Gemeente Rijswijk
LOGOZAGT.GIF (9997 bytes) Gemeenteberichten
De gemeentelijke klachtenprocedure
Gebleken is dat veel inwoners van Rijswijk onbekend zijn met het feit
dat de gemeente Rijswijk voorziet in een regeling indien zij over de
gemeente en/of haar ambtenaren klachten hebben. Het gaat hierbij niet
om klachten over de openbare ruimte, zoals losliggende stoeptegels, te
lage of te hoge verkeersdrempels of kapotte straatverlichting.
Daarvoor kunnen de inwoners terecht bij het wijkbureau. Wel gaat het
hier om klachten over de behandeling door ambtenaren en bestuurders,
en de werkwijze van gemeentelijke afdelingen en/of diensten zoals de
uitblijvende beantwoording van brieven, etc.
Wie een klacht heeft, kan daartoe een brief schrijven aan het College
van burgemeester en wethouders. Het college zal de klacht, eventueel
na overleg met de klager, in behandeling nemen door hetzij deze ter
behandeling in handen te stellen van de klachtencoördinator van de
betreffende dienst, hetzij door de klacht ter behandeling en
advisering voor te leggen aan de klachtencommissie. Deze
klachtencommissie bestaat uit onafhankelijke leden, omdat daarin geen
medewerkers of raadsleden van de gemeente zitting hebben. Alleen de
secretariële ondersteuning is in handen van een medewerker van de
gemeente.
Belang voor organisatie
Van je fouten kun je leren. Dat geldt ook voor de gemeentelijke
organisatie. Indien de klacht gegrond is, zal, behalve de klager, ook
de betrokken ambtenaar en/of dienst daarvan op de hoogte gebracht
worden, zodat de gemeentelijke organisatie haar dienstverlening naar
de burgers toe kan bijstellen en verbeteren. Uw klacht is daarom ook
van belang voor de organisatie.
Niet alle klachten worden echter in behandeling genomen. Een klacht
wordt bijvoorbeeld niet in behandeling genomen wanneer deze al eerder
bij de gemeente is ingediend. Ook wordt een klacht niet in behandeling
genomen als het gaat om een gedraging waartegen door de klager bezwaar
of beroep gemaakt kan worden. Zo wordt een klacht in verband met het
niet toekennen van een uitkering of het niet verlenen van een
vergunning dus niet in behandeling genomen.
Verder worden alleen klachten in behandeling genomen over zaken die
niet langer dan een jaar voor indiening van de klacht zijn
voorgevallen.
Goed om te weten
Regelmatig komt het voor dat klachten rechtstreeks bij de Nationale
Ombudsman worden gemeld. De wet bepaalt echter dat klachten in eerste
instantie door de gemeente zelf moeten worden behandeld. De klacht
wordt daarom door de Nationale Ombudsman alsnog ter behandeling
doorgezonden aan de gemeente. Dat kost tijd en extra werk.
Pas wanneer de gemeente uw klacht heeft beoordeeld, en de klager is
het niet eens met de uitspraak van het college, kan de klager zijn
klacht neerleggen bij de Nationale Ombudsman als externe
klachteninstantie. U zult daarom dus eerst de klacht bij de gemeente
moeten neerleggen. Pas indien u het niet eens bent met de uitspraak
van het college, kunt u zich wenden tot de Nationale Ombudsman.
Zie