Uniek Bouwlokalen-concept
BouwNed en SBR praten bouwondernemers bij over uniek BouwLokalen-concept
BouwNed en SBR hebben de handen ineen geslagen om een nieuw concept op te starten. Onder de naam BouwLokalen zullen de komende jaren tientallen regionale bijeenkomsten worden georganiseerd over nieuwe ontwikkelingen in de bouw. De doelgroepen zijn aannemers en architecten, maar ook adviseurs en opdrachtgevers zoals woningcorporaties, gemeenten en projectontwikkelaars. BouwLokalen moet een laagdrempelig concept worden om in een notendop de bouwpartners 'bij te praten'.
BouwLokalen is ontstaan doordat de toenemende informatiestroom in de bouw een effectieve communicatie in de weg staat. Uit onderzoek blijkt keer op keer dat informatie niet bij de juiste persoon terechtkomt of gewoonweg haar doel mist, omdat ontvangers niet de tijd hebben om alles in te zien. Bovendien blijkt de bouw de voorkeur te geven aan mondelinge kennisoverdracht boven schriftelijke communicatie.
Onvoldoende kennis van actuele onderwerpen kan op termijn de vooruitgang in de sector in de weg staan. Dat was reden voor BouwNed en SBR om het BouwLokalen-concept te initiëren. BouwLokalen is het eerste initiatief op landelijke schaal, dat gericht is op laagdrempelige overdracht van kennis. BouwNed en SBR willen met het concept optreden als onafhankelijk filter in de informatiebulk. Tijdens gratis toegankelijke bijeenkomsten wordt de actuele stand van zaken gepresenteerd van onderwerpen waar ondernemers dagelijks mee te maken hebben: van organisatorische en financiële tot technische aspecten van de bouw.
SBR coördineert uitvoering
De coördinatie is in handen van SBR. Voor de organisatie gaat SBR acht samenwerkingsverbanden (SWV's) verspreid over geheel Nederland inschakelen. Daar zullen in drie jaar tijd vooralsnog 64 regionale bijeenkomsten plaatsvinden, steeds over één onderwerp. Het aanvangstijdstip ligt doorgaans laat in de middag en het programma neemt ongeveer anderhalf uur in beslag. De bijeenkomsten kennen een lage drempel en worden praktisch opgezet. BouwLokalen moet de deelnemers aanzetten om de informatie direct in hun eigen bedrijf toe te passen. Nieuwe ontwikkelingen worden op een aansprekende manier getoond, bijvoorbeeld via videofilms, cd-rompresentaties en demonstraties. SBR ziet erop toe dat de informatie niet is 'gekleurd' door fabrikanten maar objectief is. Wie meer wil weten over een onderwerp, wordt gestimuleerd om via cursussen en andere informatiebronnen zelf een volgende stap te zetten.
Er zijn vooralsnog BouwLokalen gepland over bouwkundig detailleren (najaar 2002), energiebesparende installatietechnieken (najaar 2002), domotica (voorjaar 2003) en bouwmogelijkheden met hout (voorjaar 2003).
donderdag 15 augustus 2002