AutoRai

15-8-2002

Opel Astra, Coupé en Cabrio krijgen 125 pk sterke dieselmotor

De omvangrijke Opel Astra-reeks krijgt een krachtige uitbreiding van het motorenprogramma. De Astra Coupé, Astra Cabrio, de drie-, vier- en vijfdeurs varianten alsmede de stationwagon zijn nu met een 92 kW / 125 pk sterke 2.2 DTi dieselmotor verkrijgbaar.

Met dit dieseloffensief speelt Opel in op de toenemende vraag naar sterke dieselmotoren. De dynamische zelfontbrander, die in de Zafira al enige tijd leverbaar is, ontwikkelt een maximaal koppel van 280 Nm tussen de 1500 en 2750 tpm. Naast de grote kracht van de motor, ook bij lage toeren, blinkt de 2.2 DTi ECOTEC motor uit door een uitzonderlijk laag brandstofverbruik en voorbeeldige loopeigenschappen. Met de krachtige diesels zetten de Opel Astra Cabrio en de Coupé nieuwe maatstaven in hun eigen klasse. Geen andere fabrikant heeft in deze segmenten een vergelijkbaar aanbod paraat.

2.2 DTi ECOTEC-motor: een indrukwekkende krachtbron met modernste techniek
De 2,2 liter turbodiesel motor combineert kracht met souplesse, voorbeeldige loopeigenschappen en souplesse met economische efficiëntie en is daarmee bijzonder geschikt voor de verschillende Astra modellen. De basis van deze superieure prestaties ligt in de moderne techniek: directe injectie onder hoge druk (1.800 bar), variabele turbinegeometrie, interkoeler, vierkleppen per cilinder en twee in tegengestelde draaiende balansassen zorgen voor een bijzonder gecultiveerde loop.

Astra Coupé 2.2 DTi: elegante sportwagen met een krachtig hart Met zijn elegante, atletische design straalt de Opel Astra Coupé veel dynamiek uit. De sportstoelen, het driespaaks sportstuur en de metalen accenten dragen bij aan het sportieve gevoel in het ergonomische interieur. Het sportieve karakter van het interieur sluit naadloos aan bij het motorenaanbod. Naast drie ECOTEC benzinemotoren (variërend van 92 kW / 125 pk tot 141 kW / 192 pk) is nu dus ook een krachtige direct ingespoten turbodiesel motor leverbaar. De aantrekkelijke tweedeurs coupé vormt samen met de 2.2 DTi motor een unieke combinatie in zijn klasse. Geen andere coupé in hetzelfde prijssegment is verkrijgbaar met zon sterke dieselmotor.

Dankzij de vijf versnellingsbak en het uitstekende koppelverloop 280 Nm koppel is steeds beschikbaar tussen de 1500 en 2750 tpm is de souplesse uitmuntend: een tussensprint van 80 km/h naar 120 km/h in de vijfde versnelling neemt slechts 10,5 seconden in beslag. De sprint van 0 naar 100 km/h vergt slechts 9,9 seconden, de topsnelheid ligt op 207 km/h. De dieselversie van de coupé is bovendien onder alle omstandigheden bijzonder zuinig: het gemiddelde verbruik ligt op 6.3 liter per 100 km (gemeten volgens de MVEG norm). Zoals op alle Astra Coupé varianten behoort het TC Plus, een tractiecontrolesysteem dat zowel op de remmen als op de motor ingrijpt, tot de standaarduitrusting. De Astra Coupé 2.2 DTi heeft een basisprijs van 28.795,-.

Astra Cabrio 2.2 DTi: een harmonische combinatie van emotie en verstand
Een ander model zonder echte concurrentie in zijn segment is de Astra Cabrio 2.2 DTi. In lijn met de toenemende vraag naar dieselmodellen, biedt Opel de elegante Astra Cabrio met krachtige en soepele 2.2 liter turbodiesel motor aan. De grote kracht van de diesel verzekert een comfortabel karakter en veel rijplezier. De Astra Cabrio 2.2 DTi levert daarnaast sportieve prestaties: de sprint van 0 naar 100 km/h geschiedt in 10,9 seconden en de topsnelheid ligt op 205 km/h, waardoor rijplezier bij het open rijden wordt verzekerd. Net zoals de gesloten Astra modellen ligt het verbruik van de Astra Cabrio 2.2 DTi met slechts 6,4 liter per 100 km (MVEG norm) zeer laag.

Een electrisch te bedienen kap maakt, natuurlijk, deel uit van de standaarduitrusting. Het gevoerde dak laat zich bovendien op afstand openen en sluiten, dankzij de standaard afstandsbediening. Vanaf de
1.8 liter ECOTEC motorisering beschikken alle Astra Cabrios over ESP en TC Plus. De Opel Astra Cabrio 2.2 DTi staat voor 34.195,- in de prijslijst.

Astra 2.2 DTi: vier unieke karakters met vele talenten De nieuwe 2.2 DTi ECOTEC rond het diesel aanbod van de Astra serie naar boven af en helpt de drie- en vijfdeurs hatchback, de vierdeurs sedan en de stationwagon aan nog betere prestaties. De topsnelheid van de Astra 2.2 DTi ligt op 203 km/h voor de sedan en de hatchback, terwijl de Astra Stationwagon 2.2 DTi 200 km/h haalt. De sprint van 0 naar 100 km/h geschiedt in respectievelijk 9,9 en 10,4 seconden. De snelle diesel consumeert slechts 6,3 liter diesel per 100 km (stationwagon 6,4 liter per 100 km) naar MVEG norm en demonstreert bovendien het hightech karakter in combinatie met indrukwekkende prestaties. Tot de standaarduitrusting behoort ondermeer het geavanceerde TC Plus tractiecontrolesysteem, dat zowel via de motor als via de remmen werkt; ESP is als optie verkrijgbaar en standaard op de Sport-versie.

Met de introductie van de nieuwe 2.2 DTi motor kan de klant nu kiezen uit maar liefst acht verschillende motoren (drie direct ingespoten diesels en vijf benzinevarianten), vier carrosserievarianten en verschillende uitrustingsvarianten. Dankzij het omvangrijke aanbod bestaat er voor de consument de mogelijkheid de auto af te stemmen op zijn individuele wensen. De basisprijs van de Astra 2.2 DTi is 23.095,- voor de 3 deurs hatchback in de gloednieuwe NJoy uitvoering. Voor de vijfdeurs is de basisprijs van diezelfde Njoy uitvoering 23.745,-, de sedan Njoy kost 24.295,- , de stationwagon met 2.2 DTi motor in Njoy uitvoering tenslotte staat voor 24.495,- in de prijslijsten.