-
Minister De Boer moet ingrijpen bij de NS
14 augustus 2002
Wijnand Duyvendak vindt aangekondigde prijsverhogingen "te gek voor
woorden"
De prijzen van treinkaartjes mogen niet worden verhoogd, laat staan
met een percentage van acht procent. Minister De Boer van V&W moet in
actie komen om te voorkómen dat een ritje met de trein onbetaalbaar
wordt. Bovendien is een verhoging van meer dan 5,5% in strijd met het
prestatiecontract dat de overheid met de NS heeft gesloten. De nu
voorgestelde ontduikingsconstructie, twee tariefswijzigingen in twee
dagen, gaat in tegen dat contract. De NS moeten eerst zorgen dat de
kwaliteit, de veiligheid en de punctualiteit verbeteren. Pas als dat
is gelukt valt er te praten over een verhoging van de prijzen.
De treinen in Nederland rijden nog altijd niet op tijd: De
punctualiteit is in het afgelopen jaar slechts met 2,2% toegenomen.
Ook zijn de treinen niet schoner geworden, en zijn er nog altijd
onvoldoende zitplaatsen. Het is onbegrijpelijk dat de nieuwe topman
van de NS, Veerman, gisteren nog aangeeft "zich voor de reiziger te
willen inzetten", maar dat er nu wordt gesproken over een ongekende
verhoging van de prijzen. Hier komt bij dat de kosten voor het gebruik
van de auto, mede door lagere benzineprijzen, de komende jaren zullen
dalen. Het kabinet heeft de verantwoordelijkheid om ook voor
treinreizigers de kosten in de hand te houden. Minister De Boer wordt
daarom opgeroepen om de NS-directie te corrigeren, zodat dit onzalige
plan geen doorgang zal vinden.
Den Haag, 14 augustus 2002
Vragen van het lid Duyvendak (GroenLinks) aan de minister van Verkeer
en Waterstaat, ingediend 14 augustus 2002, over de drastische
prijsverhoging van treinkaartjes.
1. Heeft u kennis genomen van de berichtgeving over een mogelijk
drastische prijsverhoging van de vervoersbewijzen van de NS?
2. Kunt u bevestigen dat de NS voornemens zijn om de prijzen van de
kaartjes met de komende jaarwisseling met zo'n 8 procent te verhogen?
Zo ja, wat is hierover uw mening?
3. Herinnert u zich de stelling van de NS bijna een jaar geleden,
namelijk dat de treinkaartjes niet duurder zouden worden omdat de
service en de kwaliteit van de uitvoering van de dienstregeling
abominabel slecht waren? Bent u van mening dat er sindsdien
verbeteringen hebben plaatsgevonden? Zo ja, welke?
4. Kunt u aangeven hoe het op dit moment is gesteld met de
punctualiteit van de dienstregeling van de NS? Is het correct dat nog
altijd 17,8% van de treinen te laat aankomt en/of vertrekt?
5. Kunt u bevestigen dat de prestatieafspraken van de staat met de NS
uitgaan van een maximale prijsstijging van 5,5% per jaar? Hoe
beoordeelt u in deze het voornemen van de NS om via een
sluipconstructie, namelijk een verhoging op 31 december en vervolgens
op 1 januari aanstaande, de prijzen met een fors hoger percentage
omhoog zullen gaan?
6. Kunt u aangeven hoe de kosten voor het bezit en gebruik van de
auto, bij uitvoering van het strategisch akkoord, zich in de jaren
2003 tot en met 2006 zullen ontwikkelen? Zo nee, waarom niet?
7. Vindt u het te verantwoorden dat de kosten van de auto zich
gematigder zullen ontwikkelen dan de prijzen van de treinkaartjes? Zo
ja, waarom?
8. Bent u bereid om stappen te ondernemen in de richting van de
NS-directie, en hen te wijzen op de afspraken zoals gemaakt in het
prestatiecontract, onder meer over een maximale verhoging van 5,5%? Zo
nee, waarom niet?
-
Meer weten? E-mail info@groenlinks.nl