PERSBERICHT
Rotterdam, 15 augustus 2002
NETTORESULTAAT NEDLLOYD IN TWEEDE KWARTAAL - 37 MLN
HOOFDPUNTEN TWEEDE KWARTAAL 2002
- Nettoresultaat Nedlloyd in tweede kwartaal -37 mln (tweede kwartaal 2001:
12 mln).
- Resultaat per aandeel: -1,74 (tweede kwartaal 2001: 0,52).
JOINT VENTURE P&O NEDLLOYD
Het bedrijfsresultaat van P&O Nedlloyd van US $ -46 mln (vóór reorganisatiekosten
van US $ -15 mln) in het tweede kwartaal, betekende een verslechtering van US $ 92
mln ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar.
P&O Nedlloyd vervoerde in het tweede kwartaal 899.000 TEU (tweede kwartaal 2001: 794.000 TEU) hetgeen een stijging van ruim 13% betekent.
De gemiddelde beladingsgraad in het tweede kwartaal 2002 bedroeg 83% (tweede
kwartaal 2001 79,6%).
De gemiddelde opbrengst per TEU daalde van US $ 1.331 (tweede kwartaal 2001)
naar US $ 1.131 in het tweede kwartaal van 2002, hetgeen een daling van 15%
betekent. Ten opzichte van het eerste kwartaal 2002 daalden de tarieven met
gemiddeld 1,5%. Deze tariefserosie deed zich vooral voor in de Europa/Azië trade en
in de Transpacific Trade.
Het US $ 350 mln kostenbesparingsprogramma ligt voor op schema. Dit houdt in dat
per 30 juni 2002 US $ 190 mln aan kostenbesparingen op jaarbasis zijn gerealiseerd,
terwijl het doel voor dit jaar is bijgesteld van US $ 200 mln naar US $ 250 mln.
Het aandeel van Nedlloyd in het resultaat van P&O Nedlloyd van -35 mln,
betekende een daling van 51 mln ten opzichte van het tweede kwartaal van vorig
jaar.
(Verder verwijzen wij naar het heden separaat over P&O Nedlloyd uitgegeven
persbericht).
MARTINAIR
Het nettoresultaat van Martinair in het tweede kwartaal bedroeg -3 mln, een
verbetering van 7 mln ten opzichte van de vergelijkbare periode van vorig jaar.
Het aandeel van Nedlloyd in het resultaat van Martinair over het tweede kwartaal
bedroeg -2 mln, een verbetering van 3 mln ten opzichte van het tweede kwartaal
van vorig jaar.
Voor de tweede helft van het jaar verwacht Martinair een verbetering van de
resultaten, met als gevolg dat voor het totale jaar 2002, onvoorziene
omstandigheden voorbehouden, het nettoresultaat zal uitkomen om en nabij break-
even.
(Verder verwijzen wij naar het op 24 juli 2002 door Martinair uitgegeven persbericht).
VOORUITZICHTEN
Ondanks de sterk gestegen volumes, de verbeterde beladingsgraad en het voor op
schema liggend kostenbesparingsprogramma, blijven de resultaten ook in het
tweede halfjaar negatief als gevolg van lage tarieven, hogere brandstofprijzen en
negatieve valuta-effecten. In deze cyclische bedrijfstak zijn hogere tarieven
noodzakelijk om Nedlloyd terug te doen keren naar winstgevendheid.