Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie

P E R S B E R I C H T
Woerden, 14 augustus 2002

Introductiecommissie INKOM Maastricht krijgt aanmoedigingsprijs Alcoholvoorlichting studenten: met minder alcohol blijft het leuk

Studentenverenigingen en introductiecommissies kunnen actief meehelpen aan het creëren van een sfeer in de introductietijd waarin niet overmatig wordt gedronken: "met minder alcohol blijft het leuk''. Dat is het devies voor de landelijke studentencampagne 'Ik ben zat...en wie ben jij?' die het NIGZ vandaag start. Tijdens de campagne wordt voor het eerst een aanmoedigingsprijs uitgereikt aan de introductiecommissie die volgens het NIGZ de meest inspirerende bijdragen levert aan alcoholmatigingsbeleid. Dit jaar ontvangt de introductiecommissie INKOM van de Universiteit Maastricht de prijs ter waarde van ¤ 750,-.

Studenten drinken gemiddeld 16 glazen per week, zo'n 6 glazen meer dan hun leeftijdsgenoten. Vooral leden van studentenverenigingen drinken veel: gemiddeld 23 glazen per week (mannen 27, vrouwen 12). Niet-leden drinken gemiddeld 13 glazen per week (mannen 16, vrouwen 7). Het zogeheten 'binge-drinken' (het in korte tijd veel glazen alcohol achter elkaar drinken) komt bij studenten veel voor en kan leiden tot onaangename en zelfs gevaarlijke gevolgen zoals overlast, irrationeel gedrag (het begaan van stommiteiten), agressie, verbaal geweld of verregaande lichamelijke problemen zoals alcoholvergiftiging of een hartstilstand. Het NIGZ en haar regionale steunpunten proberen via de voorlichtingscampagne studenten te overtuigen dat matig drinken leuker en ook gezonder is.

Ik ben zat... en wie ben jij? in 2002
Het NIGZ start deze week voor de vijfde maal met de alcoholvoorlichtingscampagne voor studenten 'Ik ben zat... en wie ben jij?'. De campagne is evenals vorig jaar gericht op 75.000 eerstejaars studenten in 34 steden en wordt in samenwerking met de 16 regionale instellingen voor verslavingszorg uitgevoerd. Voor studenten worden tal van activiteiten georganiseerd die hen informeren over de risico's van overmatig drankgebruik en de voordelen van matig drinken. Centraal element van de campagne is de Alcoholwetenschapsquiz die o.a. op de informatiemarkten voor eerstejaars studenten en via internet wordt aangeboden. Studenten kunnen meedingen naar de prijs door hun antwoorden op een speciale quizkaart of via de website www.alcoholvoorlichting.nl in te sturen. De hoofdprijs, 1000 euro, wordt op 5 december verloot onder studenten die alle vragen goed hebben beantwoord. Vorig jaar deden 70.000 studenten mee aan de prijsvraag, dit jaar hoopt de organisatie op nog meer deelnemers. De campagne zet ook een speciale alcoholstudiegids, posters, een boekje met adviezen voor mentoren, T-shirts en andere voorlichtingsmaterialen in.

Aanmoedigingsprijs
Voor het eerst wordt dit jaar een aanmoedigingsprijs uitgereikt aan de introductiecommissie die naar het oordeel van het NIGZ de meest actieve en positieve bijdrage levert aan alcoholmatigingsbeleid. De introductiecommissie Maastricht (INKOM) heeft deze prijs van ¤750,- toegekend gekregen, en zal deze prijs op 20 augustus a.s. ontvangen uit handen van het NIGZ. De motivatie voor het toekennen van de prijs aan INKOM is dat deze introductiecommissie een goed voorbeeld van alcoholbeleid heeft uitgewerkt voor de introductiedagen. Ook is tijdens het opstellen en uitvoeren van het beleid op een positieve wijze samengewerkt met het CAD Limburg, waarmee ook alcoholexpertise van derden is ingezet. Het geldbedrag zal worden besteed aan cabaretière Amanda Sauerkraut die tijdens de opening van de introductiedagen in Maastricht een voorstelling speelt waarin zij op humoristische wijze de gevolgen van overmatig drinken aan de kaak stelt.

Trainingen voor mentoren en barvrijwilligers
Mentoren die de eerstejaars begeleiden tijdens de introweek, krijgen een training of een instructieboekje aangeboden. Door op hun verantwoordelijkheid te wijzen en handige tips mee te geven kunnen incidenten worden voorkomen. Ook studentenverenigingen spelen een rol in de campagne. Barvrijwilligers van verenigingen en introductiecommissies krijgen een instructie verantwoord alcohol schenken (IVA) aangeboden. Dit jaar hebben vrijwel alle studentenverenigingen reglementen opgesteld voor een eigen alcoholbeleid. Het NIGZ ondersteunt de verenigingen bij het uitwerken van deze reglementen. Het NIGZ zal in het najaar in samenwerking met de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV) workshops voor bestuursleden van verenigingen aanbieden waardoor zij beter in staat zullen zijn het alcoholbeleid van de verenigingen uit te voeren.

Meer informatie:
NIGZ
Marcel Wilderom, coördinator studentencampagne: 0348 - 437 650

Op www.alcoholvoorlichting.nl zijn gegevens te vinden over alle deelnemende regionale instellingen en over de data van de introductiemarkten voor eerste jaarsstudenten in de 34 deelnemende steden.