GroenLinks Tweede-Kamerfractie Nieuwsbrief 14 augustus 2002 11:34
GroenLinks
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Minister De Boer moet ingrijpen bij de NS
(14 augustus 2002)
Wijnand Duyvendak vindt aangekondigde prijsverhogingen "te gek voor woorden"
De prijzen van treinkaartjes mogen niet worden verhoogd, laat staan met een percentage van acht procent. Minister De Boer van V&W moet in actie komen om te voorkómen dat een ritje met de trein onbetaalbaar wordt. Bovendien is een verhoging van meer dan 5,5% in strijd met het prestatiecontract dat de overheid met de NS heeft gesloten. De nu voorgestelde ontduikingsconstructie, twee tariefswijzigingen in twee dagen, gaat in tegen de letter en de geest van dat contract. De NS moeten eerst zorgen dat de kwaliteit, de veiligheid en de punctualiteit verbeteren. Pas als dat is gelukt valt er te praten over een verhoging van de prijzen.
De treinen in Nederland rijden nog altijd niet op tijd: De punctualiteit is in het afgelopen jaar slechts met 2,2% toegenomen. Ook zijn de treinen niet schoner geworden, en zijn er nog altijd onvoldoende zitplaatsen. Het is onbegrijpelijk dat de nieuwe topman van de NS, Veerman, gisteren nog aangeeft "zich voor de reiziger te willen inzetten", maar dat er nu wordt gesproken over een ongekende verhoging van de prijzen. Hier komt bij dat de kosten voor het gebruik van de auto, mede door lagere benzineprijzen, de komende jaren zullen dalen. Het kabinet heeft de verantwoordelijkheid om ook voor treinreizigers de kosten in de hand te houden. Minister De Boer wordt daarom opgeroepen om de NS-directie te corrigeren, zodat dit onzalige plan geen doorgang zal vinden.
Den Haag, 14 augustus 2002
Vragen van het lid Duyvendak (GroenLinks) aan de minister van Verkeer en Waterstaat, ingediend 14 augustus 2002, over de drastische prijsverhoging van treinkaartjes.
1. Heeft u kennis genomen van de berichtgeving over een mogelijk drastische prijsverhoging van de vervoersbewijzen van de NS?
2. Kunt u bevestigen dat de NS voornemens zijn om de prijzen van de kaartjes met de komende jaarwisseling met zo'n 8 procent te verhogen? Zo ja, wat is hierover uw mening?
3. Herinnert u zich de stelling van de NS bijna een jaar geleden, namelijk dat de treinkaartjes niet duurder zouden worden omdat de service en de kwaliteit van de uitvoering van de dienstregeling abominabel slecht waren? Bent u van mening dat er sindsdien verbeteringen hebben plaatsgevonden? Zo ja, welke?
4. Kunt u aangeven hoe het op dit moment is gesteld met de punctualiteit van de dienstregeling van de NS? Is het correct dat nog altijd 17,8% van de treinen te laat aankomt en/of vertrekt?
5. Kunt u bevestigen dat de prestatieafspraken van de staat met de NS uitgaan van een maximale prijsstijging van 5,5% per jaar? Hoe beoordeelt u in deze het voornemen van de NS om via een sluipconstructie, namelijk een verhoging op 31 december en vervolgens op 1 januari aanstaande, de prijzen met een fors hoger percentage omhoog zullen gaan?
6. Kunt u aangeven hoe de kosten voor het bezit en gebruik van de auto, bij uitvoering van het strategisch akkoord, zich in de jaren 2003 tot en met 2006 zullen ontwikkelen? Zo nee, waarom niet?
7. Vindt u het te verantwoorden dat de kosten van de auto zich gematigder zullen ontwikkelen dan de prijzen van de treinkaartjes? Zo ja, waarom?
8. Bent u bereid om stappen te ondernemen in de richting van de NS-directie, en hen te wijzen op de afspraken zoals gemaakt in het prestatiecontract, onder meer over een maximale verhoging van 5,5%? Zo nee, waarom niet?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -