Persberichten
Utrecht, 14-08-2002
Consumentenorganisaties: tariefsverhoging NS veel te hoog
ANWB, de gezamenlijke ouderenorganisaties in CSO-verband, Fietsersbond
en reizigersvereniging ROVER verzetten zich tegen het voornemen van NS
om de treinprijzen met ingang van 1 januari fors te verhogen. NS wil
de tarieven aanzienlijk meer laten stijgen dan de inflatie. De
kwaliteit van het spoorvervoer is echter nog steeds beneden de maat.
Ook wijzen de consumentenorganisaties erop, dat de prijsontwikkeling
in het openbaar vervoer sterk uit de pas gaat lopen met de kosten van
het autorijden.
Wegens de slechte prestaties heeft NS eind vorig jaar van een
prijsverhoging afgezien. Hoewel het bedrijf zich inspant voor herstel,
is de kwaliteit van de dienstverlening nog lang niet terug op het
beoogde peil. Ook heeft NS juist dit jaar besloten om voortaan in
vakantieperioden in de Randstad volgens een uitgedunde dienstregeling
te rijden. Een prijsverhoging die duidelijk uitgaat boven het
inflatiecijfer is volgens de consumentenorganisaties dan ook ongepast.
Het voorgenomen stijgingspercentage is naar het oordeel van de
consumentenorganisaties ook in strijd met de hierover met het Rijk
gemaakte afspraken. In het exploitatiecontract is bepaald dat de
gemiddelde prijsstijging van de treinkaartjes jaarlijks niet meer dan
2% mag uitgaan boven de inflatie.
NS motiveert de forse tariefsverhoging door te wijzen op de
verslechterde financiële positie van het bedrijf. Deze situatie is
mede veroorzaakt door de kosten van allerlei nood- en
herstelmaatregelen, die noodzakelijk bleken nadat de dienstverlening
van de spoorwegen in een crisis was geraakt. Die crisis is voor een
belangrijk deel het gevolg van onjuiste managementbeslissingen ten
aanzien van materieel en personeel, waarvoor NS zelf verantwoordelijk
is. NS draagt hiervoor als commerciële onderneming ook zelf het
risico. Daarnaast wijst NS op kostenstijgingen, met name door de
oplopende tarieven voor het gebruik van de infrastructuur die het Rijk
sinds kort oplegt. Deze infraheffing dreigt nu aan de treinreizigers
te worden doorberekend. Nog los van de principiële bezwaren tegen deze
doorberekening, vinden de consumentenorganisaties de stijging van de
infraheffing al even ongepast als de forse prijsstijging die NS
voorstelt. Het aantal storingen aan de infrastructuur baan, wissels,
seinen, bovenleiding, verkeersleidingssystemen, kortom alles waarvoor
het Rijk verantwoordelijkheid draagt ligt al jaren op een schrikbarend
hoog niveau.
Een stijging van de NS-tarieven die duidelijk uitgaat boven de
inflatie, zal tot gevolg hebben dat veel reizigers de trein vaarwel
zeggen. Dit effect zal nog sterker zijn nu de kosten van het
autorijden gelijk blijven en wellicht zelfs als gevolg van
kabinetsmaatregelen zullen dalen. NS zou beter kunnen trachten haar
inkomsten te vergroten door meer reizigers te trekken.
De consumentenorganisaties komen tot de slotsom dat de voorgenomen
stijging van de treintarieven buiten proportie is. Zij spreken
hierover binnenkort opnieuw met NS en verwachten dat NS nog met een
passender voorstel zal komen.