AutoRai
14-8-2002
Keramische composiet-remschijven nu ook voor Porsche 911
Carrera 4S en 911 Turbo
Porsche biedt voortaan nog twee sportwagenmodellen aan met het
geavanceerde remsysteem Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB). Vanaf
oktober 2002 is PCCB als optie verkrijgbaar voor de 911 Turbo en vanaf
november 2002 voor de 911 Carrera 4S.
PCCB is s werelds eerste remsysteem met unieke, keramische
composiet-remschijven met zogenoemde evolvente koelkanalen. De
Nederlandse prijs bedraagt 12.671,- inclusief BPM en BTW.
De revolutionaire remschijf, die sinds januari 2001 standaard de 911 GT2 vertraagt, biedt belangrijke voordelen op het gebied van aanspreekgedrag op droog en nat wegdek, fadingstabiliteit, gewicht en levensduur. Evenals de standaard metalen remschijven van Porsche is de keramische remschijf geperforeerd en geventileerd. Het gewicht is echter 50 procent lager. Daardoor neemt bijvoorbeeld het ledig gewicht van de 911 GT2 af met 16,6 kg. Dat bespaart niet alleen brandstof, maar reduceert ook het onafgeveerde gewicht, waardoor rijeigenschappen als wend- en handelbaarheid nog verder worden verbeterd.
Constant hoge wrijvingscoëfficiënt
In combinatie met eveneens volledig nieuwe remblokken heeft de
keramische remschijf ongeacht of hij koud of warm is een zeer hoge en
vooral constante wrijvingscoëfficiënt tijdens de vertraging. Dat
voorkomt onaangename verrassingen voor de bestuurder, bijvoorbeeld als
hij een noodstop moet maken met hoge snelheid. Want bij een in eerste
instantie goed vertragende rem, die niet als Porsche-remmen speciaal
voor hoge snelheden is ontwikkeld, neemt bij hoge bedrijfstemperaturen
de wrijvingscoëfficiënt af. Deze minder goede vertraging kan alleen
door hogere pedaalkrachten worden gecompenseerd. Ook het
aanspreekgedrag bij regenachtig weer is uitstekend.
Zo neemt het nieuwe remblokmateriaal, in tegenstelling tot
conventionele remblokken, minder water op. Ook de perforaties van de
remschijf, waardoor waterdamp sneller kan ontsnappen, spelen daarbij
een belangrijke rol.
Lange levensduur
De slijtage van de keramische composiet-remschijven is in verhouding
tot een metalen remschijf uiterst gering. Dat is te danken aan het
uitzonderlijke harde oppervlak van de keramische remschijf. Een ander
aspect dat een rol speelt bij de lange levensduur van het PCCB-systeem
is de corrosiebestendigheid van de gebruikte materialen. Zo is de
keramische remschijf absoluut ongevoelig voor pekel in zowel vaste
(strooizout) als vloeibare vorm. Dat laatste wordt bijvoorbeeld in
Duitsland toegepast in automatische sproei-installaties bij
Autobahn-bruggen. De drager waarop de remschijf wordt gemonteerd en de
bouten waarmee de remschijf wordt vastgezet hebben geen negatieve
invloed op de levensduur. Opdat de PCCB veilig en lang meegaat zijn
deze elementen uitgevoerd in edelstaal. Ook de nieuwe remblokken
hebben een lange levensduur. In verhouding tot conventionele blokken
gaan ze ongeveer tweemaal zo lang mee.
Technische gegevens van de Porsche Ceramic Composite Brake
* Vaste, zeszuiger, aluminium monobloc-remklauwen vóór
* Vaste, vierzuiger, aluminium monobloc-remklauwen achter
* Geelgelakte remklauwen
* Keramische composiet-remschijven, geventileerd
(evolvente-koelkanalen) en geperforeerd
* Remschijfdiameter 350 millimeter, vóór en achter
* Remschijfdikte 34 millimeter vóór, 28 millimeter achter
* Remblokken speciaal afgestemd op de keramische remschijven