Persbericht
Resultaten Eerste Halfjaar 2002
Meer focus na teleurstellende
halfjaar resultaten 2002
Zoetermeer, 15 augustus 2002
Samenvatting
· De geconsolideerde groepsomzet in het eerste halfjaar 2002 daalde met 3,2% naar EUR 2.128 miljoen
· Omzet in Zuigelingenvoeding stijgt 4,6% en in Klinische en dieetvoedingen 10,1% (inclusief koersverschillen 3,3% respectievelijk 8,9%)
· Omzet in Vitaminen, Mineralen en Supplementen daalt met 7,7%
· Bedrijfsresultaat (EBITA) daalt 29% tot EUR 258 miljoen; inclusief éénmalige posten met 34% naar EUR 237 miljoen
· Nettowinst voor afschrijving goodwill en merken daalt 31% naar EUR 143 miljoen en inclusief éénmalige posten 38% naar EUR 127 miljoen
· Operationeel werkkapitaal verbetert met EUR 93 miljoen tot 16,2% van de omzet
· Interim-dividend van EUR 0,28 per aandeel
· EBITA voor de tweede helft 2002 (exclusief éénmalige posten) ongeveer gelijk aan het eerste halfjaar 2002
Geconsolideerde kerncijfers H1 2002
Tabellen niet converteerbaar.
Zie het origineel
http://www.numico.com/upload/...20H1%202002_1.doc
.
EUR miljoen H1 2002 H1 2001 % wijziging
Omzet 2.128 2.198 (3,2)
Bruto marge 1.304 1.361 (4,2)
Bruto marge % 61,3% 61,9%
EBITA 237 361 (34,4)
EBITA in % omzet 11,1% 16,4%
Nettowinst voor afschrijving goodwill
127
206
(38,2)
Nettowinst per aandeel voor afschrijving goodwill 0,77 1,27 (39,2)
Jan Bennink, Voorzitter Raad van Bestuur van Koninklijke Numico, licht de resultaten als volgt toe:
"In juni dit jaar trad ik in dienst bij Numico en vandaag zet ik mijn eerste inzichten over het bedrijf uiteen. In november zal ik, bij de bekendmaking van de resultaten over het derde kwartaal, een volledige strategische update geven.
Numico is een internationaal bedrijf met sterke posities in gebieden met grote groeimogelijkheden. Desondanks worden we geconfronteerd met een aantal problemen en de resultaten, die we vandaag bekend hebben gemaakt, zijn teleurstellend. We zijn begonnen met een diepgaand onderzoek naar zaken als de strategie, de markten en de resultaten. Ook de organisatiestructuur, de waarde van onze activa en mogelijke desinvesteringen zullen daar deel van uitmaken.
We zien tekenen van herstel in een aantal kernactiviteiten. Bij Rexall Sundown lijkt de omzet zicht te stabiliseren gedurende de laatste zes maanden, terwijl de identieke winkelomzet van GNC zich in het tweede kwartaal verbeterde ten opzichte van het eerste kwartaal van dit jaar. We zien goede resultaten van de productgroep Zuigelingenvoeding in Oost-Europa en het Verre Oosten. De productgroep Klinische en dieetvoedingen groeit vooral in de belangrijke Europese markt. We zullen in eerste instantie een aantal strategische en structurele zaken - veelal met interne oorzaken - aanpakken om Numico weer te laten groeien, waaronder:
· Verbeteren van de organisatiestructuur
· Elimineren van zwakten in en stroomlijnen van de bedrijfsprocessen(fabrieken en logistiek)
· Beter gebruikmaken van de research kennis
· Herdefinieren van de geographische groeistrategie
· Verbeteren van de IT systemen, interne rapportage en integratie
· Investeren in de restyling van GNC winkels
Als onderdeel van deze stappen naar efficiency-verbetering zal de Raad van Bestuur met drie nieuwe functies worden uitgebreid. De eerste positie is die van Directeur Research & Development. Deze zal worden belast met de verbetering van de samenwerking tussen de bedrijfsonderdelen teneinde de unieke kennis en vaardigheden op dit gebied beter te benutten. De tweede positie is bestemd voor de Directeur Operations, verantwoordelijk voor de productie en logistiek wereldwijd. De derde functie zal worden bekleed door de Directeur voor Zuigelingenvoeding alsmede Klinische en dieetvoedingen.
Deze toekomstige benoemingen met inbegrip van de bestaande Directiepositie voor supplementen, benadrukken het doel om de bedrijfsprocessen snel te verbeteren.
In het algemeen kan ik vaststellen dat de kernactiviteiten in de basis sterk zijn en dat Numico een gezonde toekomst wacht. Wij zijn actief in een aantal lange termijn groeimarkten en we kunnen onze marktpositie en onze research ervaring gebruiken om Numico weer te laten groeien en aandeelhouderswaarde te creëren".
Algemeen
De resultaten in het eerste halfjaar zijn teleurstellend, zeker vergeleken met de zeer sterke resultaten in de zelfde periode vorig jaar.
De omzet en EBITA in de productgroepen Zuigelingenvoeding en Klinische en dieetvoedingen blijven stijgen, zij het op een wat lager niveau. In Oost-Europa groeide de productgroep Zuigelingenvoeding sterk terwijl Klinische en dieetvoedingen in Frankrijk, Spanje en Nederland goede resultaten behaalde. De marges in deze productgroepen veranderden nauwelijks.
De omzet en EBITA van de bedrijven in de Verenigde Staten daalden. De brutomarge daalde als gevolg van de lagere omzet. Als een onderdeel van de in maart dit jaar in gang gezette herstructurering heeft GNC een plan ontwikkeld om ruim 4.200 winkels te restylen. Dit plan moet in oktober dit jaar zijn gerealiseerd. De eerste resultaten van proefwinkels zijn positief en tonen aan dat de veranderingen voorzien in de behoeften van de klanten.
De resultaten van Rexall Sundown zijn niet bevredigend, ondanks het feit dat de maandelijkse omzet in het tweede kwartaal zich heeft gestabiliseerd op het niveau van US$ 40 miljoen.Vooruitgang is geboekt bij de invoering van nieuwe management beheerssystemen en een aantal nieuwe medewerkers zijn benoemd op sleutelposities in de afgelopen maanden.
Financieel overzicht
De groepsomzet in het eerste halfjaar van 2002 bedroeg EUR 2.128 miljoen, 3,2% lager dan de omzet in de sterke eerste helft van vorig jaar. De invloed van koersverschillen is miniem. De omzet in de Verenigde Staten daalde met 8,0% hetgeen gedeeltelijk gecompenseerd werd door een omzetgroei met 4,7% in Europa en 4,3% in de groep 'Azië, Afrika en Midden- en Zuid-Amerika'.
De autonome omzet in de productgroep Zuigelingenvoeding steeg autonoom met 4,6% en inclusief de invloed van koersverschillen met 3,3%. De autonome omzet van de productgroep Klinische en dieetvoedingen steeg met 10,1% en inclusief koersverschillen met 8,9 %.
De brutomarge daalde licht naar 61,3% iets onder het niveau van vorig jaar. De daling van de bruto marge bij Rexall Sundown kon worden gecompenseerd door de verbeteringen bij Zuigelingenvoeding en Klinische en dieetvoedingen.
De totale bedrijfskosten in het eerste kwartaal stegen met 4,6% tot EUR 1.029 miljoen, exclusief éénmalige posten als onderdeel van het kostenreductieprogramma in de Verenigde Staten. Inclusief deze last stegen de bedrijfskosten met 7,7%. Een éénmalige bate uit een vitamineclaim in de Verenigde Staten is opgenomen onder overige bedrijfsinkomsten.
Als gevolg hiervan daalde de EBITA met 29% tot EUR 258 miljoen exclusief éénmalige posten en inclusief éénmalige posten met 34,4% tot EUR 237 miljoen. De EBITA marge daalde naar 11,1%. De EBITA bijdrage uit de Verenigde Staten bedroeg EUR 108 miljoen en werd negatief beïnvloed door éénmalige posten van EUR 21 miljoen. De EBITA bijdrage van de productgroepen Zuigelingen- en kindervoeding alsmede Klinische en dieetvoeding steeg met 5,7% tot EUR 149 miljoen.
De afschrijving goodwill daalde naar EUR 104 miljoen (H1 01: EUR 110 miljoen). In mei 2002 is een bedrag van EUR 500 miljoen van de EUR 1 miljard 'multicurrency' lening afgelost en het restant is geherfinancierd tegen gunstigere voorwaarden voor een periode van twee jaar. De financiële lasten daalden met EUR 16 miljoen naar EUR 66 miljoen.
Als gevolg van de daling in EBITA daalde de nettowinst vóór bijzondere baten en lasten naar EUR 23 miljoen ten opzichte van EUR 96 miljoen vorig jaar.
De nettowinst vóór afschrijving van immateriele vaste activa bedroeg in het eerste halfjaar EUR 127 miljoen. (2001: EUR 206 miljoen) en per certificaat van aandeel EUR 0,77.
De netto kasstroom uit bedrijfsactiviteiten bedroeg EUR 253 miljoen. De investeringen gedurende het eerste halfjaar bedroegen EUR 49 miljoen, ongeveer gelijk aan de afschrijvingen.
Het werkkapitaal daalde met EUR 93 miljoen tot 16,2% van de omzet.
De boekwaarde van de goodwill en merken bedroeg per balansdatum EUR 3.250 miljoen. Deze boekwaarde werd met EUR 321 miljoen negatief beïnvloed door koersverschillen.
De netto schuld daalde met EUR 301 naar EUR 2.547.
Zuigelingenvoeding
Tabellen niet converteerbaar.
Zie het origineel
.
In EUR miljoen Q2 02 % t.o.v. Q2 01 H1 02 % t.o.v. H1 01
Omzet 257 3,3% 501 3,3%
EBITA 45 (4,3)% 91 4,6%
in % 17,5% 18,2%
De omzet in de productgroep Zuigelingenvoeding nam toe met 3,3% tot EUR 501 miljoen. EBITA steeg met 4,6% naar EUR 91 miljoen. Exclusief koersverschillen bedroeg de omzetgroei 4,6%. Binnen deze groep vertraagde de groei in enkele West-Europese landen door diverse externe en interne oorzaken, voornamelijk door de achterblijvende ontwikkeling bij sommige producten en minder dan verwachte groei in ontwikkelde markten en logistieke problemen.
In Oost-Europa werd een groei behaald van 9,3%, waarbij Rusland een sterke groei blijft laten zien. De regio Azië, Afrika en Midden- en Zuid-Amerika herstelde van een zwak eerste kwartaal met een groei van 6,6%. Argentinië en Brazilië bleven achter door de economische crisis in Zuid-Amerika.
De EBITA marge was 18,2%. Dankzij een belangrijke margeverbetering konden de toegenomen kosten worden gecompenseerd. Het management zal focussen op beheersing van kosten in deze divisie in het tweede halfjaar.
Klinische en dieetvoedingen
Tabellen niet converteerbaar.
Zie het origineel
.
In EUR miljoen Q2 02 % t.o.v. Q2 01 H1 02 % t.o.v. H1 01
Omzet 131 7,7% 251 8,9%
EBITA 29 0% 58 7,4%
in % 22,3% 23,0%
De omzet in de productgroep Klinische en dieetvoedingen steeg met 10,1% tot EUR 251 miljoen (inclusief koersverschillen steeg de omzet 8,9%). EBITA bedroeg EUR 58 miljoen, een toename van 7,4%. Er was een sterke groei in Frankrijk, Spanje en Nederland, terwijl de groei in het Verenigd Koninkrijk bescheiden was met 5%. SHS, de onderneming in gespecialiseerde metabolische producten, presteerde goed met een omzetgroei van 20%. EBITA marge was 23,0%.
GNC
In EUR million Q2 02 % t.o.v. Q2 01 H1 02 % t.o.v. H1 01
Sales 403 (5,6) % 814 (2,6)%
EBITA* 54 (22,2) % 102 (25,8)%
in % 13,3% 12,5%
* exclusief eenmalige posten
In de Verenigde Staten bedroeg de netto-omzet van GNC EUR 814 miljoen (US$ 730 miljoen), een afname van 2,6% in vergelijking met het bijzonder sterke eerste halfjaar van 2001 (EUR 836 miljoen). Tegenover de toename van de omzet in het groeiende segment Consumentendieet- en sportvoedingen, stond de afname in het segment Vitaminen & Kruiden. De opbrengsten verbeteren al enkele kwartalen achtereen, met een omzet in het tweede kwartaal die vrijwel gelijk was aan die van het tweede kwartaal van vorig jaar. De totale omzet van eigen winkels in de Verenigde Staten nam af met 3,3% en van de Amerikaanse franchise winkels met 1,5%. Echter, in het tweede kwartaal was de teruggang in de omzet beperkt met een daling van de omzet in eigen winkels van 1,2%, terwijl de franchise winkels een groei lieten zien van 0,4%. GNC heeft nu 5.658 winkels wereldwijd.
EBITA van GNC daalde met 25,8% tot EUR 102 miljoen (exclusief éénmalige posten van EUR 24 miljoen) door een lager omzetvolume en hogere advertentiekosten. Inclusief éénmalige posten daalde de EBITA bij GNC met 43% tot EUR 78 miljoen.
Het herstructureringsprogramma bij GNC verloopt volgens plan. In het eerste halfjaar van 2002 werden 46 winkels met slechte resultaten gesloten. In totaal zullen 74 winkels worden gesloten. Het aantal personeelsleden daalde met 250 personen. Een verdere daling met 180 personen is voorzien.
Een uitgebreide restylingsoperatie van zo'n 4.200 GNC winkels (eigen en franchise winkels) is van start gegaan. Deze operatie zal vier maanden duren en is naar verwachting afgerond in oktober. De resultaten van de winkels die al vernieuwd zijn, wijzen op een een positieve reactie van de klanten en bevestigen de doelstelling van deze operatie. Met de totale operatie zal een investering gemoeid zijn van US$ 20 miljoen.
Rexall Sundown
In EUR miljoen Q2 02 % t.o.v. Q2 01 H1 02 % t.o.v. H1 01
Sales 133 (23,1)% 261 (21,6)%
EBITA* 7 (84,4)% 16 (75,8)%
in % 5,3% 6,1%
* exclusief eenmalige posten
De omzet van Rexall Sundown liep terug met 21,6% tot EUR 261 miljoen (US$ 232 miljoen). De mindere gang van zaken bij de drie belangrijkste merken: Sundown, Metab-O-LITE en Osteo Bi-flex, hadden een grote invloed op de omzet. In de eerste zes maanden van het laatste jaar was de omzet hoog vanwege een sterk opgedreven omzet aan de detailhandel.
EBITA, exclusief eenmalige posten, daalde van EUR 66 miljoen naar EUR 16 miljoen, waarbij de daling in brutomarge gedeeltelijk werd gecompenseerd door lagere advertentie- en distributiekosten. Inclusief eenmalig posten daalde de EBITA met 71,2% naar EUR 19 miljoen. Het lagere omzetvolume was de belangrijkste factor bij de daling in brutomarge met een lagere omzet aan hogere margeproducten en hogere productiekosten.
Het management van Rexall Sundown is intensief bezig om de vele problemen waar de onderneming mee te maken heeft op te lossen en zodoende de resultaten van het bedrijf te verbeteren. Rexall Sundown heeft enige successen geboekt met het herzien van het productenpakket en met de verkoop van dit pakket aan vaste afnemers.
De kosten zijn verlaagd, waarbij de personeelskosten naar verhouding tot de verlaagde omzet zijn verminderd. Door rationalisatie zijn de SKU's met 20% verminderd tot 1.457 producten.
Unicity
In EUR miljoen Q2 02 % t.o.v. Q2 01 H1 02 % t.o.v. H1 01
Sales 73 (16,1)% 149 (11,3)%
EBITA 5 (28,6)% 11 0 %
in % 7,7% 7,6%
De omzet van Unicity bedroeg EUR 149 miljoen (US$ 137 miljoen) vergeleken met EUR 168 miljoen in 2001, een daling van 11%. De EBITA bleef gelijk en bedroeg EUR 11 miljoen, mede dankzij sterke kostenbeheersing. De omzet werd negatief beïnvloed door de sterke US$ ten opzichte van de Japanse yen en integratieproblemen van de Unicitybedrijven in de Verenigde Staten.
Unicity betrad succesvol nieuwe markten, met name Korea en Europa.
Voedingssupplementen Europa
In EUR miljoen Q2 02 % t.o.v. Q2 01 FHY 02 % t.o.v. H1 01
Sales 46 4,5% 89 3,5%
EBITA (8) (8)
in % (17,9)% (9,2)%
De omzet van Voedingssupplementen in Europa bedroeg EUR 89 miljoen, voor een belangrijk deel behaald in West- en Zuid-Europa, met een negatieve EBITA van EUR 8 miljoen.
Dividend
Besloten is een interimdividend te betalen van EUR 0,28 per (certificaat van) aandeel. Dit dividend kan ter keuze aan de aandeelhouders in contanten danwel in (certificaten van) aandelen opgenomen worden. De betaaldatum is 5 september 2002.
Het dividendpercentage is met 36% ongeveer gelijk aan dat van vorig jaar.
Vooruitzichten
Het bedrijfsresultaten zullen voor de tweede helft van 2002 naar verwachting ongeveer gelijk zijn aan die van het eerste halfjaar 2002, exclusief éénmalige posten.
Deze resultaten zullen negatief worden beïnvloed door het staken van de praktijk van stimuleren van extra omzet aan het eind van verslagperioden.
Een grondig onderzoek is gestart naar zaken als strategie, de markten en de resultaten. Ook de organisatie-structuur, de waarde van onze activa en mogelijke desinvesteringen zullen daar deel van uitmaken.
- einde bericht -
---
Een interview met Jan Bennink, voorzitter van de Raad van Bestuur van Koninklijke Numico N.V., is te bekijken (video/audio en tekst) vanaf 15 augustus 6.30 uur op de website van Numico: www.numico.com en via de site www.cantos.com.
Voor meer informatie, kunt u contact opnemen met:
Kon. Numico N.V. Corporate Communications Elvira Luykx tel. +31 79 353 9765
Kon. Numico N.V. Investor Relations Jacqueline van der Klift tel. +31 79 353 9003
Geconsolideerde winst- en verliesrekening 2002 (geen accountantscontrole toegepast)
(¤ miljoenen)
Tabellen niet converteerbaar.
Zie het origineel
.