Psycho-medisch centrum Parnassia
Persbericht
---
Den Haag, 13 augustus 2002
Parnassia geeft alcoholvoorlichting aan studenten: met minder alcohol blijft
het leuk
Vandaag start de landelijke studentencampagne 'Ik ben zat, wie ben
jij?' van het NIGZ (Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en
Ziektepreventie). Parnassia voert de campagne uit in Den Haag, Leiden
en Delft. Studentenverenigingen en introductiecommissies kunnen actief
meehelpen aan het creëren van een sfeer tijdens de introductietijd
waarin niet overmatig wordt gedronken. "Met minder alcohol blijft het
leuk" is het devies voor de landelijke campagne.
Studentencampagne nu ook in Den Haag Parnassia start deze week voor het vierde jaar de studentencampagne 'Ik ben zat en wie ben jij?.
Naast Delft en Leiden nu voor het eerst ook uitgevoerd in Den Haag en evenals vorig jaar gericht op eerstejaars studenten. Parnassia staat met een stand op de informatiemarkten van 'de Haag In' (Den Haag, Zuiderpark) en van de Ontvangst WEEk (Delft). Parnassia informeert studenten via deze campagne over verantwoord alcoholgebruik en de risico's van overmatig alcoholgebruik.
Barvrijwilligers van verenigingen en introductiecommissies krijgen een instructie 'verantwoord alcohol schenken (IVA)' aangeboden. Dit jaar hebben vrijwel alle studenten-verenigingen reglementen opgesteld voor een eigen alcoholbeleid. Parnassia ondersteunt hen bij het uitwerken van deze reglementen. Het NIGZ zal in het najaar in samenwerking met de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV) workshops voor bestuursleden van verenigingen aanbieden waardoor zij beter in staat zullen zijn het alcoholbeleid van de verenigingen uit te voeren.
Meedoen aan prijsvraag kan 1000 Euro opleveren Centraal staat de alcoholwetenschapsquiz die onder andere op de informatiemarkten van de introductieweken en via internet wordt aangeboden. Studenten kunnen meedoen door hun antwoorden op een speciale quizkaart of via www.alcoholvoorlichting.nl in te sturen.
De hoofdprijs van 1000 Euro wordt op 5 december verloot. Vorig jaar deden landelijk 70.000 studenten mee aan de prijsvraag. Andere voorlichtingsmaterialen die ingezet worden tijdens de campagne zijn onder andere: een speciale alcoholstudiegids, posters, een boekje met adviezen voor mentoren en T-shirts.
Binge-drinken heeft gevaarlijke gevolgen Studenten drinken gemiddeld 16 glazen alcohol per week, zo'n 6 glazen meer dan hun niet-studerende leeftijdsgenoten. Vooral leden van studentenverenigingen drinken veel: gemiddeld 23 glazen per week (mannen 27, vrouwen 12). Niet-leden drinken gemiddeld 13 glazen per week (mannen 16, vrouwen 7).
Het zogeheten 'binge-drinken' (het in korte tijd veel glazen alcohol
achter elkaar drinken) komt onder studenten veel voor en kan leiden
tot onaangename en zelfs gevaarlijke gevolgen, zoals: overlast,
irrationeel gedrag (het begaan van stommiteiten), agressie, verbaal
geweld en zelfs een acute hartstilstand behoort tot de mogelijkheden.
---
Noot voor de pers
Voor meer informatie over de campagneactiviteiten vanuit Parnassia
kunt u contact opnemen met de pro-
ductgroep Communicatie: 070-391 67 75 of met Maaike van Wissen,
coördinator studentencampagne: 070-391 78 40
---
Persberichten Verslavingszorg Parnassia, psycho-medisch centrum
---