DTi heeft een basisprijs van
28.795,-.
Astra Cabrio 2.2 DTi: een harmonische combinatie van emotie en
verstand
Een ander model zonder echte concurrentie in zijn segment is de Astra
Cabrio 2.2 DTi. In lijn met de toenemende vraag naar dieselmodellen,
biedt Opel de elegante Astra Cabrio met krachtige en soepele 2.2 liter
turbodiesel motor aan. De grote kracht van de diesel verzekert een
comfortabel karakter en veel rijplezier. De Astra Cabrio 2.2 DTi
levert daarnaast sportieve prestaties: de sprint van 0 naar 100 km/h
geschiedt in 10,9 seconden en de topsnelheid ligt op 205 km/h,
waardoor rijplezier bij het open rijden wordt verzekerd. Net zoals de
gesloten Astra modellen ligt het verbruik van de Astra Cabrio 2.2 DTi
met slechts 6,4 liter per 100 km (MVEG norm) zeer laag.
Een electrisch te bedienen kap maakt, natuurlijk, deel uit van de
standaarduitrusting. Het gevoerde dak laat zich bovendien op afstand
openen en sluiten, dankzij de standaard afstandsbediening. Vanaf de
1.8 liter ECOTEC motorisering beschikken alle Astra Cabrios over ESP
en TC Plus. De Opel Astra Cabrio 2.2 DTi staat voor 34.195,- in de
prijslijst.
Astra 2.2 DTi: vier unieke karakters met vele talenten
De nieuwe 2.2 DTi ECOTEC rond het diesel aanbod van de Astra serie
naar boven af en helpt de drie- en vijfdeurs hatchback, de vierdeurs
sedan en de stationwagon aan nog betere prestaties. De topsnelheid van
de Astra 2.2 DTi ligt op 203 km/h voor de sedan en de hatchback,
terwijl de Astra Stationwagon 2.2 DTi 200 km/h haalt. De sprint van 0
naar 100 km/h geschiedt in respectievelijk 9,9 en 10,4 seconden. De
snelle diesel consumeert slechts 6,3 liter diesel per 100 km
(stationwagon 6,4 liter per 100 km) naar MVEG norm en demonstreert
bovendien het hightech karakter in combinatie met indrukwekkende
prestaties. Tot de standaarduitrusting behoort ondermeer het
geavanceerde TC Plus tractiecontrolesysteem, dat zowel via de motor
als via de remmen werkt; ESP is als optie verkrijgbaar en standaard op
de Sport-versie.
Met de introductie van de nieuwe 2.2 DTi motor kan de klant nu kiezen
uit maar liefst acht verschillende motoren (drie direct ingespoten
diesels en vijf benzinevarianten), vier carrosserievarianten en
verschillende uitrustingsvarianten. Dankzij het omvangrijke aanbod
bestaat er voor de consument de mogelijkheid de auto af te stemmen op
zijn individuele wensen. De basisprijs van de Astra 2.2 DTi is
23.095,- voor de 3 deurs hatchback in de gloednieuwe NJoy uitvoering.
Voor de vijfdeurs is de basisprijs van diezelfde Njoy uitvoering
23.745,-, de sedan Njoy kost 24.295,- , de stationwagon met 2.2 DTi
motor in Njoy uitvoering tenslotte staat voor 24.495,- in de
prijslijsten.