Amsterdam, 15 augustus 2002
Getronics behaalt verwachte resultaat in moeilijke markt
· Bedrijfsresultaat (winst voor rente, belastingen en amortisatie (EBITA)) van euro60miljoen (eerste helft 2001: euro 85miljoen) conform eerder uitgesproken verwachtingen.
· Brutomarge verbeterd tot 18,7% (eerste helft 2001: 18,0%).
· Operationele marge van 3,3% (eerste helft 2001: 4,0%) toont een lichte verbetering ten opzichte van het tweede halfjaar 2001 (3,2%).
· Nettowinst voor amortisatie bedroeg euro 34 miljoen (eerste helft 2001: verlies van euro28miljoen).
· Afname van omzet uit diensten van 5,5% (4,7% organisch) en van omzet uit producten van 26% (23% organisch) vanwege de dalende marktvraag.
· Kasstroom uit operationele activiteiten verbeterde naar euro5miljoen positief (eerste helft 2001: euro 27 miljoen negatief); de totale schuld werd met euro105miljoen gereduceerd sinds eind 2001.
· Verdere verbetering van rentedekking tot 6,3 (2001: 4,9).
· Capaciteit aangepast aan marktomstandigheden; aantal medewerkers gereduceerd met 6,4% ten opzichte van de eerste helft van 2001.
· Ondanks de marktomstandigheden zal het bedrijfsresultaat (EBITA) in de tweede helft van 2002 naar verwachting ongeveer hetzelfde zijn als dat van de tweede helft van 2001, behoudens onvoorziene omstandigheden.
· Het management blijft zich richten op de verbetering van de financiële positie van de onderneming, alsook op de aanpassing van de kostenstructuur aan de bestaande marktomstandigheden en de verdere uitbouw van de portfolio van hoogwaardige ICT oplossingen en diensten.
Samenvatting resultaten
Conform eerder uitgesproken verwachtingen bedroeg het bedrijfsresultaat (winst voor rente, belastingen en amortisatie (EBITA)) van Getronics in het eerste halfjaar van 2002 euro60miljoen (eerste helft 2001: euro85 miljoen).
Als gevolg van de moeilijke marktomstandigheden nam het aantal nieuwe projecten af en daarmee ook de netto-omzet. Het eerste halfjaar tot en met 30 juni 2002 liet een daling van de omzet zien met 12,5 % naar euro 1.838miljoen (eerste helft 2001: euro2.101 miljoen). De omzet uit diensten nam minder snel af dan de omzet uit producten. De omzet uit diensten nam af met 5,5% de omzet uit producten met 26%.
Als gevolg van het terugbrengen van de capaciteit en een beter toezicht op minimale transactiemarges, verbeterde de brutomarge naar 18,7% (eerste helft 2001: 18,0%). De operationele marge kwam uit op 3,3 % (eerste helft 2001: 4,0%). Ten opzichte van de tweede helft van 2001, toen de operationele marge 3,2 % bedroeg, is sprake van een lichte verbetering.
Het nettoresultaat van de onderneming voor amortisatie was in de eerste helft van 2002 euro 34miljoen (eerste helft 2001: euro28miljoen negatief). Dit bedraagt euro0,07 per gewoon aandeel (eerste helft 2001: euro0,10 negatief). Dit is gebaseerd op een toename van het gemiddelde aantal uitstaande gewone aandelen met 18,4%. De kasstroom uit operationele activiteiten per aandeel bedroeg euro0,01 (eerste helft 2001: euro0,08 negatief).
Marktontwikkelingen en Getronics
De algehele economische situatie en de markt verslechterden aanzienlijk gedurende de tweede helft van 2001. In de eerste helft van 2002 bleven de marktomstandigheden moeilijk, maar er was geen sprake van een verdere verslechtering. Wel worden ICT investeringen nog steeds uitgesteld of geschrapt en blijft de prijsdruk onveranderd groot. Dit beeld verschilt per economische regio, zelfs binnen de Euro-zone, en per marktsegment.
Kapitaalsinvesteringen in nieuwe technologieën en E-business oplossingen zijn in de meeste marktsegmenten aanzienlijk teruggelopen. Daarbij blijft de nadruk op investeringen gericht op kostenbesparingen bij het beheer van ICT. Dit gebeurt door standaardisatie en het stroomlijnen van de operationele ICT omgeving. In de moeilijke marktomstandigheden is Getronics er in geslaagd zijn marktpositie op dit terrein te versterken.
Temidden van de turbulente markt geeft Getronics prioriteit aan het behouden en waar mogelijk versterken van de locale marktposities. Gelijktijdig geldt een strikt beleid van minimum transactiemarges.
Kernactiviteiten: de Business Lines
netto-omzet
(in miljoenen euro's, tenzij anders vermeld)
Halfjaar
eindigend
30 juni 2002 Percentage van de netto-omzet Halfjaar eindigend
30 juni 2001 Percentage van de
netto-omzet
Service-omzet
Brutomarge service1.298
21,2%71%
1.374
20,5%65%
Product-omzet
Brutomarge product540
12,6%29%
727
13,2%35%
De business mix van Getronics is verbeterd. Was in de eerste helft van 2001 65% van de totale omzet afkomstig uit diensten, in de eerste helft van 2002 was dat 71%.
Services
Als gevolg van een afname van het aantal nieuwe ICT-projecten, daalde de omzet uit diensten met 5,5%. Het hoge aandeel omzet uit doorlopende service en outsourcing contracten beperkte echter het effect op de service-omzet van de wereldwijde verminderde vraag. Van de service-omzet heeft circa 65% een repeterend karakter. Dit betreft activiteiten op het gebied van Managed Services (inclusief outsourcing) en het onderdeel applicatiebeheer van Business Solutions. De brutomarge op services verbeterde tot 21,2% (eerste helft 2001: 20,5%).
Producten
De omzet uit producten nam substantieel af. Binnen de drie business lines neemt Infrastructure Integration het grootste deel van de levering van producten voor zijn rekening. De afname van product-omzet heeft er toe geleid dat het aandeel van producten in de totale omzet uitkomt op 29% (eerste helft 2001: 35%). De totale product-omzet nam af met 26% en bedroeg euro540miljoen (eerste helft 2001: euro727miljoen). De brutomarge op producten bedroeg 12,6% (eerste helft 2001: 13,2%). Vergeleken met de tweede helft van 2001, toen er sprake was van een brutomarge van 11,1% is sprake van een verbetering. Dit dankzij een strikt beleid van minimum transactiemarges.
Service-omzet per business line
Managed Services
(in miljoenen euro's, tenzij anders vermeld) Halfjaar eindigend
30juni 2002 Halfjaar eindigend
30 juni 2001
Verschil
Service-omzet
Brutomarge service817
21,5%852
20,0%-4,1%
Het lagere aantal grote tot middelgrote projecten leidde tot een lagere omzet in (non-contract) projecten in Managed Services. Echter, de portefeuille van Managed Services en outsourcing contracten bleef stabiel en liet zelfs een toename zien in de meeste landen. In US Commercial Operations deed zich de grootste afname van omzet in Managed Services voor. Getronics US Commercial Operations slaagde erin de brutomarge te verbeteren dankzij snelle en effectieve herstructureringsmaatregelen.
Infrastructure Integration
(in miljoenen euro's, tenzij anders vermeld) Halfjaar eindigend
30juni 2002 Halfjaar eindigend
30juni 2001
Verschil
Service-omzet
Brutomarge service186
16,7%189
17,5%-1,6%
Na de belangrijke terugval van investeringen in desktop-, netwerk- en communicatie-technologie in de tweede helft van 2001 is de markt gestabiliseerd op een lager niveau. De marktvraag blijft gericht op standaardisatie van de ICT infrastructuur ten behoeve van kostenbesparing, verbetering van beheersbaarheid, beveiliging en controle en de ondersteuning van nieuwe applicaties. Sommige grote ICT infrastructuur projecten werden echter uitgesteld of kwamen geheel te vervallen, terwijl bij andere projecten sprake was van een aanzienlijke prijsdruk. Nieuwe technologieën zoals Voice over IP, leveren vooralsnog een bescheiden vraag op.
Business Solutions (inclusief Consulting)
(in miljoenen euro's, tenzij anders vermeld) Halfjaar eindigend
30juni 2002 Halfjaar eindigend
30juni 2001
Verschil
Service-omzet
Brutomarge service295
23,1%333
23,7%-11,4%
De omzet uit Business Solutions (inclusief Consulting) werd negatief beïnvloed door een afname van de activiteiten in Nederland en Italië. Projectmatige activiteiten waren zwak in de meeste regio's. Het belang van repeterende applicatie services op het totaal van de omzet neemt echter toe. Getronics blijft investeren in nieuwe technologieën zoals Microsoft .NET. Op dit gebied zijn reeds de eerste opdrachten verkregen.
Geografische ontwikkelingen
De gevolgen van de neergang van de economie voor Getronics verschilden van land tot land. Een en ander is afhankelijk van het relatieve marktaandeel, het aantal en de kwaliteit van de lange termijn contracten en de breedte en volledigheid van het dienstenaanbod van de onderneming in ieder individueel land.
Europa & Midden-Oosten
(in miljoenen euro's, tenzij anders vermeld) Halfjaar eindigend
30juni 2002 Halfjaar eindigend
30juni 2001
Verschil
Netto-omzet
Operationele marge
Aantal medewerkers1.183
2,5%
18.5601.387
5,1%
19.959-14,7%
-7,0%
De omzet in Europa & Midden-Oosten werd nadelig beïnvloed door de afname van projecten met een hoog aandeel producten. Dit veroorzaakte een aanzienlijke reductie in product-omzet uit netwerk en desktop componenten. De omzet uit diensten nam af met 5,7%, hetgeen aanzienlijk minder was dan de teruggang van omzet uit producten. Het bedrijfsresultaat werd beïnvloed door de algehele overcapaciteit in de markt, hetgeen leidde tot onderbezetting en lagere productiviteit. De eenmalige kosten voor het aanpassen van de capaciteit, het hertrainen en opnieuw inzetten van het personeel hadden eveneens een nadelig effect op de operationele marge, met name in Nederland en Italië, twee van de grootste landenorganisaties van de onderneming. In Frankrijk, Duitsland en Zwitserland werden beperkte operationele verliezen gerapporteerd. De som van deze verliezen was enkelcijferig. In het Verenigd Koninkrijk en een aantal kleinere landenorganisaties werd de operationele marge verbeterd. Human Resources Solutions in Nederland bleef uitstekend presteren.
Noord-Amerika
(in miljoenen euro's, tenzij anders vermeld) Halfjaar eindigend
30juni 2002 Halfjaar eindigend
30juni 2001
Verschil
Netto-omzet
Operationele marge
Aantal medewerkers478
7,1%
6.185522
2,7%
6.804-8,4%
-9,1%
De activiteiten van de onderneming in Noord-Amerika omvatten US Commercial Operations (dat zich richt op het bedrijfsleven en locale overheden), Getronics Government Solutions (dat uitsluitend werkt voor Amerikaanse federale overheidsinstellingen) en Canada. De goede prestaties van Getronics Government Solutions en het effect van aanzienlijke kostenreducerende maatregelen in US Commercial Operations leidden tot een sterke verbetering van de operationele marge.
Azië-Pacific en Latijns-Amerika
(in miljoenen euro's, tenzij anders vermeld) Halfjaar eindigend
30juni 2002 Halfjaar eindigend
30juni 2001
Verschil
Netto-omzet
Operationele marge
Aantal medewerkers177
-1,7%
3.591192
0,0%
3.509-7,8%
2,3%
De resultaten van de onderneming in Azië-Pacific en Latijns-Amerika toonden een wisselend beeld. In Brazilië en Mexico werden kleine operationele verliezen gerapporteerd. Als gevolg van een goede operationele samenwerking tussenGetronics Iberia en de Latijns-Amerikaanse vestigingen wordtsteeds meer omzet behaald uit Spaanse opdrachtgevers.
In Azië-Pacific als geheel werd een geringe omzetstijging behaald. De operationele winst bleef op een vergelijkbaar niveau als vorig jaar. Japan handhaafde de sterke en stabiele prestaties. De toename van het aantal medewerkers is het gevolg van recente outsourcing opdrachten en projecten waarvoor tijdelijk personeel moest worden ingehuurd.
Medewerkers
Totaal aantal medewerkers
30juni2002
30juni2001
Verschil
Europa & Midden-Oosten18.56019.959-7,0%
Noord-Amerika6.1856.804-9,1%
Azië-Pacific & Latijns-Amerika3.5913.509 2,3%
Totaal28.33630.272-6,4%
Het totale aantal medewerkers van Getronics per 30 juni 2002 verminderde met 1.936; een vermindering van 6,4% ten opzichte van 30 juni 2001. In het totaal aantal medewerkers zijn 314 nieuwe medewerkers begrepen die er de laatste zes maanden zijn bijgekomen in verband met middelgrote outsourcing en outtasking contracten. De teruggang van de markt noodzaakte de onderneming onderdelen van het bedrijf te herstructureren waardoor banen verloren gingen. Tegelijkertijd bleek het noodzakelijk nieuwe medewerkers te recruteren met specifieke ICT bekwaamheden. Een aantal activiteiten en maatregelen is ontplooid teneinde de bezettingsgraad van de medewerkers te verbeteren en het internationale outsourcing portfolio van de onderneming verder uit te breiden. Een en ander resulteerde in een afname van het aantal medewerkers in Noord-Amerika en Europa & Midden-Oosten. Het aantal medewerkers in Azië-Pacific en Latijns-Amerika nam enigszins toe, met name vanwege outsourcing contracten in Brazilië en een toename van het aantal tijdelijke medewerkers in China. Het personeelsverloop nam af tot 8,8% (30 juni 2001: 16%).
Financiële positie
Dankzij de voortdurende aandacht van het management voor het werkkapitaal, werd de kasstroom uit operationele activiteiten verbeterd naar euro5miljoen positief (eerste helft 2001: euro27miljoen negatief). De totale schuld kon worden verminderd met euro105miljoen sinds ultimo 2001. Het gebruik van de doorlopende kredietfaciliteit werd verminderd en 6% van de uitstaande converteerbare obligaties werd teruggekocht.
De rentedekking verbeterde verder tot 6,3 (2001: 4,9). De cash rentedekking verbeterde eveneens tot 8,8 (2001: 7,4).
De achtergestelde schuld van Getronics bestaat uit twee achtergestelde converteerbare obligatieleningen van respectievelijk euro183miljoen en euro339miljoen. Deze obligaties lopen in respectievelijk april 2004 en maart 2005 af en zijn achtergesteld aan alle andere schulden en behoren derhalve tot het aansprakelijk vermogen. Er zijn geen bedrijfsratio gerelateerde voorwaarden van toepassing die tot vervroegde aflossing van deze converteerbare leningen zouden kunnen leiden. Daarnaast beschikt de onderneming over een doorlopende kredietfaciliteit van euro 500miljoen, waarvan het gebruik per 30 juni 2002 euro295miljoen betrof. Deze faciliteit vervalt in april 2004. De ontwikkeling van de bedrijfsratio's van Getronics valt ruim binnen de voor deze kredietfaciliteit geldende voorwaarden.
De solvabiliteit van Getronics bedroeg per 30 juni 2002 37,9%, berekend op basis van het volledige aansprakelijk vermogen, inclusief achtergestelde langlopende schulden.
Balansversterking blijft een voortdurende prioriteit voor het management. De onderneming heeft eerder dit jaar aangekondigd voornemens te zijn een beperkt deel van de uitgegeven achtergestelde converteerbare obligatieleningen 2004 en 2005 terug te kopen, in overeenstemming met de respectievelijke administratieve voorwaarden. Afhankelijk van de marktomstandigheden en geheel naar eigen oordeel, koopt Getronics obligatieleningen terug tegen geldende marktprijzen. In het eerste halfjaar heeft Getronics in totaal voor euro 32 miljoen nominale waarde converteerbare obligaties teruggekocht.
Business focus
Temidden van moeilijke marktomstandigheden, is Getronics erin geslaagd om 22 nieuwe internationale projecten van aanzienlijke omvang te verwerven gedurende de eerste helft van 2002 (eerste helft 2001: 25). In antwoord op de marktvraag blijft de onderneming investeren in de kwaliteit van de internationale dienstverlening. Voor haar twee voornaamste competentiegebieden heeft Getronics vier wereldwijde programma's ontwikkeld: NetWorkPlace; CustomerPlace; KnowledgePlace and TelcoPlace. Deze programma's stellen de onderneming in staat om het Getronics aanbod wereldwijd consistent te presenteren. Deze aanpak heeft ertoe geleid dat Getronics in toenemende mate succesvol is in het verkrijgen van projecten op het gebied van netwerk- en desktop-outsourcing. Getronics richt zich op middelgrote opdrachten met relatief lage investe-ringsdrempels, waarbij snelle en effectieve implementatie en resultaten worden vereist.
Vooruitzichten
Ondanks de huidige marktomstandigheden, blijft de onderneming investeren in de capaciteiten en competenties die nodig zijn om internationaal en locaal haar brede portfolio van hoogwaardige diensten te leveren en daarbij ook optimaal te kunnen profiteren van een marktherstel. Het management blijft er op gericht de financiële positie van de onderneming te versterken en de kostenbasis van de onderneming aan te passen aan de bestaande marktomstandigheden.
De marktcondities zijn onveranderd moeilijk en de prijsdruk blijft fors. Een mogelijk herstel van de ICT markt wordt niet voorzien voor het midden van 2003. Gegeven de huidige marktonzekerheid, blijft het management voorzichtig met betrekking tot de vooruitzichten voor de komende 12 maanden.
Niettegenstaande de huidige moeilijke markt, zal, behoudens onvoorziene omstandigheden, het operationele resultaat (EBITA) in de tweede helft van dit jaar naar verwachting ongeveer gelijk zijn aan de tweede helft van 2001.
Over Getronics
Met meer dan 28.000 medewerkers in ruim 30 landen, is Getronics één van 's werelds toonaangevende aanbieders van leveranciersonafhankelijke oplossingen en diensten voor de professionele gebruiker op het gebied van Informatie- en Communicatie Technologie (ICT). Getronics biedt advies en ontwerpt, bouwt, implementeert en beheert geavanceerde oplossingen en diensten op het gebied van Infrastructure Solutions en EBusiness Solutions. Getronics helpt een groot aantal vooraanstaande internationale bedrijven bij de maximalisatie van de waarde van hun technologie-investeringen en het verbeteren van de interactie met hun klanten. Het hoofdkantoor van Getronics is gevestigd in Amsterdam. Daarnaast zijn er regionale hoofdvestigingen in Boston, Singapore en Washington DC. Getronics is genoteerd aan Euronext Amsterdam ('GTN'). Meer informatie is te vinden op www.getronics.com.